Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ställde frågan till Biltema via mejl. De säger:
"Om du tittar på bromsslangen i ändan som skall in i bromsoket så ser du att den är konisk i ändan Det skall räcka för att det skall bli tätt titta även i hålet där slangen skall i så ser du att det är koniskt där med Kona mot kona"

Detta låter konstigt tycker jag. Och de säger "skall räcka". Ganska vagt uttryckt. Vad säger ni om detta svar? Jag tycker att det borde finnas en bricka som man kan lägga emellan. Och andra á sidan om man lägger en bricka emellan som är för hög så kanske slangen inte bottnar riktigt i oket. Jag undrar om det krävs att slangen bottnar om man får ner hela gängan?

Är det någon som monterat Biltemas bromsok och bromsslang som stött på problemet?
Som tidigare reda skrivits 2 ggr så ska konan konan i slangen täta mot konan i oket,vilket du även nu fått bekräftat av biltema.
Att de sedan har gjort gängan längre än i oken så att den ej bottnar beror antagligen på att slangen passar på andra modeller av ok som har annan utformning av den delen där slangen går i.

Om det är ordet "ska" i biltemas formulering du stör dej på så får du leva med det helt enkelt.
Om du tittar på röret mot slangen är det säkert synliga gängor på samma sätt där hoppas jag.
Clonetom skrev:Som tidigare reda skrivits 2 ggr så ska konan konan i slangen täta mot konan i oket,vilket du även nu fått bekräftat av biltema.
Att de sedan har gjort gängan längre än i oken så att den ej bottnar beror antagligen på att slangen passar på andra modeller av ok som har annan utformning av den delen där slangen går i.

Om det är ordet "ska" i biltemas formulering du stör dej på så får du leva med det helt enkelt.
Om du tittar på röret mot slangen är det säkert synliga gängor på samma sätt där hoppas jag.
Det verkar som om jag får nöja mig med det beskedet då. Men jag tycker inte att Biltema lämnade ett klart besked med sin formulering. Och då undrar man ju vad deras svar är baserat på. Om det är någon enskild tyckare i butiken eller om de har substans i svaret. Bromssystemet är ju en viktig säkerhetsfaktor, som bekant. Så vi kör på det då.
S6024t skrev:har du svårt för att förstå vad flera säger här och exxakt samma svar har du fått av biltema,det har blivit sex sidor av det här.
Sex sidor. Då har du nog inte läst så noga.
Tråden är sex sidor vilket kan anses som ganska långt för ett sånt här "problem" att få loss en slang och sedan inte vara nöjd med svaren inte stämmer med de du vill ha.
Många svar tråden igen är upprepningar så jag kan förstå hans reaktion faktiskt.

Funkar bromsarna eller inte nu efter all skruvning??
Clonetom skrev:Tråden är sex sidor vilket kan anses som ganska långt för ett sånt här "problem" att få loss en slang och sedan inte vara nöjd med svaren inte stämmer med de du vill ha.
Många svar tråden igen är upprepningar så jag kan förstå hans reaktion faktiskt.

Funkar bromsarna eller inte nu efter all skruvning??
Vi har ju inte pratat om slangens passform i oket i sex sidor som han påstod. Och jag ville inte ha något speciellt svar. Svaret är ju bra på så sätt att det bara är att skruva ihop grejerna. Däremot kändes det svårt att direkt ta in svaret. Ibland känns det rätt att ifrågasätta. Man kan inte svälja allt, det har man ju fått lära sig. Man har ju stött på ett antal förståsigpåare som snackar skit i sina dar. Och tycker man att det är tjatigt så är det ju fritt att hålla sig borta. Dessutom är vi här för att hjälpa varandra, inte för att raljera kring enskildas osäkerhet. Jag har fått mycket hjälp av er med detta problem, vilket jag är väldigt tacksam för.
Nu tror inte jag att att menade att det var en sex sidors tråd om just slangens passform utan mer att att tråden i sej dragit ut en hel del för en så enkel sak som att hålla i en bromsslang och många upprepade svar och frågor osv som dessutom avslutas med slangen och gängan som du hade svårt att acceptera att så var fallet.
Nu har du lärt dej nåt nytt iallafall så det är väl positivt?
Hoppas det funkar nu då och att slangen sitter rätt monterad så den inte skadas i fjädringsvägen mm men den delen har du väl redan kollat antar jag och luftat ordentligt också ?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]