Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

ganska ny här på sidan och jag tänkte börja med ett problem jag fick för några dagar sen
har en volvo v70 d5 från 2005 gått 60 tusen mil funkar perfekt förutom att 2 dagar efter besiktnings kontrollen där jag fick 2a på styrled så har jag fått lite problem med bilen
bilen har gått som taxi tills för några år sen, mkt är byt blandannat växellådan, olja och sånt klart med. den drar inte mkt heller tycker jag,

det är så att den vill inte gasa mer än till 2500 rpm, varm max 3000 i N eller P läge.
den är triptronic och automataren funkar då inte riktigt i högre växel då den inte går över 2500 rpm (va jag tror)
kollat lite slangar men allt verkar ok, finns ju lite olja här och där i motorrummet men inte märkt nått konstigt att den ska ta olja mkt eller så,
min första tanke vart bränslefiltret men tog ut den o denva ok fast blåste rent den lite omonterade tillbaks , ingen skillnad, kopplade ur lmm, märktes inget på motorgången så tänker de är kanske den som e boven i dramat så tog ut den och rensade lite snabbt den va typ svart av sot, så tog bort batteri klämman i en timme kanske och monterade tillbaks den och satte på klämman men inte skillnad, så tagit bort lmm igen och rensat lite bättre ska se imon va som händer ...

vet ni nått som kan hjälpa till så uppskattas de , tack..

vill sejja att nej har inte gjort felsökning då jag inte har felsökningsinstrument till volvo och tänkte kolla själv innan man kör till verkstan, kollat lite o få fram på displayn genom och trycka i read knappen och dhimjusknappen 2 ggn men fattar inget på den
och värt och veta kanske så går de oftast att ge fullgas till 4000 rpm och uppåt idirekt efter man startat då kan d va från en ggn till 4 ggn sen stannar de alltid vid 2500 villinte går högre,,,,

några ideer?
Är osäker på om en -05 verkligen har partikelfilter, tror inte det.
Fungerar bilen som vanligt upp till 2500 varv där den tappar all kraft, eller är den konstig hela vägen?
Enda raka är att koppla VIDA eller liknande, finns du i norra Stockholm eller dess närhet är du välkommen till mig.
Jag sätter dock en slant på LMM, har en liggande till en D5 -2008 som du kan få prova med, vet dock inte på rak arm om det är samma.
Jonas_latt skrev:Kompisen hade precis samma fel.
Hade också rullat som taxi innan.
Det va bilen som varnade för partikelfiltret va fullt.

Vi fixade detta med lite fusk men funkade kalas efter.

Var bor du?
Jag bor ner i Skåne, burlöv , precis flyttat. Hur fixade ni de?

Martinhellström skrev:Är osäker på om en -05 verkligen har partikelfilter, tror inte det.
Fungerar bilen som vanligt upp till 2500 varv där den tappar all kraft, eller är den konstig hela vägen?
Enda raka är att koppla VIDA eller liknande, finns du i norra Stockholm eller dess närhet är du välkommen till mig.
Jag sätter dock en slant på LMM, har en liggande till en D5 -2008 som du kan få prova med, vet dock inte på rak arm om det är samma.
va jag vet V70 har partikel filter 06 o uppåt. Men man vet aldrig.
Bilen funkar utmärkt hela vägen upp till 2500 rpm o drar bra o så men ville inte komma högre än till 2500 (3000 om den blir lite varm)
Har ingen vida eller nått till Volvo då de är min första Volvo. O synd du bodde långt upp annars jag tror den lmm-et ska passa då de är samma motor. Men tack ändå. tagit ut lmm o rensat o sprejat men ingen skillnad, blir ingen skillnad på motorgången heller vare sig lmm är inkopplat eller inte så tror de kan va boven.
Kan det vara så att bilen har gått in i sade mode eller vad det kallas? Finns nått sätt att ta den ur safe mode i
så fall utan att ta den till verkstad?
Senast redigerad av 1 badde83, redigerad totalt 0 gånger.
Byt filtret, har väldigt svårt att tro att man kan blåsa rent ett pappersfilter när det väl tätnat.
Funkar inte det så kolla felkoder innan du börjar klabba och byta grejer utan att ha en aning om vad det kan vara för fel.
mbc skrev:Byt filtret, har väldigt svårt att tro att man kan blåsa rent ett pappersfilter när det väl tätnat.
Funkar inte det så kolla felkoder innan du börjar klabba och byta grejer utan att ha en aning om vad det kan vara för fel.
du menar luftfiltret? Den såg fin ut o blåst rent den lite med men ingen skillnad..
Tänkte mer om de är nån som haft typ liknande problem för vill inte lägga ut mkt onödiga pengar för att testa mej fram ..
badde83 skrev:
mbc skrev:Byt filtret, har väldigt svårt att tro att man kan blåsa rent ett pappersfilter när det väl tätnat.
du menar luftfiltret? Den såg fin ut o blåst rent den lite med men ingen skillnad..
Tänkte mer om de är nån som haft typ liknande problem för vill inte lägga ut mkt onödiga pengar för att testa mej fram ..
Nej, jag menar bränslefiltret, är ju det absolut vanligaste felet när bilen går in i limp home, tätt bränslefilter.

Appen är makalöst buggig. Ofta en d&o[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften så[…]

Det där blirj u en mobil bastu! :)

Dåligt batteri?

Förr i tiden, när jag började med b[…]