Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av audiägare
Hej, jag kan väldigt lite om bilar och speciellt om Volvo. Har haft Audi förut men pga köp av hund behöver jag en kombi bil. Är inne på V70, inte dom nyaste modellerna utan de räcker med 00-03 eftersom den bara ska användas som bruksbil. Ska byta in min nuvarande bil (Audi A4 -01 ) och lägga pengar emellan. Har hittat 2 st på blocket men jag behöver hjälp :)

Verkar dom va ok? Är det något jag ska tänka på?

http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V7 ... ?ca=16&w=1
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V7 ... ?ca=16&w=1
Användarvisningsbild
av greeeken
Med dom miltalen så är det skicket på bilen som avgör.
Sen är det ju automat på en ena o manuell på den andra.
Jag gillar manuella bialr så för mig passer färg o låda samt intrednignen.

Kolla att det går att låsa dörrarna med fjärren. Vanligt fel är att förardörren inte låser.
Lyssna efter klonk I framvagnen.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Å andra sidan klonkar de flesta V70 i framvagnen utan att någon behöver vara defekt, förutom isolatorerna (gummislang).
Kolla om gasspjället är utbytt (sitter framtill på motorn) och ta med dig en liten spegel och ficklampa och letar efter en etikett som sitter under spjället. Om etiketten är vit = original aldrig utbytt. Gul etikett = utbytt.
Från 03 är det väl troligtvis Bosch spjäll (bra).
Kolla även att mätarna fungerar, inga varningslampor lyser, samt att helljusindikeringen lyser när du tänder helljuset. Kolla även att klockan verkar gå normalt (inte bakåt eller visar konstiga tecken)
Det är vanligt att mätarhusen (DIM = Driver Information Module) slutar fungera på olika sätt.
Är det en seriös firma borde du kunna få OBD koder utlästa ifall det ligger någon felkod lagrad.
Användarvisningsbild
av wissel
Se till att du får 2 st. Fjärrkontroller med nycklar samt en extra huvudnyckel.
Dom är dyyyyra att köpa, räkna med uppemot 5 000 pix.
Med motorn på så skruva av Oljelocket på motorn, det skall inte vara övertryck utan
snarare lite sug där, också dyrt med felaktig Vevhusventilation.
Naturligtvis går du runt o kollar alla funktioner på dörrarna att det funkar med rutorna osv.
Har du en kompis med PPC så kollar du av felkoder om det finns några.
Så allt snack om att dom skall "fixa" fram extranycklar av förre ägaren är oftast skitsnack ( alltid) :-)
Sedan den gyllene regeln, BYT samtliga vätskor efter inköp oavsett vad säljaren säger......med filter förstås, typ Kupé, Luft o Oljefilter.
Framvagnsdetaljer osv kommer på alla bilar förr eller senare = Inte såå dyrt.
Som Greeken säger kolla spjället på 01-02 orna, 2003 bytte dom till Bosch....:-)
Titta på dom bakre bromsskivorna, ingen rost får förekomma där för då åker du
strax på handbromsbackarna som är dolda bakom i trumbromsfunktion. Dom är känsliga för ålder...4 år är nog max ?!
Sedan är det bara att åka i massor av år o mil, utan tråkiga avbrott. Rost förekommer knappast överhuvudtaget på Volvosar. :-)
Rent spontant skulle jag välja 2003an..magkänslan bara......
Användarvisningsbild
av wissel
svda skrev:Köpte min v70-05 ny och med den kom bara 2 st KIR (Key Integrated Remote) nycklar, ingen huvudnyckel.
javisst, efter 2004 så drog man ner på nycklar, 2 st. totalt.
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]