Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag undrar över ett rejält vinande ljud från bilen en 945 från 94. (tänk er en jetmotor som varvar upp) ljudet uppstår när jag släpper gasen på 1, 2, 3 och 5.e växeln och ökar i takt med att varvtalet sjunker. Försvinner helt när jag frikopplar. Ljudet uppstår också vid gaspådrag från stillastående på 1 till 2 växel. Så vad tror ni, oljenivå i lådan, urtrampningslager?
En polare sa att det är lagret på utgående axel. Men låter osannolikt att det skulle vara det, med tanke på att lagret på utgående axel snurrar väl konstant oavsett växel? Så länge inte bilen står still. Tänker jag fel? Är det nån som kan gissa på vad för lager som orsakar det?

Varför försvinner det när jag frikopplar? Varför ökar det vid sjunkande varvtal?

Låter mer som lager på ingående axel, tänker jag fel?
av rid54
Växellådans lager "viner" inte när de är dåliga, de brukar ge mer som ett rassel vad jag minns. Däremot kan ju kugghjulen vina, men det ljudet går ju upp i tonläge allteftersom lådan går upp i varv och det brukar vara kopplat till belastning (pådrag eller motorbroms). Ska man förstå det som att det blir helt tyst när du frikopplar (vid växling exvis), men att ljudet sedan återkommer när du släpper kopplingen (utom på 4:an)? Och att det alltså har en ökande frekvens när motorvarvet sjunker? Jag tycker inte det är någon självklar felbild, men jag skulle kolla oljenivån i växellådan och att det inte finns någonting som spänner i kopplingsmekanismen, dvs att kopplingsarmen går tillbaka helt och har lite "spel" när pedalen är släppt.
Om det är lagren i växellådan så hjälper det ofta att fylla på olja (om det nu fattas något). Om det är lagren så brukar ljudet vara kraftigast på 1-ans växel och minska på högre växlar (tyst på 4-an). Ingående axelns lager kan "vina" vid oljebrist, men så länge det "bara" viner brukar det räcka med att fylla på olja. Så kolla oljenivån först. Urtrampningslagret är helt obelastat (tyst) när kopplingspedalen är uppsläppt, om kopplingen är Ok förstås.

Mvh
Lennart
Ska försöka förklara det bättre. Ljudet uppstår vid start och växling mellan 1, 2, 3 och 5 växeln. Alltså när jag accelererar på växlarna. Hörs inte alls under körning när växlarna ligger i! 4 växeln är helt tyst! Och när jag ska växla ner så ökar vinandet i takt med att varvtalet sjunker, alltså om jag släpper gasen på 5 växeln och låter bilen motorbromsa så långt tills jag måste växla ner så är vinandet som värst precis innan jag måste frkoppla för att växla ner. Det uppstår också om jag bromsar på växlarna med kopplingen uppsläppt, som värst precis innan jag måste växla ner
Dock om jag då frikopplar när det viner som värst så försvinner det helt!

Hoppas ni förstår mig bättre nu
av rid54
Den enda lagerrörelsen i växellådan som INTE existerar på just 4:am är mellan ingående och utgående axel. De är lagrade i varandra, oftast med ett nållager. Problem där? Sedan finns rörelser mellan dreven på huvudaxeln och själva axeln, samt mellan dreven och "kopplingarna" (med sina synkringar). Det enda som ens liknar detta jag varit med om är en VW Polo, där nåt gick sönder i lådan och (troligen) satt kopplingen för växel 3 och 4 lös och när man körde på någon annan växel än dessa lät det konstigt och bilen "bromsade". Bedömningen av en kunnig var att synkringarna för 3:an eller 4:an låg på. Det lät illa och blev varmt och ibland låste sig lådan helt vid start från stillastående (både ettan och trean ilagda, typ). Detta kanske inte har med ditt problem att göra, men se det som en anekdot...

Om du kan säkerställa att det inte är nåt med kopplingen eller nåt på utsidan av växellådan, kan du bli tvungen att gå på själva växellådan. Det enklaste är kanske att byta rakt av. Jag vet inte exakt hur dessa lådor ser ut, men om det går att öppna något lock och "titta in" kan du kanske ta det besväret och försöka se om växelförare och gafflar rör sig normalt och är hela.
rid54 skrev:Den enda lagerrörelsen i växellådan som INTE existerar på just 4:am är mellan ingående och utgående axel. De är lagrade i varandra, oftast med ett nållager. Problem där? Sedan finns rörelser mellan dreven på huvudaxeln och själva axeln, samt mellan dreven och "kopplingarna" (med sina synkringar).
Det är helt rätt. Men det belastar lagren mer på dom andra växlarna. På 1-an går "kraften" från ingående axelns drev direkt ner till undre axelns första drev och upp till huvudaxelns sista (näst sista beroende på konstruktion). Då belastas alla 4 lagren som mest, sedan flyttar kraften framåt till du lägger i 4-an. då låser du fast ingående och utgående axeln med varandra och där är ingen belastning på lagren i nedre axeln. På 5-an låser du sista drevet på nedre axeln så huvudaxeln snurrar fortare än ingående axeln. Då belastar du lagren igen. Denna beskrivning gäller M47, M90 är annorlunda, den har 3 axlar och jag har inte jobbat med den. Förmodligen fördelar den kraften på liknande sätt men där är 2 lager till så belastningen på varje lager blir troligen mindre

Mvh
Lennart

Edit, Det gäller M45 och M46 också
Men den beskrivningen låter det som att det tordes vara alla 4 lager som låter?

Eller kanske mestadels dom två lagrena till undre axeln? Då 4 an är helt tyst och den går ju rakt igenom lådan och inte ner till undre axeln om jag förstått rätt? 1, 2, 3 och 5 växeln går alltså ner till undre axeln och sen upp igen?

Låter mest sannolikt att dett är undre axelns lager?

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]

Felkod ecm-2520

Kom du fram till vad problemet var tillslut? Jag h[…]

Styrsnäcka Amazon

Hej Lennart, Fel å fel.... .. något m&[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]