Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malish
Jag slänger också in en fråga.
Nog för att jag garanterat klarar jobbet själv men vill ändå ha ett ungefärligt svar.

Vad kostar det ungefär att göra rent vevhusventilationen på en mindre allverkstad?
inkl material.
Vet att det inte blir nån exakt prisuppgift utan att själv kontakta en verkstad men tänkte ändå höra ;)

eller så ger ni prisuppgiften enl följande.
1: Materialkostnad inkl oljebyte och filterbyte
2: Tidsåtgång för en mekaniker med lång erfarenhet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Beror helt på hur noga verkstan är, många fuskar ju och bara blåser med tryckluft från toppen.

Men om vi utgår ifrån en korrekt rengörning så...
1: Beror ju på vart man köper och om man återanvänder något, men kan ge ungefärliga priser iaf.
Oljeavskiljare: ~250kr
Slangar: ~400kr
Insugspackning: ~120kr
Oljeplugg+packning: ~40kr
Oljefilter: ~70kr
Olja: ~400kr
Um, tror det var allt som behövdes... Eller ja, en hög slangklämmor går det ju åt också.

2: Beror på hur noga denne är. Plockar man ner tråget och gör ordentligt rent så tar det kanske ett par-tre timmar eller så.
av Andis
Malish skrev:Jag slänger också in en fråga.
Nog för att jag garanterat klarar jobbet själv men vill ändå ha ett ungefärligt svar.

Vad kostar det ungefär att göra rent vevhusventilationen på en mindre allverkstad?
inkl material.
Vet att det inte blir nån exakt prisuppgift utan att själv kontakta en verkstad men tänkte ändå höra ;)

eller så ger ni prisuppgiften enl följande.
1: Materialkostnad inkl oljebyte och filterbyte
2: Tidsåtgång för en mekaniker med lång erfarenhet.
Visserligen prisuppgift från en N serie men ändå kanske något du vill veta.

Har haft min 2,5T årsmodell 2004 på en mindre Bilia för stop i vevhusventilation. Ofta byt olja men tydligen hjälper inte det. Blir stop ändå.

Mekanikern sa att han gör rent så mycket som är nödvändigt inte mer. Han sa ungefär samma som Pettson att oljereturen i oljefällan brukar inte sättas igen på en bil som gått på bra olja och speciellt inte med täta byten. ( har byt med 1000-Max 2000mils intervall)
Ser att slangarna under insuget är lossade och återmonterade (nya slangklämor) men vad jag förstod var det inget stop i oljefällan utan stopen satt i bajonett skruvarna.
Vilket gjorde att motorn vart orolig och tappa effekt. Inga synliga oljeläckage utan bara gången som påverkats.

Rengöringen gick på 1375kr

Visserligen gjordes en del andra jobb samtidigt om det kan påverka. Men själva rengöringen var specificerad till 1375kr på kvittot.

Går perfekt efter det.
Användarvisningsbild
av js1
Återkom gärna med besked. Jag hörde med en tekniker på Bilia häromveckan. Fick ett pris mellan tumme och pekfinger på 7000.-
Han ifrågasatte varför jag ville göra det, det var aldrig något dom gjorde på nån bil. Dom bara blåste genom slangarna med tryckluft.
av StefanWasa
js1 skrev:Återkom gärna med besked. Jag hörde med en tekniker på Bilia häromveckan. Fick ett pris mellan tumme och pekfinger på 7000.-
Han ifrågasatte varför jag ville göra det, det var aldrig något dom gjorde på nån bil. Dom bara blåste genom slangarna med tryckluft.
Skulle dem ha 7000kr för att blåsa igenom slangarna till vevhusventilationen?

Jag har för mig att jag fick ett pris på ca 1700kr och då blåste dem slangarna med tryckluft, det var också på Bilia.
Användarvisningsbild
av js1
Nej nej, för att plocka ner insuget och byta oljefällan och slangarna.
av *pettson*
Jag hoppas att du förstod att 7000 signalerade att dom inte ville ha jobbet?
För FÅR dom det jobbet så skrattar alla ikapp.. Dom drog till med en rövare och någon tog det.
Att riva insuget seriöst på en Fas1 modell (850-70 serie) tar runt 1 tímma. Visar det sej att det är stopp i returen ned i tråget, lägg på 1,5 timmar till.
Alltså 2,5 timmar plus material.
Får man det till 7000 så är man högst speciell..
av Malish
Jag tror inte det är stop i vevhusventen på min bil, inte än iaf.
den går hur bra som helst, men det är klet i oljeröret/oljestickan (kört mycket i stan nu i vinter så den har inte hunnit gå varm som den ska ordentligt) och det ryker lite ur röret också.
dessutom är det dags för oljebyte (kört ca 1500 mil)
tänkte passa på och göra rent ventilationen samtidigt för avgasvärdena var inte helt rena på bes (inom gränserna men lite för dåliga för min smak)
dessutom lyser lambda lampan men det kan bero på att katten börjar bli sliten, felkoderna säger katalysatoreffektivitet samt senaste gången sade de även luftpump, men kan berott på att den hängde löst. ska dock kolla felkoderna nån mer gång när jag får möjlighet och se om den fortfarande nämner luftpumpen eller bata katten.
Användarvisningsbild
av js1
*pettson* skrev:Jag hoppas att du förstod att 7000 signalerade att dom inte ville ha jobbet?
För FÅR dom det jobbet så skrattar alla ikapp.. Dom drog till med en rövare och någon tog det.
Att riva insuget seriöst på en Fas1 modell (850-70 serie) tar runt 1 tímma. Visar det sej att det är stopp i returen ned i tråget, lägg på 1,5 timmar till.
Alltså 2,5 timmar plus material.
Får man det till 7000 så är man högst speciell..
Jo, jag misstänkte det också. Hade inte för avsikt att lämna den heller, var bara nyfiken på vad dom skulle säga.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]