Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740Nisse
Hej ! Jag har en 740 (744) 1990 . Jag köpte den för ca 3 månader sen , körde med den och den funkade som den skulle i ca 1 månad . Sen började lambda lampan lysa och det körde jag med ett litet tag , sen började den dra 2L milen och gå riktitgt dåligt . Tillslut gick den inte alls. Och jag lämnade in den på verkstad och dom fixade bytte lambda tändstift osv . Lampan släcktes och funkade som vanligt i ca 10mil sen ''försvann'' gasen bara och lampan började lysa . lämmnade in och dom fixade det igen. Och idag körde jag 8mil och det blev samma sak . ''gasen försvann'' den sövde sig om man gasa men det gick att precis nudda gasen. Sen dog den och gick inte att starta. Väntade ca 10 min och startade han gick ca 5 sek orent och dog. Testade startgas gick ca 10-15sek och sen dog . vad är felet ?!!?!? eftersom skiten börjar lysa igen och igen och igen.... och går dåligt och tillslut inte startar....
av NilsO
Det finns två reläer som kan krångla och brukar orsaka det felet, dvs att bilen går ett tag och sedan går illa och stannar, gärna tillsammans med tänd motorlampa. De krånglar gärna när man kört ett tag och de blivit lite varma. Och bilen går oftast bra igen när den stått över natten.

Det ena sitter framme i motorrummet (på kylarvätskebehållaren eller på insidan av höger framskärm) och kallas radioavstörningsrelä eller spridarrelä.
Det andra sitter i elcentralen och kallas bränslerelä. Se här för bild på detta: http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... cering.jpg (relä "E").

Man kan byta reläerna på prov, de är inte jättedyra.
Vill man felsöka ordentligt får man annars köra med bilen tills felet visar sig och då koppla förbi (bygla) ett relä i taget. Hjälper det = byt relä.
Alternativt kan man öppna reläerna och se om det syns spår av värme och dåliga lödningar. Det är också ett tecken på att de inte mår bra.
av jaka
Hej!
Som sagts tidigare så kolla felkoderna. Dessa borde verkstaden som fixade felet ha kollat och berättat för dig vilka de var.
Sen kan felet du beskiver vara mångfacetterat, dvs det kan ha flera orsaker.
Om bilen var min skulle jag byta fördelarlock,rotor och tändstift samt byt olja och filter. Sådana här saker bör man alltid byta när man köper en "ny" bil.
Kolla att du har gnista . Kolla också att du verkligen får fram soppa till spridarna. Har du en eller två bränslepumpar??
av 740Nisse
jaka skrev:Hej!
Som sagts tidigare så kolla felkoderna. Dessa borde verkstaden som fixade felet ha kollat och berättat för dig vilka de var.
Sen kan felet du beskiver vara mångfacetterat, dvs det kan ha flera orsaker.
Om bilen var min skulle jag byta fördelarlock,rotor och tändstift samt byt olja och filter. Sådana här saker bör man alltid byta när man köper en "ny" bil.
Kolla att du har gnista . Kolla också att du verkligen får fram soppa till spridarna. Har du en eller två bränslepumpar??
Två bränslepumpar varav båda funkar, stiften är helt nya gått 8 mil dom också oljan , däremot inte filtret. Felkoderna sa dom inte men kan kolla upp det sopppa kommer fram.
av rid54
Om det konsekvent går att starta på startgas, så är det nog bränslerelaterat. I värsta fall är det ju ett fel som kommer och går (alltså typ en glappkontakt). Hur är det med bränslefiltret? Jag har råkat ut för igensättning (både tanksilen och själva filtret) som ger liknande resultat. Det kommer visserligen fram soppa, men det är inte tillräckligt tryck.
av 740Nisse
Sååå ! Bytte bränslerelät + LMM idag och den funkar ! Lampan slocknade + den går även rent på tomgång !:) Tusen tack
av 740Nisse
NilsO skrev:Det finns två reläer som kan krångla och brukar orsaka det felet, dvs att bilen går ett tag och sedan går illa och stannar, gärna tillsammans med tänd motorlampa. De krånglar gärna när man kört ett tag och de blivit lite varma. Och bilen går oftast bra igen när den stått över natten.

Det ena sitter framme i motorrummet (på kylarvätskebehållaren eller på insidan av höger framskärm) och kallas radioavstörningsrelä eller spridarrelä.
Det andra sitter i elcentralen och kallas bränslerelä. Se här för bild på detta: http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... cering.jpg (relä "E").

Man kan byta reläerna på prov, de är inte jättedyra.
Vill man felsöka ordentligt får man annars köra med bilen tills felet visar sig och då koppla förbi (bygla) ett relä i taget. Hjälper det = byt relä.
Alternativt kan man öppna reläerna och se om det syns spår av värme och dåliga lödningar. Det är också ett tecken på att de inte mår bra.
Relä ''E'' var problemet ! + LMM
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]