Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bybon skrev:Det är faan inge "instant tracktion" på my 13!!!!
Min spinner fan ett halvt varv innan bak börjar driva!!
Och så har den varit sen den va ny och volvo hävdar att den fungerar som den ska!!
Men nu ska den in och kontroleras
Haldexen ska plockas och kollas upp och ny programvara ska instaleras
Fast det inte är nått fel!!!!

Får se om dom kam göra dem till en awd som det står på bagageluckan!
Sen ska vi bara ut och se om vi kan hitta alla bortsprungna hästar. Också , men det är en annan historia :(
Hehe, det är ju just det som hela den här långa tråden handlar om....
mattish skrev:
bybon skrev:Det är faan inge "instant tracktion" på my 13!!!!
Min spinner fan ett halvt varv innan bak börjar driva!!
Och så har den varit sen den va ny och volvo hävdar att den fungerar som den ska!!
Men nu ska den in och kontroleras
Haldexen ska plockas och kollas upp och ny programvara ska instaleras
Fast det inte är nått fel!!!!

Får se om dom kam göra dem till en awd som det står på bagageluckan!
Sen ska vi bara ut och se om vi kan hitta alla bortsprungna hästar. Också , men det är en annan historia :(
Hehe, det är ju just det som hela den här långa tråden handlar om....
Nei det er ikke det ;) Heller det at Gen 5 er litt tregere enn Gen 4

Men tydeligvis er det en programvare ute å går som gjør Instant traction dårligere. For jeg var så "dum" at jeg fikk oppdatert min programvare på min bil, og jeg merker at IT ble betydelig dårligere nå, nesten helt borte. Så får ta meg en tur tilbake å få inn original programvaren igjen.
For jeg har IT på min, og det fungerer _alltid_ fra stillestående. Glipper det, så glipper det også på bakhjulene.
Hej,

Behöver en "second opinion" innan jag kontaktar min eminente Personlige Servicetekniker. Kör en XC70 D4 AWD årsmodell 2013 (Haldex gen 5). Blev stillastående på svagt lutande väg, snö/is, här om dagen. Två spinnande hjul (vänster fram + höger bak) medan de andra stod stilla. Höll i gasen i ca 5-7 sekunder med samma fenomen. Således klagar jag inte på dåligt driv bak som många i den här tråden utan på total avsaknad av diffbromsverkan på framaxeln liksom bakaxeln. Borde inte DSTCn bromsat ner de spinnande hjulen och fört över kraft till de som inte spann? Nej, jag kom inte upp för backen. Vi löste det med en bakhjulsdriven BMW 118d...
Om DSTC var på borde bromsarna ha slitit hårt för att fördela kraften mellan höger resp. vänster tycker jag.
Diff-broms = skit.

Sitter man fast är det spärrar som gäller. Finns det någon bilmodell som har diff-bromsar som kan övervinna en fastkörning?
Jag har idag en XC60 2014 med gen5, hade en XC70 2011 gen4 till för två månader sen
Jag bor där det är riktiga snövägar och kan bara säga att i jämförelse mellan dessa är gen5 rena jäv... skiten.
Har kört många fyrhjulsdrivna i mina dar, men denna tar jumbopriset.
Har nu kört den 300 mil, men går redan nu i bilbyte tankar :evil:
Spelar ingen roll vad olika tester visar, jag testar min varje dag (totalt 3000 mil/år) på snövägar, olika djup och snökvalité och den är en katastrof.
StringerBell skrev:Diff-broms = skit.

Sitter man fast är det spärrar som gäller. Finns det någon bilmodell som har diff-bromsar som kan övervinna en fastkörning?
Xc60 pre my13 med fattigmansdiff tar sig loss rätt bra. Jag trode jag satt min sista potatis men det gick efter ett tag.

Bild

http://www.gunneby.se/xc60/dynga/
  • 1
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 130

Kan ta bild sen när jag kommer hem. Känn[…]

Svarar på min egen fråga https://www.j[…]

230fk går snålt