Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poscarjr
Synd att du raderade x74 (men jag minns att det var 0.53 du hade på din D5:a...och att färddator/pump i princip var lika men då var värmaren inte körd. Bra att färddatorn tycks stämma.)
Speciellt intressant att jämföra "uppåt mot icke miljöklassade bilar" för att se om teori/verklighet stämmer bättre där.
(Med referens till artikeln i Vi Bilägare)

Själv har jag oxå varit offtopic då det är en V70 jag har (som enligt Volvo skall ligga 0.3 l/100km över V60'n) men dock en D4 VEA.
Sen så får ju alla jämförelser tas med en nypa salt då det är resp. gasfot som till syvende och sist har den största betydelsen.
F.n. visar min färddator 0.52 i snitt på körda 67 mil och då har jag 70 mil kvar enligt densamma. 0.68 låg jag på med min gamla bil (V70N D5 (185hk) MY07).
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
Min S60 D3 2011 snittade 0,7 med sommardäck och jag kör ändå snällt med bilen. Tyckte den drack extremt mycket vi stadskörning men ok vid landsväg. Tyckte även den rengjorde bränslefiltret väldigt ofta och då märkte man att förbrukningen höjdes med 0,2 vid körning. 0,7 vid pump och enlig mätaren ca 0,6. Min far har beställt en XC60 D4 VEA automat ska bli spännande och se vad den dricker
av MrCooper
Har lyckats med en tankning hittills, V60 D4 VEA. Det blev mest korta streckor, en del i stan och så en "längre" tur.

På den längre trippen (26 mil t o r varav 20 mil motorväg) drog den åt ena hållet 6,2 enligt mätaren, med lite högre hastighet, dock inte över 130.
På hemvägen hölls hastighet enligt skyltar 120-80 och då drog den 4,9 istället. M a o så skall man lägga sig på runt 100-110 om man vill åka snålt. Efter det så börjar den dra bränsle.

Snitt enligt mätare: 6,0
Snitt vid pump: 7,2

Då gick även motorvärmaren en hel del.
Användarvisningsbild
av x74
poscarjr skrev:Synd att du raderade x74 (men jag minns att det var 0.53 du hade på din D5:a...och att färddator/pump i princip var lika men då var värmaren inte körd. Bra att färddatorn tycks stämma.)
Speciellt intressant att jämföra "uppåt mot icke miljöklassade bilar" för att se om teori/verklighet stämmer bättre där.
(Med referens till artikeln i Vi Bilägare)

Själv har jag oxå varit offtopic då det är en V70 jag har (som enligt Volvo skall ligga 0.3 l/100km över V60'n) men dock en D4 VEA.
Sen så får ju alla jämförelser tas med en nypa salt då det är resp. gasfot som till syvende och sist har den största betydelsen.
F.n. visar min färddator 0.52 i snitt på körda 67 mil och då har jag 70 mil kvar enligt densamma. 0.68 låg jag på med min gamla bil (V70N D5 (185hk) MY07).
Färd datorn stämmer väldigt exakt om man vill kolla sin förbrukning på en körning utan kallstarter,värmare och tomgångar osv, det var iallafall kul att tanka upp bilen efter den körningen jag skrev om, och datorn sa 140mil till tomtank, det gick lite lugnare sista milen därav hade väl datorn börjat räkna om till under 0.5milen. v60 tanken rymmer 67.5 liter hmm kunde de inte tryckt ut tanken till 70liters :D
Men ja la min D5 om någon ville ha lite referens att jämföra "ny mot gammal", men det är klart det skulle komma nån kommentar, men det räkna jag med, men nu är den som sagt borta så ingen kan störa sig :)
av Tosslanda
Skriv på bara, det finns ingen anledning av bli ledsen :D

Min kommentar om ordning på slutsatser syftade endast dekommentarer som utryckt besvikelse över andras redovisade förbrukningssiffror, jag tror helt enkelt de läst lite hastigt och inte märkt att det mest var annat än VEA D4-siffor som skrevs om.

Spännande med en ny motor och om förväntningarna (och motorn!) håller :wink:
av PFA
Med en FT automat i bagaget, så att säga, så är jag nöjd med allt under en liter milen :) Skämt åsido, som Tosslanda mycket riktigt påpekade så har vi VEA'are bilar som är långt ifrån inkörda. Vi kör på vintersulor och dönar på med dieselvärmarna. Det är väldigt lätt att dra snabba slutsatser.

Tosslanda, jag vet inte exakt vad du har beställt men jag är säker på att du kommer att tycka om din VEA. Jag är väldigt nöjd med karaktären och automaten är en ren fröjd.
av Gunner
Bara att instämma, väl talat! :) . Ser fram emot inkörd motor och vårvarma vägar, utan värmare 2 x per dygn! Blir nog inte besviken!? Någon som kan delge oss kamratpostens betyg på XC60 VEA? Var med i + versionen på nätet i dag såg jag.
//Mats
av perhall
De testade just en manuell V60 D4 i senaste Vi Bilägare. Bilen fick mycket beröm för motorn, den var dock tyvärr aningen törstigare än Insignia:(
Ska kolla siffrorna när jag kommer åt tidningen.¨
PH
Användarvisningsbild
av poscarjr
När det gäller Aftonbladet så är konklusionen att XC60 D4 VEA drar för mycket men att det går att köra snålt om man kör sakta och stänger av tilläggsvärmaren. Dom kör totalt ca 120 mil fördelat på 4 körningar av lite olika karaktär. Sista svängen dom tar så lyckas dom komma under vad färddatorn visar och i paritet med Volvos siffra för landsvägskörning.
Sen så påstår dock Aftonbladet att AC'n drar mer än värmaren så att längta efter våren kanske inte är det vi ska göra...eller stämmer verkligen detta?

Här nedan urklipp från artikeln:

Helhet ++++
Den lite stötigare gången på vägen drar ned betyget för Volvo XC60 D4 en aning men det är fortfarande en bil vi trivs med. Och även om den nya motorn inte är så snål som utlovat går den att köra snålt men du får klä på dig lite extra på vintern.

Så mycket drog XC60 D4 – egentligen
Här redovisar vi siffrorna från Aftonbladets test:

Volvos officiella siffror:
Stadskörning 0,49 l/mil
Landsväg 0,43 l/mil
Blandad 0,45 l/mil

Första tankning, motorväg:
Vi kör: 428,9 km
Verklig förbrukning: 0,78 l/mil
Färddator snitt: 109 km/tim
(färddatorn visade 0,68 l/mil)

Andra tankning, blandad körning
Vi kör: 387,2 km
Verklig förbrukning: 0,69l/mil
Färddator snitt: 72 km/tim
(färddatorn visade 0,58 l/mil)

Tredje tankning, landsväg
Vi kör: 210,6 km
Verklig förbrukning: 0,54 l/mil
Färddator snitt: 66 km/tim
(färddatorn visade 0,48 l/mil)

Fjärde tankning, landsväg (utan extravärme)
Vi kör: 183,8 km
Verklig förbrukning: 0,44 l/mil
Färddator snitt: 61 km/tim
(färddatorn visade 0,48 l/mil)
Senast redigerad av 1 poscarjr, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har inte kört med tilläggsvärme sen första veckan jag hade bilen för över ett år sen. Aldrig haft problem med värmen i bilen..
ACn stängde jag av som test på några resor i sommras.. och det har sjukt stor effekt i allafall på vad färddatorn visar!

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han k[…]

Byta bältet mitten bak??

Ja nu har jag stött på lite problem&hel[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]

Borde leda till skenade matpriser, saftig inflati[…]