Moderator: Moderatorer
mange240 skrev:E motorn fanns inte -89 den har mekanisk insprutning. Som osla skrev är nog botten delen i stort sett lika, är toppen och insprutningen som skiljer. För minsta tänkbara problem vid ett motorbyte leta reda på en f motor från 88b till 93.B230E fanns visst -89, satt i GLT nämligen;)
Hilmer skrev:B230E har väl ingen katalysator. Från och -88B har väl alla Volvo kat (F motorer). GLT introducerades -88 med B234 motorn. Från och med -89 finns GLT som utrustnings alternativ till GL modellerna, dock "bara" med B230F motorn. modellerna med 16V motorn har då 16V märke på bakluckan.mange240 skrev:E motorn fanns inte -89 den har mekanisk insprutning. Som osla skrev är nog botten delen i stort sett lika, är toppen och insprutningen som skiljer. För minsta tänkbara problem vid ett motorbyte leta reda på en f motor från 88b till 93.B230E fanns visst -89, satt i GLT nämligen;)
Hilmer skrev:Nej den gjorde inte de, den upphörde 88. Troligen på grund av att den inte var ren nog.mange240 skrev:E motorn fanns inte -89 den har mekanisk insprutning. Som osla skrev är nog botten delen i stort sett lika, är toppen och insprutningen som skiljer. För minsta tänkbara problem vid ett motorbyte leta reda på en f motor från 88b till 93.B230E fanns visst -89, satt i GLT nämligen;)
lennarte skrev:16V satt aldrig i 240, dom var avsedda för 740 endast.Hilmer skrev:B230E har väl ingen katalysator. Från och -88B har väl alla Volvo kat (F motorer). GLT introducerades -88 med B234 motorn. Från och med -89 finns GLT som utrustnings alternativ till GL modellerna, dock "bara" med B230F motorn. modellerna med 16V motorn har då 16V märke på bakluckan.mange240 skrev:E motorn fanns inte -89 den har mekanisk insprutning. Som osla skrev är nog botten delen i stort sett lika, är toppen och insprutningen som skiljer. För minsta tänkbara problem vid ett motorbyte leta reda på en f motor från 88b till 93.B230E fanns visst -89, satt i GLT nämligen;)
Mvh
Lennart
Edit, GLT fanns redan på -70-talet, då med B23 motorn. Men det är väl inte intressant i detta sammanhang.
mange240 skrev:Fel av mig, ber om ursäkt!Hilmer skrev:Nej den gjorde inte de, den upphörde 88. Troligen på grund av att den inte var ren nog.mange240 skrev:E motorn fanns inte -89 den har mekanisk insprutning. Som osla skrev är nog botten delen i stort sett lika, är toppen och insprutningen som skiljer. För minsta tänkbara problem vid ett motorbyte leta reda på en f motor från 88b till 93.B230E fanns visst -89, satt i GLT nämligen;)
Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]