Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Hej,

Är det lika enkelt att byta skivor och klotsar fram på en V70 Drive MY11 som på en V70 2,4 170HK -02?

Eller har man hittat på nått fuffens?
Användarvisningsbild
av MartinS
Inga konstigheter, kör på.
Användarvisningsbild
av Anders E
Finns det nån beskrivning nånstans?
av Martinhellström
Enkelt, det pyssliga brukar vara att få fram vilken storlek på bromsarna man har, finns 3 olika diameter på skivor och 2 olika klossar, jag har för mig att det sitter gjutet i framkant på oket vilken diameter man har, kolla det genom fälgen innan du försöker beställa delar.
av trasker
Martinhellström skrev:Enkelt, det pyssliga brukar vara att få fram vilken storlek på bromsarna man har, finns 3 olika diameter på skivor och 2 olika klossar, jag har för mig att det sitter gjutet i framkant på oket vilken diameter man har, kolla det genom fälgen innan du försöker beställa delar.
Tack för påpekandet, känns som att risken att jag köpt fel varit hög.
av trasker
squadron skrev:Skaffa en ordentlig nyckel till bulten som håller skivan i navet.
Jag fick problem med dessa, drog av en,, och gjorde en rund. Lämnade in skiten till slut.
Mailade lite verkstäder i går angående offert. Ofta blir det typ 500 kr dyrare att lämna in än att köpa delar och byta själv, och då är det ett enkelt val :wink:
av Petzzon
trasker skrev:
squadron skrev:Skaffa en ordentlig nyckel till bulten som håller skivan i navet.
Jag fick problem med dessa, drog av en,, och gjorde en rund. Lämnade in skiten till slut.
Mailade lite verkstäder i går angående offert. Ofta blir det typ 500 kr dyrare att lämna in än att köpa delar och byta själv, och då är det ett enkelt val :wink:
Beror givetvis på var du köper delarna, men min uppfattning är det finns betydligt mer pengar att tjäna än så.

Vad fick du för pris på bytet?
av trasker
Petzzon skrev:
trasker skrev:
Beror givetvis på var du köper delarna, men min uppfattning är det finns betydligt mer pengar att tjäna än så.

Vad fick du för pris på bytet?
Volvo har inte svarat ännu, min mekaniker är på utbildning. Fick pris från Mekonomen idag, kommer inte ihåg nu men jag kan kolla i morgon, runt 4000 var det i alla fall.
av perhall
Kolla runt lönar sig. En Volvo-verkstad utanför storstan är ju billigare ofta.

Det är grymt hållbara bromsar på V70II - har kört många mil med mina och frambromsarna verkar hålla ca 10 000 mil (belägg) trots ganska hård körning.
PH

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]