Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
När tidningarna testar nya bilar så gör de väl knappast det med inkörda motorer? Det är naturligtvis lika för alla bilmärken, men rapporteringen blir lite skev om dem relaterar sina testvärden mot värden som biltillverkaren anger, om det inte är så att de förbrukningssiffror som tillverkarna anger måste vara på icke inkörda motorer - vilket jag har svårt att tro.
Användarvisningsbild
av joel80
Det där med inkörda motorer kan disskuteras om det verkligen har betydelse på dagens bilar.. du har ingen inkörningsperiod där du måste köra på ett speciellt sätt längre, och inget oljebyte efter 200mil.. jag har inte upplevt nån skillnad från de första 1000 milen jämfört med efterkommande 2000 mil.
Vissa säger att det blev skillnad efter si o så många mil.. jag är tveksam.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kan säga att jag hoppades på en "inkörningsperiod" in i det sista och att jag vid nått tillfälle skulle märka att den plötsligt drog lite mindre.. men måste säga att efter dryga 3000 mil så är nog hoppet ute om nått sånt. :)
Användarvisningsbild
av poscarjr
Kanske handlar det mer om att "föraren skall köras in" om det för denne handlar om en helt ny bil/biltyp. Jag menar att efter ett tag så har du lärt känna bilen och vet hur/när du skall gasa/växla på bästa sätt m.a.p. förbrukningen (om nu det är prioriterat).
Nu har jag förvisso bara haft min nya bil i drygt 2 månader (320 mil på mätaren nu) men om jag tittar på de pendlar-resor jag gjort de senaste 5 veckorna så har förbrukningen (enligt färddatorn) helt klart krupit nedåt. Från att i början legat på 0.55/0.50 (till/från jobbet) så har jag denna vecka legat på 0.50/0.45...
Om det sen är jag eller bilen som är inkörd spelar mindre roll. :)
Det viktiga för mig är att pendlarmilen (trots allt ca 85% av mina totala mil på ett år) går att köra snålt samtidigt som det ska finnas kraft i kärran till mer aktiv/snabb/rolig körning när man vill ha det. Hittills är jag inte besviken. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Ja men det kan jag skriva under på! Jag lärde mig på 3-4 tankningar att det gick att köra snålt. Jag minskade min snitthastighet på motorväg från ca 120-125 till 110 och gick ner cs 1,5dl/mil enbart på det! Staplarna i Sensus var den störst bidragande orsaken till att jag kunde lära mig vad som drog mycket och hur jag kunde köra snålare.

Så visst.. pratar vi inkörning av förare så kan man få ner förbrukningen efter "inkörning". ;)
av AsfaltRacer
PFA skrev:När tidningarna testar nya bilar så gör de väl knappast det med inkörda motorer? Det är naturligtvis lika för alla bilmärken, men rapporteringen blir lite skev om dem relaterar sina testvärden mot värden som biltillverkaren anger, om det inte är så att de förbrukningssiffror som tillverkarna anger måste vara på icke inkörda motorer - vilket jag har svårt att tro.
Jag läste idag att den testmetod enligt vilken biltillverkarna mäter förbrukningen bygger enbart på kaross, motor och växellåda. Vilket innebär att inget som drar el är igång förutom möjligtvis lampor. I takt med att elförbrukningen i dagens bilar ökat samtidigt som motorer och växellådor faktiskt blivit väldigt effektiva har detta resulterat i att elförbrukningen procentuellt sett står för en stor del av förbrukningen. Med andra ord, man kan troligtvis komma ner i den angivna förbrukningen om man stänger av infotainment, fläkt, AC, osv osv. Samt kör med den fjäderlättaste av fötter och planerar långt i förväg med motorbroms eller frirull så fort tillfälle ges.
av Ulmerkotte
Gjort min tredje Vidpumpmätning efter 340 körda mil, 0,576/mil hamnade det på! ( 0,61 var första och 0,60 visade den andra.)
Som sagt ska bli intressant att se var man hamnar till våren, med inkörd bil. Är väldigt sugen på att ta öltripp till Tyskland och tanka eurodiesel, och se vad det ger!.. gjorde det med Golfvarianten och det var betydlig skillnad i förbrukning!
av perhall
Många hävdar ju att inkörning inte gör nån skillnad men motorjournalister verkar ju övertygade om det. De borde ha bra koll. Jag pratade för ett tag sen med en på ViBilägare. Han hävdar att de märker en tydlig skillnad och att det mönstret hållit i sig genom åren.

Sen är jag också övertygad om att det finns en effekt av matchningen bil-förare. Om man byter från en 2,0F eller BMW 320i utan turbo till en Audi 2,0TFSI eller Volvo T4 så kör man ju på ett mycket annorlunda sätt för att det ska gå snålt men ändå undan..
PH

Hej! Har en volvo 740 GLE som ni säkert k&au[…]

PPC3 behövs inte, inga uppdateringar. GDM oc[…]

Faux V90 - cross country

Nu när Volvo har lagt ner sina cross country[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han kla[…]