Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Ska börja med att säga att jag är ny i forumet och helt amatör på det här med att meka bilar, så jag kan mer eller mindre ingenting men tänkte försöka lära mig ett och annat. Har givetvis googlat och sökt runt på problemen jag har men har ännu inte hittat något konkret.

Till saken: Jag är i färd med att försöka laga fästmöns V70 -01. Har lämnat in den på felkodsavläsning och fått felkoden "ECM-3533 Misständning. Felaktig signal."

I pappret jag fick i samband med felkoden står det att "Felkoden anger vilken cylinder eller vilka cylindrar som har misstänt". Hur läser jag ut det ur denna koden? Så som jag förstått det så kan det innebära ett antal olika fel - hur går jag nu vidare på bästa sätt?

Ett annat problem är att låskistan till bakluckan har gått sönder. Är detta krångligt att byta eller kan en envis amatör klara av det?
Lista fel för: ECU ECM med kod 3533
ECM-3533 Misständning cylinder 3. Emissionspåverkan
ECM-3533 Misständning cylinder 3. Emissionspåverkan/katalysatorskada
ECM-3533 Misständning cylinder 3. Katalysatorskada
ECM-3533 Misständning cylinder 3. Uppstart
ECM-3533 Misständning, katalysator skada. Felaktig signal. Permanent fel
ECM-3533 Misständning. Felaktig signal.

Treans cylinder,skifta tändspolen med ex fyran och se om felet blir på fyrans cylinder,isåfall byt ut tändspolen mot en ny/beg..
S6024t skrev:
Treans cylinder,skifta tändspolen med ex fyran och se om felet blir på fyrans cylinder,isåfall byt ut tändspolen mot en ny/beg..
Notera att TS saknar OBD scanner och därför har svårt att kolla om felet flyttar sig, speciellt om motorgången inte påverkats. Om motorn går illa skulle jag i detta läge chansa med en ny spole till cyl 3, om motorgången inte påverkas av felet blir det knepigare.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]