Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

JohnB skrev:Jag tycker det ser ut som jag beskrev det att nippeln inskruvad i slangen och då ska det värmas på slangdelen(den blanka) då det är den du vill ska expandera. Fast du kanske är förbi det momentet för länge sedan :-).
Jag ändrar mitt tidigare inlägg. Det är som du säger. Nippeln är inskruvad i slangen. Och då borde det väl vara slangdelen som ska värmas?
Senast redigerad av 1 Arnold, redigerad totalt 0 gånger.
Värm på rörnippeln, och igen skärma av bakom. Det är troligtvis koppar/ mässing i rör o nippel. Om du inte får grepp om slangen pga runddragning ta en självlåsande svets tång och nyp åt med. Du måste hålla emot på slang sidan.
Gelis skrev:Värm på rörnippeln, och igen skärma av bakom. Det är troligtvis koppar/ mässing i rör o nippel. Om du inte får grepp om slangen pga runddragning ta en självlåsande svets tång och nyp åt med. Du måste hålla emot på slang sidan.
Ja, jag ska prova det ikväll. Jag har även fixat kylpray.
Så att du inte skiter på dig när det händer (om det händer) så kan jag meddela att slangarna kan smälla loss från metalldelen, trots att den är kapad. Smäller som pistolskott, jädrar vilken pulshöjare det var första gången det hände.
erikn skrev:Så att du inte skiter på dig när det händer (om det händer) så kan jag meddela att slangarna kan smälla loss från metalldelen, trots att den är kapad. Smäller som pistolskott, jädrar vilken pulshöjare det var första gången det hände.
Jobbigt läge om man som TS är rädd för att umgås med bilar på pallbockar om det händer :D
Arnold skrev:
erikn skrev:Den där fjädern kostar inte många kronor, och den brukar gå sönder. Köp en ny och sätt dit när du sätter ihop det. I värsta fall får du som sagt kapa röret och göra en ny kona.
Måste man ha den där fjädern? Är bromsröret av stål? Jag har hört att det brukar vara svårare att kona gamla stålrör eftersom de blir spröda med tiden. Själv har jag aldrig konat. Här blir man dessutom tvungen att krypa lite under bilen för att kona.
Ser ut som ett kopparrör men svårt att se på den suddiga bilden.
Clipset,om det är det du menar med fjädern, håller fast slangen i karossen så den inte hänger och fladdrar.

Det ser om som nippeln på röret är ganska oskadd så jag antar att du får bra tag i den medan slang delen är svårare att hålla fast eftersom den ser ganska skadad ut på båda sidorna av fästet den sitter genom.
Kan va den suddiga bilden som gör att jag ser fel iofs.

Ska du kona får du handla sånt verktyg samt lösa nipplar och ska du skarva rör så måste du använda godkända skarvar för bromsrör och inte skarva med ett för långt rör som ligger på annat sätt än originalet i ex höjdledd för då kan du få problem med luftningen sedan.
Clonetom skrev:
erikn skrev:Så att du inte skiter på dig när det händer (om det händer) så kan jag meddela att slangarna kan smälla loss från metalldelen, trots att den är kapad. Smäller som pistolskott, jädrar vilken pulshöjare det var första gången det hände.
Jobbigt läge om man som TS är rädd för att umgås med bilar på pallbockar om det händer :D
Arnold skrev:
erikn skrev:Den där fjädern kostar inte många kronor, och den brukar gå sönder. Köp en ny och sätt dit när du sätter ihop det. I värsta fall får du som sagt kapa röret och göra en ny kona.
Måste man ha den där fjädern? Är bromsröret av stål? Jag har hört att det brukar vara svårare att kona gamla stålrör eftersom de blir spröda med tiden. Själv har jag aldrig konat. Här blir man dessutom tvungen att krypa lite under bilen för att kona.
Ser ut som ett kopparrör men svårt att se på den suddiga bilden.
Clipset,om det är det du menar med fjädern, håller fast slangen i karossen så den inte hänger och fladdrar.

Det ser om som nippeln på röret är ganska oskadd så jag antar att du får bra tag i den medan slang delen är svårare att hålla fast eftersom den ser ganska skadad ut på båda sidorna av fästet den sitter genom.
Kan va den suddiga bilden som gör att jag ser fel iofs.

Ska du kona får du handla sånt verktyg samt lösa nipplar och ska du skarva rör så måste du använda godkända skarvar för bromsrör och inte skarva med ett för långt rör som ligger på annat sätt än originalet i ex höjdledd för då kan du få problem med luftningen sedan.
Ok. Slangdelen är helt rund.
Äntligen! Med värme och frysspray så lossnade nippeln. Det blev en jäkla smäll också men jag hade garderat mig med hörselkåpor. Men när jag skulle skruva i den nya bromsslangen i det nya oket så bottnade bromsslangen i hålet innan den var helt iskruvad. C:a 3-4 mm av gängan gick inte ner. Med oket följde en liten kopparbricka som antagligen är tänkt att täta. På bilden syns mellanrummet. Vad gör man åt detta? Skit att det ska strula med nya grejer.
Marias 112.jpg
Marias 112.jpg (91.99 KiB) Visad 3047 gånger
Arnold skrev:Det blev en jäkla smäll också men jag hade garderat mig med hörselkåpor.
:-)-)
Clonetom skrev:Det är nån typ av kona i oket som ska ha motsvarande i slangen.
Kolla om de ser ut att stämma.
Jämför även med gamla slangen.
Jag har tyvärr inte den gamla slangen kvar. Men både det nya oket och slangen kommer från Biltema, så det borde passa tycker man.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Testa att dra ut kabeln från bilen och koppl[…]

Hej, Spärrmekanismen på mitt väns[…]

Jag förstår, fullt rimligt fråga […]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]