Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Skruffel
Är det någon på detta forum som använder Volvokortet som det enda konto/kreditkortet i vardagen - och är nöjd med det? Jag har länge sneglat på Volvokortet (för att kunna utnyttja rabatterna på tanka-mackarna främst) som ersättning till mitt nuvarande OKQ8 Visa. Den enda "problemet" med OKQ8-kortet är att OKQ8 i princip endast har bemannade stationer, vilket (trots 15 öre i rabatt) är dyrare dieselpris än på Tanka-mackarna - vilket känns lite irriterande då jag tankar ca 2 gånger i månaden. Även om det är några enstaka ören som skiljer, så kommer jag alltid att tänka på det när jag står vid pumpen.

Vad är då problemet? Jo, som jag ser det så erbjuder Volvokortet endast 0,5 poäng per krona för övriga inköp istället för 1 poäng per krona hos OKQ8. Detta kan låta som en bagatell, men om man räknar med att man betalar allt ifrån mat till resor, möbler, elektronikprodukter och övrigt på samma kort - så kan man ganska enkelt räkna ut att OKQ8 trots ett dyrare drivmedelspris blir billigare i slutändan - eftersom man får dubbelt så mycket poäng = dubbelt så hög värdecheck (som man dessutom kan ta ut som kontanter på valfri OKQ8-mack!) varje gång.

Jag har skickat mejl till Volvofinans för att fråga om dem planerar att höja ponuspoängen på övriga inköp för att på så sätt konkurrera med OKQ8 - men har än så länge inte fått något svar på det.

Således undrar jag nu om någon här har egna åsikter och erfarenheter gentemot dessa två kort. Kan det vara något jag har missat i min överslagsräkning som kan ligga till Volvokortets vinning? Eller ligger Volvofinans helt enkelt i lä, när det kommer till denna frågan? ?:-/
av mattish
Jag kör med okq8 Visa och är väldigt nöjd. Särskilt med återbäringen. Har inte utvärderat något annat kort mer än att okq8 är bland dom mest lönsamma. Vi har två okq8 här i stan varav den ena är obemannad. Oftast samma pris som övriga. Tänker inte så mkt på det.
Skiljer det 10 öre mot vad du kan få med ett volvokort så tjänar du som mest 14 kr per månad iom dina två tankningar att tanka med volvokortet. Inget att hänga upp sig på. Dock får du några poäng fler och dessutom bättre bonus på allt annat du handlar ju. Jag har fått checka det senaste året på i snitt 400kr i kvartalet. Ibland lite mer pga. renovering av huset. Jag tar aldrig ut checkarna som kontanter, det är bra mkt trevligare att fylla tanken för 300:- :P

Sen får du tänka på att du även blir delägare i OKQ8 och får utdelning av vinsten när det går bra ;) Jag fick förra året, men de futtiga 9kr var knappt lönt. :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör med Volvokortet och är rätt nöjd med det.. köper dock väldigt sällan annat med det kortet, så bonuspoängen är strunt samma.

Lite offtopic..
En kollega till mig har börjat köra med ett enligt honom snillrikt system. Han handlar mest mat på coop, och har coopkort som han drar för bonusen, men sen betalar han med ICA-kort och får alltså poängbonus där också. Så totalt räknar han med att han får ca ca 6.5% på all mat han handlar om jag kom ihåg hans siffror rätt. :D
av mattish
Det beror på hur mkt mat man handlar, men dom har/de väl 5% om man handlar för mer än 5000:- i månaden eller nåt.

Men visst, vi gör likadant :P Återbäring hos där man handlar och på okq8 ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Han får 4% vilket är max om man inte använder coopkortet för att betala.. men sen får han ytterligare procent (tror det är 2.5%) från ICA på allt han handlar där också! :)
av umekille
Jag har bara ett medlemskort på okq8 och har inte hämtat
ut återbäring på säkert 7år då sist hade jag så lite att jag inte brydde mej.
Edit fick höra att man får mindre rabatt på obemannade stationer. :???:
Användarvisningsbild
av Skruffel
umekille skrev:Jag har bara ett medlemskort på okq8 och har inte hämtat
ut återbäring på säkert 7år då sist hade jag så lite att jag inte brydde mej.
Edit fick höra att man får mindre rabatt på obemannade stationer. :???:
Att man får mindre rabatt på obemannade stationer är ganska självklart om man tänker efter - för på obemannade mackar så är ju literpriset som regel ett antal ören billigare än på bemannade mackar. Därför har man lite högre rabatt på bemannade mackar, jämfört med obemannade. :wink:

http://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag använder båda, Volvokortet när jag tankar och OKQ8 Visa till alla andra köp, återbäringen tar jag ut i kontanter.

/Kalle
av Jimpen89
Jag använder okq8-visa till att tanka med och allt hos Volvo på volvokortet. Tar hellre bonusen och återbäringen hos ok då den är lättare att använda. Volvokortet används typ 1 gång per år vid service vilket gör att bonusen där hinner gå ut innan jag hinner använda den. Har två på 50kr som inte jag inte använt till något och de går snart ut...
av specos
Jag använder Volokort med VISA som enda kreditkort (har förvisso ett i reserv i byrålådan från Skandiabanken (också gratis) men har ej behövt nyttja detta.

Kortet fungerar hur bra som helst. Erhåller rabattkuponger lite då och då och handlar då exempelvis schampo eller dylika småsaker hos Volvo. Har dock sneglat lite på OKQ8 då det ju är mer bonus och ingen årsavgift där heller.
Felkod 322 - B230f LH2.4

Har du nollat felkoderna? Måste ju frå[…]

Vilken mjukvara har ni?

Men den gör nog det för att det är […]

Funkar nog lättast med ett skruvstäd om […]

Jo det går nog men kolla så att kardan[…]