...

Moderator: Moderatorer

PEAB har en tanktrailer som går runt i Bohuslän vintertid, har fått för mig att det är saltlake i den, men jag är osäker. Vanligt salt är dock säkerligen inte, väldigt blött det som sprutas ut.
Användarvisningsbild
av Severin
joel80 skrev:Åh faan! Märkligt att man aldrig sett nån sån saltbil! Kört om ett par i år som sprutar "vanligt" salt så sidan av bilen blir blästrad.. det på E4an.. så dom använder sån salt på stora vägar också.

Var hittade du förresten den text du citerade? Jag letar på vägverkets sida men hittar inget om att dom använder saltlake.
http://www.sundbyberg.se/bygga-bo-miljo ... pning.html
Användarvisningsbild
av joel80
Ok.. vägverket ger ingen information om det.. är det bara vissa kommuner som använder saltlake? Jag har aldrig stött på det på större vägar.. man blir alltid pepprad av "hårt" salt när man kör om en saltbil tycker jag.
Användarvisningsbild
av sthlm
joel80 skrev:Ok.. vägverket ger ingen information om det.. är det bara vissa kommuner som använder saltlake? Jag har aldrig stött på det på större vägar.. man blir alltid pepprad av "hårt" salt när man kör om en saltbil tycker jag.
Jag undrade nästan om dom spolade vatten för att ungarna skall kuna åka skridskor till skolan.
Men det finns på de centrala gatorna i Stockholm.
Dock bara sett det två gånger varav ena gången körde jag lite nära... Snygg saltrand.
av umekille
Enligt utsago så bemästrar en liten del av våra bilåkare
inte att köra på halkiga vägar med ibland extremt vinterföre
så det är för att dem skall kunna köra säkert på sommarliknande
vägunderlag det saltas
Användarvisningsbild
av joel80
Inte helt sant. Utan salt skulle transportsystemet med lastbilar ibland lamslå hela vägnätet. Då skulle även du med dubbdäck och bra bil bli stående p.g.a långtradare liggandes lite kors o tvärs över våra större vägar. Jag gillar inte salt, men förstår att det gör stor skillnad, speciellt för den tunga trafiken.
av osla
umekille skrev:Enligt utsago så bemästrar en liten del av våra bilåkare
inte att köra på halkiga vägar med ibland extremt vinterföre
så det är för att dem skall kunna köra säkert på sommarliknande
vägunderlag det saltas
så då börjar man salta så det blir ännu halkigare eftersom skiten fryser åt under 8- eller nå sånt, väldigt lyckat
av rid54
Salt är allmänt förskräckligt. Att det skulle vara mer miljövänligt att sprida ut det som upplöst i vatten ("saltlake") är ju rent nys, det handlar ju om den totala mängden natriumklorid som hälls ut, oavsett den är i fast form eller upplöst i vatten; möjligen är det lite effektivare i någon speciell fas i bildandet av halka på vägbanan, men inte "miljövänligare". Inte bättre för bilarna heller. Det är nog precis som umekille skriver, att själva idén är att vilken klåpare som helst ska kunna köra på vägarna på vintern. Tyvärr funkar det ju inte, eftersom det finns följdproblem (frysning under -8° C) och det heller inte går att salta bort alla typer av halkproblem. Exempelvis vid mycket nysnö är ju inte någon idé att försöka salta bort all snön. I det fallet uppstår ju dessutom ett följdproblem när snön blir saltmodd, nämligen moddplaning. Har man sett detta ett par gånger så blir man mest förbannad när man ser saltbilar där plogbilar skulle behövts. Det är skitläskigt att råka ut för själv och nästan ännu värre när nån man möter glider runt på vägbanan helt utan kontroll. Jag kan förstå vitsen med att salta vissa sträckor på lastbilsstråken, men i många fall skulle det vara lika bra att strunta i det. Det säljs en del dubbdäck i det här landet, har jag hört. De funkar även på lite halt underlag.
Användarvisningsbild
av SvenB
umekille skrev:Enligt utsago så bemästrar en liten del av våra bilåkare inte att köra på halkiga vägar med ibland extremt vinterföre så det är för att de skall kunna köra säkert på sommarliknande vägunderlag det saltas
Och det skall du vara glad för. För annars var risken mycket större att de, i dina ögon oskickliga förarna, skulle ställa till olyckor där du skulle kunna bli inblandad. I dagens täta trafik tror jag tyvärr inte att vi kan räkna bort saltet.
  • 1
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 553

Den som löser livslängdsproblemet med Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016