Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av YoZ
Snabb fråga

Hur ser man visuellt på fästet om det är dags att byta?

Tidigare haft uppfattningen att man ser rakt igenom ett kasst fäste och så är fallet med fästet som sitter monterat just nu!

Lät Bilia kika på detta men de menade att fästet skall se ut så med luft omslutande

Vad gäller? Någon som kan kika på sin bil och svara?

Se bild:
20140202_113930.jpg
20140202_113930.jpg (1.97 MiB) Visad 437 gånger
av JE Jr
Såg väl ganska bra ut tycker jag? Kika på en ny bil i försäljningshallen o jämför annars. Är det nåt symptom du vill åtgärda?

Är gummit fritt från sprickor är det nog lugnt. Studerar du fästet lite närmare ser du dwt är konstruerat att ha hål rakt igenom. Ibland sitter det ju lite gjutrester kcar som blir som en vägg, är det när de försvinner du tycker man ska byta?
Användarvisningsbild
av MartinS
Så ser det ut på min bil också.
av YoZ
Ok då vet jag. Hade för mig att motorfästen skulle vara helt omslutna av gummi när de var hela därför jag reagerade gällande mitt fäste

Symtom- Upplever ibland att något rör sig i chassit/drivlinan vid kickdown. Dunkar eller kanske tom rycker till lätt. Upplever inget glapp/spel vid gas/gasläpp. Har inte upplevt rycken när jag växlar lådan manuellt hittils. Blir inte samma rörelse när man ligger på en låst växel och gasar. Kan vara något i lådan som strular. Bara mina tankar;)

Kan en strulande haldex ge symptom med dunk och ryck?

Kan ju vara något tändningsrelaterat också. Vill säga att jag enbart upplevt detta i låga hastigheter. Säg från 70kmh och neråt.

Skall tillägga att det kanske inte är så konstigt om man känner viss rörelse mellan bilens olika delar vid acc då vridet är enormt med Polestar! Brukar dock vara rätt försiktig med fullgas vid låga hastigheter för att spara på bilen

Skall kontrollera övriga motorfästen till att börja med återkommer!
Användarvisningsbild
av Sunschreem
YoZ skrev:Ok då vet jag. Hade för mig att motorfästen skulle vara helt omslutna av gummi när de var hela därför jag reagerade gällande mitt fäste

Symtom- Upplever ibland att något rör sig i chassit/drivlinan vid kickdown. Dunkar eller kanske tom rycker till lätt. Upplever inget glapp/spel vid gas/gasläpp. Har inte upplevt rycken när jag växlar lådan manuellt hittils. Blir inte samma rörelse när man ligger på en låst växel och gasar. Kan vara något i lådan som strular. Bara mina tankar;)

Kan en strulande haldex ge symptom med dunk och ryck?

Kan ju vara något tändningsrelaterat också. Vill säga att jag enbart upplevt detta i låga hastigheter. Säg från 70kmh och neråt.

Skall tillägga att det kanske inte är så konstigt om man känner viss rörelse mellan bilens olika delar vid acc då vridet är enormt med Polestar! Brukar dock vara rätt försiktig med fullgas vid låga hastigheter för att spara på bilen

Skall kontrollera övriga motorfästen till att börja med återkommer!
Bara powerflex som brukar ha det, sitter det en kudde på dom nyare bakom höger framhjul? Dom är det många som missat verkar det som.
Användarvisningsbild
av Strebern
Man kan se igenom det, det är normalt, ibland sitter gjutskägget kvar i centrum av bussningen, och då kan man tro att om man ser igenom = trasigt.

Man ser TYDLIGT om det är trasigt, be någon gunga på motorn så bussningen rör sig något, om du ser någon spricka i de massiva gummibitarna, då är de lite slitna. Är det riktigt illa är dom av rakt igenom, det syns väldigt tydligt. Hade jag på min gamla C70.
av JE Jr
Det är ju en 09:a, hur långt har bilen gått? Jag fick automaten sköljd i min V8 vid strax över 12000mil och upplevde mycket mindre tvekan vid vissa växlingar. Har din också gått nåt sådant kan jag rekommendera det! Kostar mellan 3-4000 beroende på verkstad. I USA har jag läst om flera som haft lite problem när de inte använt Volvo original automat lådeoljan, så var noga med det!
av YoZ
Bilen fick ny olja i lådan för 1000 mil sedan så det är lugnt.
Den gamla oljan var dock jättefin. Så ett byte kan diskuteras om det var bra eller ej!

Mest en försiktighetsåtgärd för att kolla så att tidigare ägare kört bilen snällt!

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]

V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]