Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kört fyrhjulsdrift i lumpen (valpen) och åkt med i sexhjulsdrift (kommer inte ihåg betäckningen men fordonet som var sexhjuligt och aningen större, längre än valpen) Manuella diffar på allt. Kan rekommendera en av dessa om man nu inte gillar personbilarnas fyrhjulsdrift. Extremt törstiga dock :-)

Poängen med en personbil är väl att det skall vara sömlöst, man skall inte behöva trycka på knappar hit och dit, bara köra på så skall det sköta sig automatiskt.

Har dock inte provat Haldex 4.
hakank skrev:Kört fyrhjulsdrift i lumpen (valpen) och åkt med i sexhjulsdrift (kommer inte ihåg betäckningen men fordonet som var sexhjuligt och aningen större, längre än valpen) Manuella diffar på allt. Kan rekommendera en av dessa om man nu inte gillar personbilarnas fyrhjulsdrift. Extremt törstiga dock :-)

Poängen med en personbil är väl att det skall vara sömlöst, man skall inte behöva trycka på knappar hit och dit, bara köra på så skall det sköta sig automatiskt.

Har dock inte provat Haldex 4.
Då är jag som dig :P Gillar riktiga system med fördelningslåda med diffar och grejjor, men att köra med det på väg.... Nja, min zuki är ingen höjdare där framförallt inte i halka..
av rid54
"Poängen med en personbil är väl att det skall vara sömlöst, man skall inte behöva trycka på knappar hit och dit, bara köra på så skall det sköta sig automatiskt."

Precis. Problematiken ligger ju i att ett "automatiskt" system faktiskt måste känna att det börjar spinna och då vidta åtgärder. Det ställer stora krav på detektering av att det spinner och på snabbheten i åtgärderna. Vissa underlag är ju helt hopplösa och det räcker med att ett hjul slirar ett varv, så har man en grop under och det blir ännu halare. Om man då förbilligar (?) systemet genom att ta bort en funktion som ger snabbhet och därefter vidtar vad som i mina öron låter som totala nödlösningar för att återfå lite av snabbheten, känns det som man offrat en del av en bra funktion för att "tjäna några spänn", vilket ju inte känns som produktutveckling, precis. Har full förståelse för trådskaparens tankar här.
Dahler skrev:Hej,

Behöver en "second opinion" innan jag kontaktar min eminente Personlige Servicetekniker. Kör en XC70 D4 AWD årsmodell 2013 (Haldex gen 5). Blev stillastående på svagt lutande väg, snö/is, här om dagen. Två spinnande hjul (vänster fram + höger bak) medan de andra stod stilla. Höll i gasen i ca 5-7 sekunder med samma fenomen. Således klagar jag inte på dåligt driv bak som många i den här tråden utan på total avsaknad av diffbromsverkan på framaxeln liksom bakaxeln. Borde inte DSTCn bromsat ner de spinnande hjulen och fört över kraft till de som inte spann? Nej, jag kom inte upp för backen. Vi löste det med en bakhjulsdriven BMW 118d...
Diagonal spinn :P MY13
[youtube]6zHLK0A_Z_I[/youtube]

Funkat bättre med en haldex4?

Lite mer offroad:P

[youtube]kALYuvQCnYU[/youtube]
Användarvisningsbild
av joel80
Har han plastat in sin XC60??
av mattish
joel80 skrev:Har han plastat in sin XC60??
Ja, kanon för att slippa repor ju.. Och när man ska tvätta :P
hakank skrev:
2013xc70 skrev:Jeg har en 2013 xc70 , etter 7-800 mil ble pumpen byttet og ny programmvare lagt inn. Før den nye oppdatteringen opplevde jeg at den kunne spinne foran enkelte ganger. Etter oppdatteringen har det gått på skinner. Drar campingvogn og på bløte gressplener med over 4000 kg totalvekt og det går som en drøm! Dette er jo ikke en terrenggående traktor og haldex 5 duger veldig bra til det du kan bruke bilen til utfra høyde under og slike ting.
Så upplever jag också min -14 XC60, den går som på räls oavsett snösträngar, snorhalt osv..Och nån fördröning nånstans har jag inte märkt av. Nu är ju tyvärr vintern aningen mild och såg fram emot de få snöstormar som utlovades för att hårdtesta. Jag kan ju inte säga att jag har gjort en fullständig test ännu men det jag upplevt hittills har bara varit positivt och har inget att anmärka på. Det enda man blir förskräckt över är hur bortskämd man blir och kör för fort.

Har de som rackar ner på Haldex 5 provat den uppgraderade versionen?

Kan det vara så att de som upplever Haldex 5 som dåligt kanske är ute efter en riktig terrängbil?

Mina 2c
Jag vet inte om jag har min uppgraderad, men tog ut XC60min 2 dec 2013, så är den inte den senaste då är det bedrövligt.
Nu kör inte jag i stora, djupa lerpölar, skulle jag det finns det MYCKET bättre bilar/fordon att göra det med, tycker i alla fall jag, finns säkert helt andra åsikter här.
Jag är bara väldigt missnöjd med min XC60 Gen5 (MY14) och det är i snö/modd.
Och ja, jag har provat och jämfört, kör ca 3000 mil om året, naturligtvis då hälften på vintern.
Jag bor ca 8 km ut i skogen, ett ställe där det ofta är snö på vintern, sällan plogat under 20 cm, gen 4 var på min (XC70 MY11) mycket bättre.´
Många här har åsikter om detta som tråden handlar om, åsikter om att gen5 är minst lika bra som 4, t.o.m. bättre, men det verkar som om att flera här knappt kört någon.
Jag har nu visserligen inte hunnit kört så mycket hittills, endast drygt 150 mil (i snö), men upplevde direkt att den var sämre, den upplevelsen har inte ändrats.
Eller kan det vara så att jag hade tur och få en kanon gen4 och otur med min gen5?
Men då tycker jag att Volvo har misslyckats.
Jag ska ta kontakt med Volvo direkt när jag får tid och ta upp problemet med dem, får se vad dom kommer med.
Visst den drar naturligtvis mycket bättre än min kompis FWD XC60, även mycket bättre än en annan kompis nya V70, men det är inte vad den här tråden handlar om.
Den här tråden handlar om skillnaden på gen4 och gen5.
Spoiler »

Perfekt info! Tack mattish. Precis så(9.04 in i den första filmen) beter sig min bil. Antagligen så som den är konstruerad. Haldex 4 hade i detta inte hjälpt. Det finns säkert situationer då 4an är bättre men diffbromsar hade hjälpt mig mer.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg
  • 1
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 130

Går bilen bra? För mig och många […]

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]