Jag har kört min T3 R-design nästan 1700mil nu och jag är mycket nöjd. Innan jag köpte den så tittade jag mycket på både S60 och V60 och jämförde fram och tillbaka men valet blev V40in på grund följande: (Ha i tanken att det var nästan ett år sedan så faceliftet var inte aktuellt på 60in)
- Interiören är så mycket snyggare och känns mycket mera kvalitativ än 60ins.
- Designen på exteriören är snyggare.
- Den digitala instrumenttavlan (finns nu i 60in)
- Massor med ny teknik, bland annat parkeringshjälp, stämningsbelysning osv (finns nu i 60in)
- Den känns helt enkelt nyare.
Om jag skulle köpa nytt idag så skulle valet vara lite svårare men jag tror ändå att jag skulle välja V40in. Det är några saker som speciellt har gjort valet svårare:
- De nya sportstolarna i 60in är superb. Har bara provsuttit ett antal gånger hos handlaren så jag vet inte hur de är i långa loppet men de känns bättre. Dynan är lite smal i V40in men jag är 187cm/89kg och jag tycker att det är riktigt bekvämt men efter att ha provsuttit de nya sportditona i 60in så blir man lite avundsjuk. Men så länge man inte är chips- och folkölsentusiast så är det inga problem
- Den nya uppvärmda ratten skulle sitta fint!
- De nya motorerna och växellådorna lockar.
- Jag tyckte att 60in var något lite tystare på vägen.
Men oavsett dessa punkter så tycker jag om V40in bättre. Interiören är det som dödar 60in för min del. Mittkonsollen känns plastig och de asymmetriska utblåsen är i min mening katastrofala, speciellt det lilla i mitten som saknar en blank list runt sig. Vem på Volvo tyckte att den inte skulle ha det? :shock:
Angående folk som skriver att V40in är stötig så kan jag inte hålla med. Den är fast i fjädringen men jag skulle aldrig kunna säga att den är stötig. Jag har kör på 18 tum dessutom. Men innan jag köpte min så fick jag låna en V40 D4 automat med 17” hjul och den upplevde jag som mycket mera stötig än min. Men det kan bero på att den väger 100kg mer och nästan all den vikten ligger på framaxeln. Jag har inte provkört sportchassit men det skulle jag spontant undvika efter att ha läst tester och inlägg som säger att det gör bilen betydligt stötigare.
Sen så tycker jag att priset är okej på V40in. Med tanke på all utrustning som finns och kvalitetskänslan så ligger den bra till. En golf med samma utrustning blir inte jättemycket billigare och då känns Volvon mycket mera speciell.
Mycket babbel blev det men hoppas att det kan vara till hjälp :D