Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag ställer min fråga här eftersom den inte rör någon speciell "Volvogrupp". Att Volvo sätter benämningen Classic på sista versionen av en modell vet jag. Men brukar det inte innebära att de är väldigt välutrustade till specialpris. De Classic jag har kommit i kontakt med är förutom min V50 även 945. Bägge dessa har varit rikt utrustade från fabrik. Men i lördags träffade jag en bekant som för någon tid sedan köpt en V 40 Classic -04. den är enligt honom en "tomhylsa" utan något extra. Varför gick Volvo ifrån det som de brukar göra med Classickonceptet på V40 Classic om det han säger stämmer :?:
Användarvisningsbild
av MartinS
V40 classic fanns i två versioner, först en version som kanske inte var en tomhylsa men hade det man "behövde" på den tiden, ECC, elhissar etc. Sånt som på den tiden brukade ingå i sk. businesspaket. Jag vill minnas kromade dörrhandtag, list på bakluckan och aluinlägg i interiören ingick i classic också. 16" BBS crater alufälgar och en ny vinge på bakluckan.

På slutet kom istället Classic2, då hade man bland annat petat in Xenonljus också, vad man mer (om något) la till kommer jag inte ihåg. Värt att betänka är att det ju inte fanns så där vansinnigt mycket tillval till S/V40 bilarna.

Jag vet inte om jag håller med om att classic versionerna brukar vara så värst välutrustade över lag, dom innehåller det de flesta vill ha, till ett attraktivt pris. Mer än så är det väl ändå inte?
Användarvisningsbild
av svergie2
Har V40 02 jubileum, det är kromdetaljer (samma som classic) och ljus läderinredning. 2.0T Elhissar, ECC, typ HU705 stereo eller något, stolsvärme, IC SIPS WHIPS och förarkrockkudde.
Användarvisningsbild
av SvenB
MartinS skrev: Jag vet inte om jag håller med om att classic versionerna brukar vara så värst välutrustade över lag, dom innehåller det de flesta vill ha, till ett attraktivt pris. Mer än så är det väl ändå inte?
Jag kanske misstar mig då. Men de två jag har kommit i kontakt med har båda haft skinnklädsel. Och den V 50 Classic som jag har nu har mycket utrustning standardmonterad.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror begreppet mycket utrustning är aningen relativt, xenon, backsensorer, regnsensor etc. är ju knappast att betrakta som något speciellt i dagens läge. Jag står fast vid att en classic innehåller det som folk i allmänhet vill ha, det är ju ingen fulladdad sak.
Hur ofta läser du inte blocket annonser om bilar som är fullutrustade, jag har ännu inte sett någon där alla kryssen var med på ordersedeln.

Skinn var inte standard på V40 classic.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har inte sagt något om fullutrustning. Det är möjligt att Classic bara innehåller vad "folk i allmänhet vill ha" om de vill ha: 17 tums fälgar,bakre kromlist, blåtands handsfree, läderklädd växelskapsknopp, läderratt m alluminium, sportpedaler samt läderklädsel. Detta är vad V50 Classic Momentum var standardutrustad med utöver Momentum utan att man behövde beställa det. Detta till i stort sett Momentumpris.
Användarvisningsbild
av MartinS
Nej då, men du sa väldigt välutrustade, och det är nog individuellt hur man tolkar det, det var bara det jag menade. En bil utan läderklädd ratt och växelspaksknopp har jag inte haft på snart 20 år och jag har inte haft några speciella bilar.
Användarvisningsbild
av SvenB
+! :-)-)
Användarvisningsbild
av Allinug
För Volvo 240 var inte ens ABS standard för Classic:en. :) Men det var ju för 21 år sedan, tiden har gått... Men det var i alla fall äkta trälister i mahogny på instrumentpanelen. På dagens bilar är det mest träimitationer i plast, om det ska vara den stilen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tiderna förändras Allinug. Som tur är har man efter plasteran gått tillbaka till lite äkta material igen. Min xc60 har mittkonsolen i äkta ek, passar riktigt bra även om jag egentligen inte är en 'träkille'.

Bild

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]