Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Som jag skrivit tidigare så är det antagligen inte pumpen som det är fel på utan ärgade kontakter innuti/under "plastpluppen" som sitter på tanklocket!
Mät först om du har kontakt med pump och reostat genom att lossa den svarta kontakten vid hjulhuset och mät vid pumpens plus resp minus pol-
Du måste ha ett universalinstrument med ringsignal för att kolla att ledningarna leder ström.

När du har mätt att sladdarna verkligen leder ström fram till pump och reostat, först då ska du byta pump, för då vet du att du har sladdar som leder ström och att felet ligger hos pumpen-
Om det däremot förhåller sig så att sladdarna inte leder ström ända fram till reostat och pump, ja då är det säkert avbrott vid "plastpluppen"!
Senast redigerad av 1 jaka, redigerad totalt 0 gånger.
Okej jo jag får ta en titt på det jaka, men först ska jag byta slangen mellan filter och pump (görs ikväll) eftersom den är helt manglad.

Kollade på slangar med 8mm öppning men såg rätt mycket större ut än vad jag kommer ihåg samt av bilden att dömma så blev 6mm armerad slang.
Som vanligt är jag lika smart som alltid och köper 6mm slang när det var 10mm t.o.m. Aja hade en 12mm liggandes som funka när jag drog åt slangklämmorna utav f***n.

Inte hunnit testköra bilen men den gamla slangen verkade läcka både vid den delen vid filtret samt vid pumpen.
av jaka
Hej!
Tänk på att välja slang som tål både bensin och högt tryck (det gör inte alla slangar), det gör definitivt inte slangar som du hittar på en mack.
Gå till en hydraulslangfirma och köp slang.
jaka skrev:Hej!
Tänk på att välja slang som tål både bensin och högt tryck (det gör inte alla slangar), det gör definitivt inte slangar som du hittar på en mack.
Gå till en hydraulslangfirma och köp slang.
Blev en armerad slang, likadan som satt innan. Däremot har jag nu upptäckt att kopparpackningarna läcker dom med eller så var det dom från första början... så får svänga förbi mekonomen imorgon, blir galen på't.
Nehe var inte packningarna heller, spruta lika livligt endå, så behöver en ny banjokoppling (hålskruv + själva kopplingen)

Vart finns det att köpa???????
jaka skrev:Hej!
Du måste kolla att bakre pumpen funkar!
Du gör det genom att vrida om tändningsnyckeln helt. Då ska du höra ett surrande om du öppnar bränslelocket och lägger örat mot röret.
Men...låt dig inte nöja med att du hör, bäst är att ta bort (sitter med slangklämma) slangen under bilen som går fram till främre pumpen.
Kommer det fram soppa här så är du säker på att bakre pumpen funkar. Det ska bara rinna litegrand bränsle och det kommer sig av att bakre pumpen bara pumpar med ca 0,2bar (den främre med 4bar).
Vid full tank och däromkring så behövs egentligen inte den bakre pumpen då det blir självrinning fram till den främre pumpen.

Detta om pumpen!

Och nu till det som antagligen är orsaken till ditt problem.
Kontakten på tankarmaturens lock!
På tankarmaturens lock i plåt sitter en ca 30x20mm stor "plastklump". Den här plastklumpen innehåller fyra anslutningar/kontakter (två som går ner till reostaten och en som går ner till pumpen + jord som går ut från sidan på "plastklumpen".
Denna "plastklump" är en notorisk felkälla och bör/SKA tas bort och kablarna lödas direkt på sladdarna ner till pump och reostat. -Detta är lätt att göra!

När du fixa detta är det dags att kolla reostaten (variabelt motstånd) som sitter på tankarmaturen. -Lossa den stora plastringen som håller tankarmaturens lock på plats genom att sätta en trästav emot och slå med hammare, skruva sedan av locket med handkraft.Ta sedan upp armaturen.

Rör nu på flottörarmen och mät resistansen på reostaten med multimeter . Resistansen ska ligga mellan ca 40-300 Ohm beroende på hur flottörarmen står. Denna mätning gör du naturligtvis utan att ha strömmen påslagen!

Funkar allt detta så bör bilen få soppa. Bränslefiltret tror jag inte är orsaken, det är stort och kan inte lätt täppas till.
Att tankmätaren inte funkar beror antagligen på själva mätaren! Ta loss och byt kondensatorer!
*hitta tillbaka inlägg*
Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]