Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

LOB skrev:Min 850 usa-exportmodell har orginal 70w helljus och 60w halvljus så ledningsnätet måste väl vara ngt överdimensionerat för 55w då jag inte tror det är et speciella ledningar till exportmodellen....

Ja, nu är det ju inte riktigt så det fungerar. Watten är totalt ointressant, det säger bara hur mycket lampan kan leverera under optimala förhållanden vid ett specifikt voltvärde. Det som är intressant är spänningsfallet som man har.
Med tunna kablar har man relativt högt spänningsfall. I snitt brukar väl volten ligga på knappa 13 vid lampkontakterna, istället för bortåt, eller t om lite över, 14v som man borde ha med grövre kablar och ordentlig jord(samt friskt batteri och generator).

100w Halogen lampor går för övrigt kanon att driva med 5v och 500mA(USB-port), men inte blir det mycket ljus inte :wink:

... Och detta behöver man väl inte säga, men mindre volt = mindre "watt" i slutändan = sämre ljus.
Perc skrev:Jag har inte märkt nån större skillnad på olika H7:or och jag har testat det mesta, t.ex Philips standardlampa samt alla "+50%" "+80%" "100%" osv som kommit under åren. Samt en del Osram och någon Bosch.

H4 och H1 däremot är det ganska stor skillnad på olika prisklasser. Min teori är att H7 är stressad redan i standardutförande så det finns inte så mycket mer att ta ut utan att livslängden börjar lida för mycket.
Ja precis! Jag köper din teori faktiskt. Har jag en dyr på ena sidan och en billig på andra (märkeslampor) då ser jag ingen skillnad
dem lyser exakt lika bra båda två. Skillnaden kanske är mätbar men den är ej synbar för mitt öga i alla fall.

Mvh.R.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]