Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

osla skrev:kommer ihåg för nåt år sen, så var en av civilarna ute och körde runt, det roliga var att dom drog omkring en båt trailer med en båt på. och jag vet att det var en av civilbilarna, kände igen reg nr UZD som vi kallade den :lol: men tror dom skickat bort den nu, har iaf sett en på blocket som såg exakt lika dan ut och bokstäverna var UZD, men har glömt siffrorna, och det var en vit xc70 03-04
En sån rullar i stan, den är lite lurig man kan inte se att det är en civilbil
Det är nog meningen att det skall vara "lurigt" :D
~Kalle~ skrev:
osla skrev:kommer ihåg för nåt år sen, så var en av civilarna ute och körde runt, det roliga var att dom drog omkring en båt trailer med en båt på. och jag vet att det var en av civilbilarna, kände igen reg nr UZD som vi kallade den :lol: men tror dom skickat bort den nu, har iaf sett en på blocket som såg exakt lika dan ut och bokstäverna var UZD, men har glömt siffrorna, och det var en vit xc70 03-04
En sån rullar i stan, den är lite lurig man kan inte se att det är en civilbil
ser att du bor i boden, bor själv i piteå. dom byter säkert lite bilar mellan städerna då och då, alla står ju på rikspolisstyrelsen i luleå. hittade den bilen på civil hemsidan där, och numer är just den bilen såld, var ju ganska kul och hitta bilarna man känner igen
MartinS skrev:Andreas, det där måste ju va en bil från span? De lär va tämligen ointresserade av att stoppa lite fortkörning.
Bilar från Span står aldrig registrerade på Polisen, utan på någon "målvakt". Om det sedan är en påhittad person eller ett dito företag vet jag inte, men aldrig på polisen. En span-bil har INGET som kan koppla den till polisen och är således inte heller registrerad som utryckningsfordon och har inga blåljus.

För den nyfikne; även med en span-bil kan polisen köra fort och bryta mot valfri trafikregel, det krävs det ingen utryckningsreggad bil för. Däremot kan man av förklarliga skäl inte kräva fri väg (med andra ord kan även en målad bil köra mot rött i full fart utan blåljus om situationer kräver det - men kanske inte så vanligt...).
Jag vet inte om det är jag som börjar bli gammal men jag har aldrig reflekterat över vilken färg bilen jag kör om har el om den har tonade rutor.
Så länge man inet kör om i 200 blås tror jag bestämt att de struntar fullständigt i om ni kör om dom el ej. Trafipaxer/civilare är ju inga sadister som gör allt för att stoppa de som kör 5km för fort, el hatar att bli omkörda el så.
Finns väl många saker som kan avslöja en civilare.

2 små runda extraljus.
Tonade rutor.
Antenner i "mängder" på taket.
Inga org dekaler bak.
Inga rails.
Extraljus vid innerbackspegeln.

Sedan finns det civilare som har mer eller mindre utan det ovanför.

Den riktiga sleepern Farbror Blå hade var en Passat Variant 3.6 V6 4MOTION. Alla dekaler kvar, tonade rutor och 1 antenn på taket.
Senast redigerad av 2 Sharkbait, redigerad totalt 0 gång.
MartinS skrev:Linqid, men det lär ju inte va målvakten som säljer den, eller?
Jag tänkte lite snabbt, det har du säkerligen helt rätt i. Ber om ursäkt om jag svävade iväg lite, illa valt citat.. :oops:
Sharkbait skrev:Finns väl många saker som kan avslöja en civilare.

2 små runda extraljus.
Tonade rutor.
Antenner i "mängder" på taket.
Inga org dekaler bak.
Inga rails.
Extraljus vid innerbackspegeln.

Sedan finns det civilare som har mer eller mindre utan det ovanför.

Den riktiga sleepern Farbror Blå hade var en Passat Variant 3.6 V6 4MOTION. Alla dekaler kvar, tonade rutor och 1 antenn på taket.
Det där med rails är lite lustigt och något som lever kvar från föregående generation V70, likaså myten om att det vimlar antenner på taket vilket även det är en kvarleva från äldre bilar.

Saab 9-5 har i princip alltid haft rails även i polisuniform. Likaså gäller för V70 från -08 och framåt, i princip alla har rails. Samma för Passat, E-klass m.fl. Anledningen till att V70N inte hade rails var helt enkelt för att ljusbågen inte var kompatibel med rails, hade något med mått att göra.

Angående antenner är dessa mycket färre och mindre till storleken idag. Det vanligaste på nya bilar idag är ett en liten, kort antenn sitter ute i hörnet på en av bagagets sidorutor.
Tror en del också förväxlar rikspolisstyrelsens bilar med civilpolisbilar, alltså de som kör runt regeringen, diplomater och lite annat. Dessa har mängder med extern utrustning såsom antenner, galler för avgasrören, synliga blåljus, extra backljus, antenner osv. Dessa är väl utryckningsfordon också men används ju inte för vanligt civilt polisarbete

Dessa är ju inte direkt svåra att avslöja :wink:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]

V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle