Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nicke, jag är i nästan samma läge som du, co-gräns på 169g, jag tycker inte det är något problem nu, dock så ligger min V60 på grammet på maxgränsen. Rent allmänt, som f.d. mkt nöjd A4Q-förare sen många år så har Volvon verkligen växt efterhand. Just nu kan jag inte tänka mig att välja något annat, mycket beroende på den nya VEA'n. Jag hoppas byta till årsskiftet och då blir det nog V60 D4. Får överge AWD vilket jag aldrig trodde jag skulle göra men nu blir det så i alla fall. Enda smolket för min del är att sportstolarna bara går att få i dyrt skinnutförande. De är helt fantastiskt sköna, i mitt tycke lite olika, men ändå i klass med de tyska sportstolarna. Du kommer säkert att bli nöjd med XC60, det blir ju en helt ny typ av bil än det du har nu och då jämför man kanske inte på samma sätt.
Många har nog 140g eller ännu lägre som co-gräns numera. Sen är det inte ovanligt att styra hjulstorleken, max en tum upp mot original var det på en tidigare arbetsplats för mig, tror inte detta sattes med tanke på co utan helt enkelt för att undvika dyra däckkostnader.
av PFA
Hej Nicke,

Kul med bilbyte, men vilka "problem" man ställs inför :) Jag använde själv det här eminenta forumet inför mina två senaste tjänstebilsbeställningar; V70 och nu XC60.

Nu senast stod även jag och vägde mellan 520dT och XC60. Två lite olika biltyper kan tyckas, men båda med väldigt fina karaktärer och hög byggkvalitet. Under ett par års tid har vi på mitt företag haft möjlighet att även välja BMW, så några av mina kollegor rattar runt i sådana.

Jag valde slutligen en XC60, dels på grund av att du kommer upp en bra bit över marknivå och får en bra överblick i trafiken, den är därför också skön att hoppa in i och ur i. Dels också på grund av de i mina ögon intressanta och prisvärda paketen som Volvo har. Utrustningsmässigt tycker jag man får in mer i Volvo än BMW för samma peng. Till saken hör att mitt företag har väldigt bra rabatt på just Volvo, och det gör ju naturligtvis att beslutet blir enklare att ta.

Jag fick för drygt en vecka sedan min XC60 levererad med följande spec: D4 (VEA) Summum BE Pro II, Ice vit, Automat, Sportpaket, Lastpaket, Klimatpaket VOC, Integrerade bälteskuddar, Fast drag, Lastrumsmatta, Stötfångarskydd, Textil-/gummimattor.

Jag hade kunnat trycka in lite till och borde kanske även valt till Driver Support-paketet, men är i stort väldigt nöjd med utrustningsnivån. Jag tycker absolut du ska välja Summum då det paketet innehåller många bra grejer. Keyless är fenomenalt.

Sportpaket valde jag till dels för att komma upp lite i fälgstorlek till ett rimligt pris, men också för sportstolarnas skull (där förarstolen blir elektriskt inställbar med minne samt infällbara backspeglar ihop med Summum-paketet). Fenrir är kanske inte de fränaste fälgarna i sortimentet, men jag tror/hoppas de duger gott. Sportstolarna är fantastiskt fina, men ett varningens finger är på sin plats: de är tajta. Nu har jag hunnit köra knappa 100 mil, men jag kunde önskat att skålningen kunde varit några mm bredare för min del, speciellt när vinterjackan är på. Jag är inte överviktig, men kanske något "bredare" än genomsnittet. Jag har inte funnit mig helt tillrätta i dem än, men i grunden är de mycket sköna. Som MartinS nämnde så kan man inte fälla passagerarsportstolen. Sportchassit känns än så länge väl avstämt. Det är lite knyckigare som sig bör, men ligger jättefint på vägen. Vågar mig på att säga att den är minst lika stadig i kurvorna som min tidigare V70 FT MY10 och snäppet stabilare i motorvägsfart. Körde senast igår kväll en timme i regn och ömsom på spåriga vägar, även motorväg, och inte en tillstymmelse till att bilen spårar. Känns väldigt stabil. Har 17" vintersulor på nu.

Vad gäller fälgstorleken så förstår jag inte sambandet till CO2-policyn på ditt företag. Visst, i praktiken så förbrukar en bil med större hjul mer och därmed högre CO2-utsläpp, men det är märkligt om bilpolicyn styr det. Inte ens biltillverkaren gör skillnad så vitt jag vet. Däremot kan policyn begränsa storleken av andra anledningar, t ex att leasingkalkylen blir för dyr i form av ökade däckkostnader, att du inte får öka dimensionen mer än X tum jämfört med original, eller allmänt att personalen inte ska köra omkring i bilar som kunder och omgivning kan tycka är "vräkigt". Men det där vet du ju bäst själv så klart. Jag tycker 20" är vansinnigt läckert på en XC60, men hade nog inte känt mig helt bekväm gentemot kollegor som inte har tjänstebil. Någonstans får man dra gränsen.

Efter mina första 80 mil har jag egentligen inget att anmärka på vad gäller drivlinan. Automaten samspelar oerhört fint med motorn. Även om jag överlag var nöjd med den 6-växlade Geartronic'en i FT'n, så spelar den nya 8-växlade automaten i en annan division rent körmässigt. Väldigt fint avstämda växlingar och i stort sett helt sömlösa. Imponerande. Har varit ganska försiktig med att trycka på gasen så här i början (om nya bilar behöver köras in eller inte diskuteras i annan tråd), men där finns bra med bottendrag och den är ovanligt varvvillig för att vara en diesel. I farter över låt säga 50 km/h kan man lika gärna tro att det är en bensinare. Det ofrånkomliga dieselljudet kan man märka på tomgång och lägre farter. Inte störande på något sätt. Bilen är väl ljudisolerad. Svårt att säga något om förbrukningen. Har inte mätt vid pump än och bilen är helt ny. Mätaren visar just nu 0,82 i snitt. Väldigt blandad körning, mycket dieselvärmare och några mil med släp. En hel del korta sträckor, men också mycket motorväg i farter 120-140 km/h. Automat. Bred och hög bil = mycket luftmotstånd i lite högre farter.

Apropå ljudisolering så valde jag Lastpaketet på grund av de laminerade och tonade rutorna. De laminerade främst faktiskt på grund av den påstått förbättrade ljuddämpningen. Finns ju andra aspekter också såsom krocksäkerhet och inbrottsskydd. Det var några år sedan jag provade en XC60 innan denna så jag har egentligen inget att jämföra med. Kan bara konstatera att man kan prata i normal samtalston både fram och bak i motorvägsfart. En XC60 har högre luftmotstånd än t ex en V70 och en 520, av naturliga skäl, så att addera lite extra ljuddämpning är inte fel. Den elektriskt manövrerade bakluckan kom till som en bonus. Man kan inte få den med "fotviftsfunktion" som i BMW, vilket är synd, men heller inget världsproblem. Det är en nice to have-funktion.

Det digitala kombiinstrumentet som du får om du väljer något av Teknik- eller BE-paketen (BE = Momentum/Summum + Teknikpaket) tycker jag är läckert. Jag kör just nu mest i läge Elegance, men gillar idén med olika teman och presentationer. Väljer du BE Pro så får du med elmanövrerad taklucka och navigation. Inga livsnödvändigheter kanske, men i kombination med mörk inredning (svart innertak, svarta läderstolar, svart övrig inredning och tonade rutor så ger takluckan ett härligt ljus in i kupén. Att dra till havet med takluckan på full glänt (den sträcker sig ganska långt bak över taket), nedvevade rutor och avstängd AC tycker jag är en fröjd :) Jag är 184 lång och ser absolut inga problem med takhöjden. Navigation kan man ju få på annat sätt, men jag tycker om att ha den integrerad. Smaksak. Överlag verkar den fungera bra, även med röststyrning.

Jag har mestadels haft svart- och gråmetallic på tidigare bilar. Vi tjänstebilsförare hamnar ju ofta i svart/vit-träsket, prioriterar andra tillbehör istället. När jag beställde min förra bil så hade Volvo kampanj på metallic, men inte nu tyvärr. Så den här gången blev det en Ice White. Jag är nöjd med den, men om jag varit i din situation, dvs i stort sett utan begränsningar, så hade jag valt en metallic. Kanske en Crystal White.

Jag vet inte om du har barn och behöver utrymme för det? Jag upplever kupén minst lika rymlig som en V70, och sannolikt också jämförbar med en 520. Någon cm smalare i baksätet dock. Jag ska själv klämma in två barn på 8 och 5 år samt har en liten på gång. Kom fram till att två framåtvända stolar och en bakåtvänd inte fungerar och beställde därför integrerade bälteskuddar bak. Kanon. Bagaget är grundare än både V70 och 520, men idag finns det smidiga barnvagnar. Förresten, jag hade nog satsat på ett Skyddsgaller.

Har ingen direkt erfarenhet av dieselbilar sedan tidigare. Valet av Klimatpaket VOC gjord jag på inrådan av folk här på forumet och säljaren. Många fina funktioner där Volvo-assistansen är den säkerhetsmässigt viktigaste (men som man förhoppningsvis slipper använda) och där möjligheten att programmera värmaren kanske är den mest matnyttiga funktionen. Tyvärr verkar inte just den funktionen helt stabil, men förhoppningvis kommer Volvo tillrätta med den.

Dragkrok bör man ha tycker jag. Ett relativt dyrt tillbehör som inte används så väldigt ofta kanske, men toppen när man väl behöver det. Jag tog ett fast drag; inte så snyggt men lika funktionellt. Sparar dessutom din kofångare om du kör på någon eller vice versa :)

Sedan kan man diskutera FWD vs. AWD till döddagar. Hade VEA idag gått att få i kombination med AWD så hade jag nog inte tvekat, men för mig gick slutligen den nya motorn före AWD. XC60 FWD kändes för mig som en omöjlig kombination, men när jag funderat igenom detta ordentligt och jag fick låta förnuftet råda så såg jag egentligen ingen anledning att ha AWD. Jag bor också i Skåne, på västkusten. Här kan du läsa om mina våndor: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... d+awd+xc60

Som tjänstebilsförare så känner du säkert till reglerna kring förmånsvärde, men det kan ju vara värt att påminna om. Om din bil kostar mer än 7,5 basbelopp, vilket den garanterat kommer att göra, läggs 20% av det överskjutande beloppet till det totala förmånsvärdet. Något att ha i åtanke när man fyller bilen med diverse godsaker (vilket jag inte ska prata så högt om dock :))

Hör gärna av dig om du behöver mer input. Du kommer att få en kanonbil hur du än gör. XC60 är en förbannat fin bil. Lycka till!
Senast redigerad av 28 PFA, redigerad totalt 0 gång.
Tack för input, Exquattro!

Jag har faktiskt precis varit och provkört en XC60 D4 FWD. Jag har egentligen absolut inte tid med detta "söndagsnöje", men jag kunde inte riktigt hålla mig. Och det verkar vara precis som ni säger: härlig komfort, dragvillig motor, en ganska annorlunda känsla mot en "vanlig bil", men på ett bra sätt.

Jag är nog övertygad, men det är ändå något som ligger och gnager i bakhuvudet. Det känns inte som en BMW i väghållningen och kupe'n är ganska "knapprik", men jag tror inte man kan jämföra en "vanlig bil" med en "SUV", eller hur? Det borde vara två olika biltyper. Lär man sig alla knapparna? Känner jag Volvo rätt finns där väl en sund och klok logik, eller hur?

Ja, vi får se. Jag skall nog hitta tid att börja bygga en bil på Volvos app, så får vi se. Fler funderingar och argument tas tacksamt emot, såklart.
av PFA
Ingen orsak, Nicke. Jag kan säga att jag inte provkörde innan jag beställde. Märkligt beteende. Dock får jag väl försvara mig själv vad gäller motorn eftersom jag beställde ganska långt innan dess att motorn hamnade i bilar hos ÅF.

Du kan som du själv säger inte riktigt jämföra väghållningen med en BMW eller för den delen andra bilar av den biltypen. Men för att vara en SUV så tycker jag den är riktigt bra. Välj Sportchassi (Sportpaket eller R-Design) om du vill ha lite tajtare väghållning.

Visst har den en hel del knappar, men man lär sig efterhand. Det finns en logik, absolut.
Kan rekommendera att välja till business editon pro för 13tkr mer än business edition och då ingår ett underbart panorama glastak/lucka, och navigation & parkeringshjälp fram. :) Efter ett tag lär man sig hur sensus systemet funkar, det känns mycket bra när man väl lärt sig alla funktioner. XC60 köper man nog inte för den ska vara lite körglad i svängar för det är den inte ens med R-design, skulle nog vilja säga att den är mer komfort inrikdad, gick från en XC60 Summum (vanligt chassi) till en S60 R-desingn och den hade makalös väghållning, kändes knappt som det va en Volvo. Sen vet jag ingen som varit missnöjd med sin XC60 så jag tror i grunden tycker dom flesta att det är en riktigt bra bil. :)
Nicke - du pratar om konfiguration via appen. När jag beställde min bil i oktober så var appen inte uppdaterad (ex. så fanns inte nya motorn i appen då) utan ville man veta det senaste så var det Bygg din Volvo via volvocars.se som gällde. Vet inte hur det är idag men bara en tanke att se upp med. Givetvis tar det stopp hos ÅF sen om nåt skulle vara knas men dumt att snöa in på nåt pris/konfiguration som sen inte gäller.
Användarvisningsbild
av bem
Jag har då aldrig haft problem med antalet knappar i Volvo (har haft 3st V70 varav den jag har nu är en 2014). Nu gissar jag att yngre gillar inställningar via bildskärm bättre a la iPhone men vi som är lite äldre (jag är 52) gillar ofta att knappar finns. Det går trots allt ofta lite snabbare att trycka på knapp än att gå via nån meny. I nya XC90, det som Volvo släppt info om, kommer det att vara mer bildskärm och färre knappar så det går nog åt det hållet så vi äldre får vänja oss vid det. Det blir kanske liknande vad Tesla el-bilen har, en gigantiskt skärm i mittkonsollen typ A4 storlek i stående format.
Sen vet jag inte hur viktigt färgen är på en bil för dig men metallic är ju lite snyggare, speciellt Electric silver och Crystal White (tycker jag) som har en mycket fin lyster och Electric silver skiftar även mellan svagt blå till silver beroende på ljusförhållandena.
Sen om du gillar olika tekniska prylar så har du Driver supportpaktet och vill du ha värsta ljudet (Premium sound, PS), navigator, Sensus osv finns sånt men smakar det så kostar det. Har du haft dieselbil förr? Har du inte haft diesel förut så får du en dieselvärmare i bilen, och om du köper till Volvo On Call (t ex med Klimatpaket med VOC) så kan du styra värmaren via Volvo On Call mobil-appen (förutom start av värmaren med direkstart/stopp och via tidur1 och tidur2 samt autostart - du kan även starta värmaren fjärrledes med nyckeln om du köper till mjukvaran för detta).
Klimatpaketet med bl a eluppvärmd ratt är inte dumt enligt de som har eluppvärmd ratt (en nyhet som kom till Modellår 2014).
Tips kan även vara att köpa till lastgallret som avskiljare mellan kupén och lastutrymmet. En lastrumsmatta i plast/gummi är ej heller fel att ha liksom stänkskydd bak+fram.
Sen finns dragkrok också, fast eller delbart, som kanske behövs? Tänk även på att Volvo ej har reservhjul i sina bilar längre men man kan köpa till ett litet nödhjul som kallas tempaspare.
Det mesta av såna extra tillbehör man köper till monteras på bilen av återförsäljaren innan leverans (vissa saker är enkelt att montera själv som t ex lastgallret).

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.

Hej! Har en volvo 740 GLE som ni säkert k&au[…]

PPC3 behövs inte, inga uppdateringar. GDM f&[…]

Faux V90 - cross country

Nu när Volvo har lagt ner sina cross country[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han kla[…]