Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
Ingen verkar ta upp det verkliga problemet med kombinationen parkeringsvärmare och korta körsträckor - att det väsentligt förkortar värmarens livslängd. Utöver detta så bör en dieselbil naturligtvis regelbundet köras regelbundet varm, annars får man på sikt motorproblem och även problem med partikelfiltret i förtid. Slutsats - använd ej tillsats värmaren överhuvudtaget, om bilen bara ska köras en kortare sträcka.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gourmand skrev:Ingen verkar ta upp det verkliga problemet med kombinationen parkeringsvärmare och korta körsträckor - att det väsentligt förkortar värmarens livslängd. Utöver detta så bör en dieselbil naturligtvis regelbundet köras regelbundet varm, annars får man på sikt motorproblem och även problem med partikelfiltret i förtid. Slutsats - använd ej tillsats värmaren överhuvudtaget, om bilen bara ska köras en kortare sträcka.
Tyvärr har du ju helt rätt....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ahlis1 skrev:
VolvoB20 skrev:Köp ett batteri på Jula/Biltema/Harald nyborg för en 500-hundring och ha med i bagaget, Kör ni slut på vanliga batteriet med värmaren så är man ju iväg på en minut med startkablar.

PS, Se till att ha det ordentligt fastsurrat..... DS
Hehe, jag är rätt säker på att den lösningen inte skulle godkännas av min bättre hälft :D
Så din bättre hälft kommer heller för sent till jobbet en timme, eller hem 1 timme försent varje gång batteriet har laddat ur och ni får vänta på Assistance ska komma och starta bilen åt er för värmaren har dragit ur batteriet ?

Eller hon fryser heller och skrapar rutor för hand bara för att ni inte vågar köra värmaren för mycket så ni kanske inte kan starta bilen.

Min respektive är tvärs om kan jag säga, hon skulle INTE godkänna att man blev stående väntandes på Assistance
av ahlis1
VolvoB20 skrev:
ahlis1 skrev:
VolvoB20 skrev:Köp ett batteri på Jula/Biltema/Harald nyborg för en 500-hundring och ha med i bagaget, Kör ni slut på vanliga batteriet med värmaren så är man ju iväg på en minut med startkablar.

PS, Se till att ha det ordentligt fastsurrat..... DS
Hehe, jag är rätt säker på att den lösningen inte skulle godkännas av min bättre hälft :D
Så din bättre hälft kommer heller för sent till jobbet en timme, eller hem 1 timme försent varje gång batteriet har laddat ur och ni får vänta på Assistance ska komma och starta bilen åt er för värmaren har dragit ur batteriet ?

Eller hon fryser heller och skrapar rutor för hand bara för att ni inte vågar köra värmaren för mycket så ni kanske inte kan starta bilen.

Min respektive är tvärs om kan jag säga, hon skulle INTE godkänna att man blev stående väntandes på Assistance
Vad jag menade är att det finns bättre sätt för att inte bli stående alls, din lösning är faktiskt rätt korkad :wink:
av Pnjk
Sådär ja.

Nu har jag fått tag i kallgarage med tillgång till el.
Så nu kan man ha koll på batteriet och ladda vid behov.

Kommer bara köra med värmaren när jag åker hem från jobbet varje dag.
Och även när man tex handlar m.m för att ha en varm och skön bil när man kommer tillbaka.

Men tror ni det räcker att plugga i laddaren 1 gång i veckan ?

Ska fixa den där Ctek laddaren med och en statuspanel nu när man lyckades fixa nytt garage.
Användarvisningsbild
av bem
Jag tror det räcker med 1 gång/vecka, börja så får du se. Du ser ju med hjälp av CTEK statusindikatorns lampor när det blir gult så det är dags att fundera på att ladda.

GRÖNT: batterispänningen är över 12.65 = batteriet är fulladdat och du behöver inte ladda
GULT: batterispänningen är mellan 12.65 och 12.4V = batteriet är bra laddat. Ladda om du har tid och möjlighet
RÖTT: batterispänningen är under 12.4V = dags att ladda om batteriet inte ska ta skada

/Bo
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ahlis1 skrev:Vad jag menade är att det finns bättre sätt för att inte bli stående alls, din lösning är faktiskt rätt korkad :wink:
Kom på något bättre då som inte är korkat om man inte har eluttag ute på gatan vid lägenheten eller på jobbparkeringen men ändå vill använda sig av Dieselvärmaren titt som tätt. Extra batteri har räddat mig förr om åren när värmaren tagit så mycket ström att bilen inte gått att starta.

Spänningsvakter i all ära men de funkar bara så länge batteriet är nästan nytt.

Har man tur slipper man använda extrabatteriet överhuvudtaget på hela vintern, men den gång värmaren tagit så mycket ström att man inte kommer igång är det guld värt. För att inte tala om du står ute i skogen efter jaktturen eller skridsko-färden och Assistanceservice är många timmar bort.

För övrigt, har man eluttag kör man ju inte Dieselvärmaren alls utan.kör elektrisk motor/kupevärmare.
Senast redigerad av 4 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
av Deeds78
Jag har cirka 10-15 minuter till jobbet. Jag kör dieselvärmaren istort sett varje dag både på morgonen och på eftermiddagen.
Ställer den alltid 10 min efter jag har tänkt åka.
Har installerat en ctek-laddare som jag kör en gång i veckan alternativt en gång varannan vecka (lördag till söndag)
Jag har klarat mig hittills utan några batteriproblem.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]