Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poscarjr
Håller med tunnis. Inte nöjd än. Min gamla V70N D5 (185hk) drog cirkus 0.68 vid pump så det är den siffran jag vill komma under med råge.
Lånade just en XC60 D4 AWD Aut under två dagar och efter 35 mil så blev det 0.91 vid pump.
Om jag inte hade behövt tänka på pengar alls så hade jag valt en sån 7 dar i veckan. :)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
V70N vägde väl mindre och var lägre och allmänt en mindre bil så det kanske är det som gör det. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Automatlåda, luftmotstånd, tyngre gasfot kanske? :)
Användarvisningsbild
av poscarjr
Japp, V70N var mindre men manuell låda på bägge. Har inte kunnat testa gasfoten än så mkt pga att det varit ganska halt även på E4:an. :)
Har nog generellt sett kört lugnare hittills än med gamla D5:an. En känsla jag har är att min nya bil är mer känslig för hur man gasar jämfört med min gamla. Jag förde förvisso ingen bok över min förbrukning då men jag landade nästan konstant kring 0.67-0.70 oavsett hur jag körde.
För blandad körning uppgavs 0.68 för D5:an - nu uppges 0.41för min V70 D4 VEA (miljöbil med däckbegränsning).
Jag låg alltså på förbrukning alá blandad tidigare men det kan jag nog glömma nu...
Användarvisningsbild
av x74
Raderade du det vart stötande för några, då jag ville flika in med en äldre motor som jämförelse
Senast redigerad av 1 x74, redigerad totalt 0 gånger.
av AsfaltRacer
Den här artikeln är inne på samma spår rörande detta ämne. Lite oroande utveckling måste man säga när det verkar har blivit en tävling i vem som kan drömma ihop bäst siffror. Snart är de väl nere i 0 l/mil.... Sen är det väl lite naivt att tro att en XC60 med 181 hästars diesel skulle dra 0.49 i stadskörning och 0.43 på landsväg (enligt Volvos hemsida) men alla bilköpare är ju inte bilnördar som kan göra en rimlighetsbedömning av siffrorna.

http://www.vibilagare.se/nyheter/bransl ... allt-samre
av PFA
Efter 45 mil visar min en medelförbrukning på 0,85. En del korta sträckor, en del motorväg och en del med släp. Mycket dieselvärmare. Ska bli intressant att se vad första tanken hamnar på i verklig förbrukning.
Användarvisningsbild
av poscarjr
Mitt lägsta hittills på färddatorn idag när det gäller hem från jobbet - 0.45 på körda 69.5 km med 79km/h i snitt.
85% av sträckan körs på E4:an där jag flyter med och det brukar handla om 90-110km/h.
Har nu kört 300 mil.
PFA - om resterande mil blir som dom första 45 så tippar jag på 0.94 vid pump. ;)
av Tosslanda
För att få lite ordning på slutsatserna i tråden.

Av postarna hittils i är det väl bara en tre-fyra stycken som svarat ontopic, dvs ang förbrukningen för VEA D4 och inte för diverse andra gamla spisar. Av dessa är det väl tre som inte dragit släpvagn, men övriga har nya knappt inkörda bilar som tycks dragit 4,5 - 5.6 liter i vinterklimat och i vissa fall med dubdäck och efter smärre avdrag för brännaren.

I så fall håller jag definitivt modet uppe åtminstone tills jag får min egen VEA den 19 feb. Jämför bara med de gamla D2,3,4,och femmorna ovan...

Nom förbrukning för V60 D4 DEA har jag för mig är 0,38/0,41 man/aut men såna siffror är det väl ingen som väntar sig ute på vägen.
Användarvisningsbild
av x74
Tosslanda skrev:För att få lite ordning på slutsatserna i tråden.

Av postarna hittils i är det väl bara en tre-fyra stycken som svarat ontopic, dvs ang förbrukningen för VEA D4 och inte för diverse andra gamla spisar. Av dessa är det väl tre som inte dragit släpvagn, men övriga har nya knappt inkörda bilar som tycks dragit 4,5 - 5.6 liter i vinterklimat och i vissa fall med dubdäck och efter smärre avdrag för brännaren.

I så fall håller jag definitivt modet uppe åtminstone tills jag får min egen VEA den 19 feb. Jämför bara med de gamla D2,3,4,och femmorna ovan...

Nom förbrukning för V60 D4 DEA har jag för mig är 0,38/0,41 man/aut men såna siffror är det väl ingen som väntar sig ute på vägen.
visst förvissso som du skriver "V60 D4 VEA 2014 Förbrukning" , själv anser jag att för de med en vea spis måste det väl vara relevant att få jämföra mot en äldre maskin, då det är lite av poängen att de ska vara snålare, man att huvuddelen ska ju naturligtvis handla om vea, att jämföra vea mot vea ja vart kommer man då, det är ju likadana spisar? För övrigt raderade jag mitt inlägg tidigare, så är inte jag med att irritera någon
Byta bältet mitten bak??

Ja nu har jag stött på lite problem&h[…]

Jag har besiktigat på samma station sedan 19[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]

Borde leda till skenade matpriser, saftig inflati[…]