Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan
Sedan en tid går det bara att låsa höger bakdörr med centrallåset. Låsa upp måste jag göra manuellt från insidan. Har plockat ned dörrinsidan och ser att den vita plasten från låshuset upp mot fönstret till låsknoppen ej rör sig vid upplåsning. Tänkte fråga om någon har erfarenhet av detta innan jag tar bort hela låshuset. Det verkar ju vara någon plastdetalj som gått sönder. Barnen har ju stått och slitit i dessa låsknoppar ett antal gånger så jag antar att de kan ha slitit sönder någon detalj. Har läst att stagen ibland kan bli skeva men jag har kollat och kan inte se detta.

Sen hör jag att motorn jobbar i bakluckan när jag låser/låser upp men själva låshuset rör sig inte. Det blir i alla fall varken låst eller upplåst. Är det kanske ett liknande fel där. Det fungerar inte att låsa/låsa upp med fjärrkontroll eller via knappsatsen på insidan av förardörren.

Har läst lite om kabelbrott vid övergången till bakluckan men då borde väl motorn inte jobba. Har också läst lite om elfel som slår ut både baklucka, bakdörr och tanklocket. Kan det vara ett alternativ, det går nämligen inte heller att öppna tanklocket från förardörrens insida. Trodde lite på att knappsatsen kunde vara felet men blev tveksam när jag öppnade upp bakdörren och såg att det inte rörde sig som det ska vid låshusets plastdetaljer.
Tacksam för lite tips innan jag börjar riva i allt igen inför helgen.
Tobbe
Det är inte helt ovanligt att själva elmotorn i clåset lägger av. Jag har bytt tre st på min genom åren. Brukar ge en 50-lapp på returbilen.
Det är inte helt ovanligt att själva elmotorn i clåset lägger av. Jag har bytt tre st på min genom åren. Brukar ge en 50-lapp på returbilen.

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]