Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av ekeklonk
david70 skrev:Välbehållen 850! Mkt finare än min! :D och bara 10 000 mil! :o
Riktigt välbehållen. Man kan verkligen säga att det var ett klipp, jag kan nog med säkerhet säga att jag inte lär göra en lönsammare affär i framtiden!
Användarvisningsbild
av david70
ekeklonk skrev:Riktigt välbehållen. Man kan verkligen säga att det var ett klipp, jag kan nog med säkerhet säga att jag inte lär göra en lönsammare affär i framtiden!
Roligt! :D Härligt med fina 850:s, det är så mycket 90-talsretro över välbehållna 850:s tkr jag! :D Denna tråden ska följas! :)
av ekeklonk
david70 skrev:
ekeklonk skrev:Riktigt välbehållen. Man kan verkligen säga att det var ett klipp, jag kan nog med säkerhet säga att jag inte lär göra en lönsammare affär i framtiden!
Roligt! :D Härligt med fina 850:s, det är så mycket 90-talsretro över välbehållna 850:s tkr jag! :D Denna tråden ska följas! :)
Håller med :) Vad kul!

Har inlett ett litet miniprojekt: lackera grillen svart. Jag är mycket för att bli klar med saker snabbt, men ändå började jag med att sandpappra grillen tills den blev lite som borstad metall eller vad man ska säga. Sedan hade jag en burk med svart bättringsfärg (biltema) hemma, vilket var skälet till att jag spontant ville lackera grillen. Har nu lagt på några lager med ca 30-40 minuters mellanrum och det går väl halvdant. Färgen blir lite svartgrå, som om den bara rinner av spjällen, och nej jag sprayar inte så det >rinner<.

Var dum nog att inte söka på nätet för tips innan, men gjorde det nu och väldigt många avråder en att köpa ur biltemas färgsortiment, dock tyckte någon att deras svarta motorlack fungerar. Har ni något tips på hur jag ska fortsätta? Den är ju så gott som svart nu, ingen primer under. Lägga på fler lager och sedan fler lager med klarlack?
Senast redigerad av 1 ekeklonk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Felen du (antagligen) gjorde är:
1) slipade inte bort allt krom
2) ingen grund eller primer
3) för kallt utrymme där du lackade.
Allt ovanstående ger skäl till att lacken inte fäster som den ska, och därmed "rinner av" helt enkelt.

Sen ska man inte inte lyssna på allt folk säger (i det här fallet att biltemas lacker är dåliga). Kan man lacka så spelar lacken mindre roll. Kan man inte lacka, ja då kan man märka skillnad mellan olika märken, då blandningen kan skilja en del.
Det som därimot har större betydelse när man pratar sprayburkar är ett bra munstycke. Många billiga lacker brukar ha dåliga munstucken som mer eller mindre "spottar" ut lacken, och då är det så gott som omöjligt att få det bra. Personligen har jag ett par munstycken som jag tycker fungerar bra, som jag sedan sätter på den lackburk jag ska använda, och oftasts köper jag billigaste möjligt så länge det inte är karroseri delar jag ska lacka.
av ekeklonk
Tack för svar! Antagligen var det skäl 2 & 3 då jag sandpapprade väldigt länge och noga. Skäl 2 hoppade jag ju över helt, och ja, skäl 3. Sprayade ute i det oisolerade cykelförrådet, men de 2 senaste lagren har jag låtit torka inomhus. Munstycket tycker jag fungerar bra. En avlång stråle som skjuts ut på ett mjukt sätt i mina ögon.

Borde jag köra med lack efter några lager svart till kanske?
av ekeklonk
Så blev grillen svart! Vad tycks?

Bild
Bild

Kan även visa upp mina hemmagjorda ögonlock av kolfibervinyl, som jag tog bort när grillen blev svart. Såg allmänt billigt ut, så jag får köpa ordentliga i framtiden.

Bild
av ekeklonk
Tsack David :) Ny uppdatering:

Bild

Köpte en slags kromtejp/list på ebay som jag satte under baklyktorna, tyckte det blev rätt snitsigt. Ingen överdriven styling.

Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
av david70
Varsågod! :) Aha, kromlister! Det provade jag också i höstas på min 855! Satte i inredningen på liknande sätt som 960 har men tog bort det sen p.g.a att jag inte tyckte det passade 850s lite sportigare stil! :P Men på utsidan kan jag tänka mig att det passar bättre! :D Tycker att det ser lagom ut när det sitter där bak vid baklyktorna. Det smälter in på ett bra sätt utan att se "veteranbilsaktigt" eller "gubbigt" ut :P Hade nog också prövat att sätta där bak om jag inte haft kombi! :) Dessa kromlister finns även på Biltema för övrigt :)
av ekeklonk
david70 skrev:Varsågod! :) Aha, kromlister! Det provade jag också i höstas på min 855! Satte i inredningen på liknande sätt som 960 har men tog bort det sen p.g.a att jag inte tyckte det passade 850s lite sportigare stil! :P Men på utsidan kan jag tänka mig att det passar bättre! :D Tycker att det ser lagom ut när det sitter där bak vid baklyktorna. Det smälter in på ett bra sätt utan att se "veteranbilsaktigt" eller "gubbigt" ut :P Hade nog också prövat att sätta där bak om jag inte haft kombi! :) Dessa kromlister finns även på Biltema för övrigt :)
Åhfan, det kollade jag inte upp innan! Men dock avsevärt billigare på ebay så det var lika bra :) Du kan ju sätta längst ner, vad det nu blir, 9-10cm under lyktorna?

Jag blev supernöjd, ser inte överstylat ut, utan hålls på en hyffsad nivå. Klarade biltvätten bra också :wink:

Hade inget sådant verktyg.

Går fläkten/fläktarna som dom ska?

Byta a/c-kompressor själv?

Om jag tänker rätt är det 2-liters […]

En manuell växellåda bör inte kunn[…]