Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stooges
#830408
Har en "släkting" som äger en V40 2,0t -99
Han har varit och besiktat med helt vansinniga avgasvärden.
CO 9,9(0,5)
HC 999(100)
CO2500 9,9(0,3)
Lamda 0,72(0,96-1,04)

Efter det har det tydligen bytts
Olja,filter ,luftfilter och stift
Beg LMM, beg katalysator och beg lamda sond

Var och visade upp på bilprovningen idag med följande

CO 6,4 HC 390
CO2500 3,3 Lamda 0,90

Vad tror panelen om detta? Har bett killen att läsa ut felkoder någonstans, men inte hört något ännu.
Avgas är tätt säger han.
Ingen kan ju heller garantera att dom begagnade grejorna från skrotar är helt OK.
Senast redigerad av 1 stooges, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av stooges
#832697
Lite uppdatering.
Bilen har nu varit på ombes.
Vad som hänt är att den ger tydligen inga felkoder.
Grabben(bil ägaren) har slagit i 2L T-röd på ca 20L bensin.
Dagens testvärden är
.
CO 1,3 HC 150

CO2500 1,1 Lambda 1,11

Ingen som har några heta tips?
Var själv inne på motor eller lufttempgivare men vet inte riktigt.
Användarvisningsbild
av stooges
#834009
Stiften är tydligen svarta och lite sotiga.
Han har nu gjort rent gasspjäll och tomgångsmotor.
Tomgången ska nu ha blivit jämnare men den känns lite orkeslös när man stampar på gasen uppger han.

Några tankar och funderingar? Kom gärna med förslag.
av rudarmy
#834041
Lambda 0.72 bilen går otroligt fett!
Så att stiften är svarta är ju normalt pga 0.72
Kolla över slangar på insugsidan från lmm ner till turbo vidare till ic å in i spjällhus!
Kolla noga så ingen slangklämma sitter löst el någon liten spricka i någon slang
Å skit i t-röden..
Användarvisningsbild
av stooges
#835168
Lite uppdatering.
Bilägaren (hustruns systerson) har nu bytt några slangar och rör runt LMM och turbon.
Bara bensin i tanken och riktigt varmkörd.
Denna gång var alla värden OK utom CO som låg på 2,0.
Visst, det går åt rätt håll men något är skumt, bad honom skruva isär och kolla O-ringen vid "Dump"ventilen och se om något är knas där.(bara en tanke jag fick)

Har ny fler tankar och tips så fyll gärna på.
av rudarmy
#835258
skriv gärna ut exakta värdena en gång till!

det mesta som kan bytas är ju bytt.. vilken lambdasond byttes? främre el bakre?

prova å byt stift igen å håll tummarna!

gör ett komptest som sista grej å se så inte någon ventil är otät
Användarvisningsbild
av stooges
#835301
Främre lambdan är det som byttes.
Test värden idag är
CO 2,0 HC 014
CO2500 0,1 Lambda 1,02

Provkörde den ikväll och tycker att det saknas något när man ger mycket gas, klen/orkeslös/vill inte symptom.
Ligger man på jämn gas så små rycker den lite grand och när man kört en längre sträcka,( han har ett par mil till mig )så tänds miljölampan.
Han ska läsa ut felkoder imorgon (själv har jag bara PPC)
Är den varm så är den lite tjurig att starta, kall går det mycket lättare.
Användarvisningsbild
av stooges
#835478
Tempen är som den ska och tempgivare för vatten är bytt i höstas.
Ska nu byta stift(igen, NGK denna gång) tändkablar och spolar.
Tänkte även byta magnetventilen, har en liggande så det är lika bra när vi ändå är igång.
Får se vad det ger.

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]