Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så har det hänt, efter 22 000 mil lyser nu motorlampan. Volvo v70n 2,4t -02.

Idag märkte jag vid gaspådrag på tvåans växel(provocerade inte på några andra växlar) att det hackade med hög frekvens mellan 2500-4000rpm. Nästan som att det var halt ute och stc:n går in vilket inte är helt otroligt vid denna årstid. Tyvärr började samtidigt motorlampan att blinka. Men slocknade efter ett tag. Dum som man är provar man igen. Samma sak hände, ett hackande med hög frekvens vid 2500+ och lampan blinkande. Vid normalt gaspådrag kunde jag inte märka något. En tredje gång, samma sak, men då slocknar inte lampan. Provade att starta om bilen men den lyste. Lite skamset... :???:

For iväg(cyklade) och köpte en obd2 läsare och läste ut en fel kod: P0301 - Cylinder 1 misfire detected. Provade starta bilen ett par timmar senare och lampan har nu slocknat. Motorn går rent och jag kan inte höra några fel vid torrgasning(vågade bara till 3000rpm).

Förslag på orsak? Tändstift? Spolar?

Tacksam för den hjälp jag kan få!

>Thomas
Senast redigerad av 3 Lundis, redigerad totalt 0 gång.
Om du kör omkring med detta finns risk att du elda upp katalysorn. Men kortare tester för at hitta felet skall inte vara några problem.

Gissningsvis: 80 % chans att det är fel på tändspolen, som på din motor sitter direkt ansluten till stiftet. 10 % att det är stiftet och 10 % något annat fel.

En ny spole kostar runt 600 kr.

Du kan ju skicka in en förfrågan till m[…]

Tempmätare går i topp

Vid närmare eftertanke, Tempgivarsignalen g&[…]

Har fått till mig att hårdvaran ä[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Har en Subaru bensin/etanol/el driven med partikel[…]