Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

[quote=
En sådan står och slirar på en leråker så kommer en subaru med rallybil i ett släp efter och kör förbi.. Men idag verkar en Volvo och Haldex vara nästan ikapp.. :)[/quote]

Hahaha, en Volvo med gen5 ikapp en Subaru... DEN var bra, bästa på länge :D
Den ska jag berätta för mina barn :)
Grängesdanne skrev:
Hahaha, en Volvo med gen5 ikapp en Subaru... DEN var bra, bästa på länge :D
Den ska jag berätta för mina barn :)
Nu läste du som fan läser bibeln... Jag skrev nästan. Vad jag förstått behöver man inte tvivla på haldex 5 så fort man fått fart på bakhjulen, men fram till dess så verkar det vara lite svajjigt. Men jag har inga egna erfarenheter mer än kortare testkörningar. Volvon kanske har möjligheten att klara det även med släp numera jämfört med för 16 år sedan då V70XC lanserades...
av rid54
Med de hjälpsystem som finns idag (selektiv bromsning etc) är väl nästan diffspärrar lite överkurs på en AWD? Det är ju inga riktiga terrängvagnar och diffspärrar kräver att föraren har tungan i rätt mun så de inte används fel.
rid54 skrev:Med de hjälpsystem som finns idag (selektiv bromsning etc) är väl nästan diffspärrar lite överkurs på en AWD? Det är ju inga riktiga terrängvagnar och diffspärrar kräver att föraren har tungan i rätt mun så de inte används fel.
Vad som är användbart beror ju helt på underlaget. De enda gångerna jag längtat efter 4WD är när jag sitter fast eller är rädd för att fastna.
Jeg har en 2013 xc70 , etter 7-800 mil ble pumpen byttet og ny programmvare lagt inn. Før den nye oppdatteringen opplevde jeg at den kunne spinne foran enkelte ganger. Etter oppdatteringen har det gått på skinner. Drar campingvogn og på bløte gressplener med over 4000 kg totalvekt og det går som en drøm! Dette er jo ikke en terrenggående traktor og haldex 5 duger veldig bra til det du kan bruke bilen til utfra høyde under og slike ting.
Jimmie83 skrev:WV multivan och Transpoter kan man få med deras fyrhjulsdrift då är det haldex4 i den Men man kan dessutom välja till låsbar bakre diff. Konstig Volvo inte anammat detta!
Det kan nog bero på att dessa modeller används mer som arbetsfordon (läs fordon som används som arbetsredskap inte bara för att för flytta sig under arbetstid) än någon Volvo. Dessa kunder har lite högre krav på framkomlighet, med en tågvikt på närmare 6000kg kan diffspärr vara ett krav många gånger. Sen har jag lite svårt att se behovet av diffspärr på en personbil med awd.
2013xc70 skrev:Jeg har en 2013 xc70 , etter 7-800 mil ble pumpen byttet og ny programmvare lagt inn. Før den nye oppdatteringen opplevde jeg at den kunne spinne foran enkelte ganger. Etter oppdatteringen har det gått på skinner. Drar campingvogn og på bløte gressplener med over 4000 kg totalvekt og det går som en drøm! Dette er jo ikke en terrenggående traktor og haldex 5 duger veldig bra til det du kan bruke bilen til utfra høyde under og slike ting.
Så upplever jag också min -14 XC60, den går som på räls oavsett snösträngar, snorhalt osv..Och nån fördröning nånstans har jag inte märkt av. Nu är ju tyvärr vintern aningen mild och såg fram emot de få snöstormar som utlovades för att hårdtesta. Jag kan ju inte säga att jag har gjort en fullständig test ännu men det jag upplevt hittills har bara varit positivt och har inget att anmärka på. Det enda man blir förskräckt över är hur bortskämd man blir och kör för fort.

Har de som rackar ner på Haldex 5 provat den uppgraderade versionen?

Kan det vara så att de som upplever Haldex 5 som dåligt kanske är ute efter en riktig terrängbil?

Mina 2c
hakank skrev:
2013xc70 skrev:Jeg har en 2013 xc70 , etter 7-800 mil ble pumpen byttet og ny programmvare lagt inn. Før den nye oppdatteringen opplevde jeg at den kunne spinne foran enkelte ganger. Etter oppdatteringen har det gått på skinner. Drar campingvogn og på bløte gressplener med over 4000 kg totalvekt og det går som en drøm! Dette er jo ikke en terrenggående traktor og haldex 5 duger veldig bra til det du kan bruke bilen til utfra høyde under og slike ting.
Så upplever jag också min -14 XC60, den går som på räls oavsett snösträngar, snorhalt osv..Och nån fördröning nånstans har jag inte märkt av. Nu är ju tyvärr vintern aningen mild och såg fram emot de få snöstormar som utlovades för att hårdtesta. Jag kan ju inte säga att jag har gjort en fullständig test ännu men det jag upplevt hittills har bara varit positivt och har inget att anmärka på. Det enda man blir förskräckt över är hur bortskämd man blir och kör för fort.

Har de som rackar ner på Haldex 5 provat den uppgraderade versionen?

Kan det vara så att de som upplever Haldex 5 som dåligt kanske är ute efter en riktig terrängbil?

Mina 2c
Så kan det vara... Har du kört fyrhjulsdrift innan, så du vet hur gen 4 betedde sig?
  • 1
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 130
Bromsbelägg

Ja, en sats för två hjul. Jag har prova[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]