Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Önskar se hur och vart du har dragit kabeln/flexröret? :) Har tittat lite men det är inte helt självklart hur man vill lägga den för att den skall få gå fritt osv.
Tänkte ta och försöka fixa till detta nu till helgen som kommer.
Ok. Ska försöka ta en bild om jag kommer ihåg :-) kort förklarat så går den ut från säkringsdosans mitt förbi insugsröret som leder ner till turbon och upp förbi behållaren till bromsvätskan och sen vidare över till andra sidan. Där har jag dragit ner den bakom ac ledningen som ligger precis bredvid fjädertornet och vidare neråt. Klamrade den med några buntband på vägen så den sitter fast.
av timebandit
Ja tack. En bild säger mer än 1000 ord :-D

Vill bara kontrollera vad ni tycker, vill gärna göra en säker montering. Tänkte köpa denna 2 ledade kabeln och dra 2.5mm2 till allt, blir billigare att köpa en sorts kabel istället för 2.
http://www.clasohlson.com/se/Bil--och-h ... r490042010

Borde väl inte vara någon större fara att använda sig av den i säkringsdosan/relät?
Kan bli lite knepigt o dra runt sån grov kabel inne i dosan då det var ganska trångt. Biltema och flera andra säljer ju tunn högtalarkabel för en spottstyver. Hålet in i dosan var inte heller mer än typ 5 mm. Så enklast är att välja tunn kabel och dra in i kupén. Genomföringen i torpeden var inte heller speciellt stor. Men har du inte grenuttag inne som jag har så finns en grövre genomföring ledig.
av timebandit
Menar du att jag inte behöver 2.5mm2 kabel till kopplingarna på relät heller? Vågar man gå ner i dimension där? Nästa steg nedåt är isåfall 1.5mm2 men räcker verkligen det för 20A?

Den kabeln jag länkade till tänkte jag dela på så jag bara använder den röda till kopplingarna i säkringsdosan/relät.
Använder sedan båda ledarna in/ut i kupén.

Nej,har inget kupeuttag :-)
Från säkringsdosan till relät 2.5. Men styrningen från strömbrytaren grannare kabel. Annars kan det bli problem o få plats med allt inne i säkringsdosan. Hålet från dosan och ut i motorutrymmet var ganska litet. Tveksam om det ryms 3 st 2.5 däri.
av timebandit
Om man bortser från hålet kablarna skall igenom, är det så trångt att få plats med kablarna under locket? Känns inte så tajt när man tittar :-)
Om man bryter på jorden enligt din sista ritning så borde det väl bara bli 1 kabel ut genom hålet om jag jordar brytaren i fjäderbenet eller något annat?
Hade vart skönt att slippa köpa två olika kabelsorter då det blir billigare att bara köpa en sort :-D

Hålet i boxen borde gå att borra upp eller sitter det kablar i vägen eller något sådant?

Antar att om man skall sätta relät utanför säkringsboxen så blir kablarna längre och då måste man köra med 4mm2 kabel och det vill vi inte :)

Stiften sitter inte på samma ställe som på ritningen men man bör gå efter stiftnummret i vilket fall som helst antar jag? :) Köper troligen ett nytt relä med fästhål om jag monterar det utanför säkringslådan.
Du har så rätt :-) jag gick ju efter min montering. Det går bra med den kabel du tänkt. O kör efter numren på ritningen så blir det bra.
Tack för all hjälp. Hoppas kunna göra detta nu till helgen.

Struntar nog i flexröret faktiskt. Tror inte kabeln kommer gå sönder om man drar den rätt och bra sätt. Väder å vind kanske kommer slita på den men det kommer nog ta ett tag.
Ja, höljet är bra mkt grövre på den kabeln än på min klena. Och du har ju inten matning i din som kan orsaka kortslutning. Jag ska göra om min koppling jag med.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940