Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
#832517
Trots ett antal försök har jag inte lyckats aktivera timern i VOC-appen förrän nu. Den har vid de tidigare försöken bara stått och laddat en lång stund, och när den laddat klart så har det inte gått att lämna sidan utan att trycka på Avbryt (bild 1) varpå tiden som sattes i timern försvann. Den verkade dock ha kontakt med bilen eftersom körsträcka och information om dörrlås verkar stämma..

Jag gjorde en diagnos på appen/uppkopplingen (funktionen finns i appen) och allt verkade fungera klockrent enligt den. Efter diagnosen provade jag att ställa timern igen, och vips så fungerade timerinställningen, åtminstone går det att komma ifrån sidan (pilen som pekar till vänster uppe i vänster hörn på bild 2 dök upp), och tiden som sattes ligger kvar.

Om det var den utförda diagnosen som fick appen/uppkopplingen att kicka igång eller om det var en ren slump att det fungerade i samband med att jag gjorde diagnosen kan man ju fundera på.

Kan tillägga att Volvo On Call inte finns under Mitt enkla bilägande på Min Volvo (bild 3).

Frågor:

1) Är Autostart eller förstartad värmare vettigast ur bränsleförbrukningsperspektivet? Tänker då på den totala förbrukningen där värmaren i första alternativet får jobba en bra stund innan bilen används, men då bilen å andra sidan är varm när man kör iväg och då bör dra mindre bränsle (även mer skonsamt för motorn naturligtvis). I andra alternativet börjar värmaren jobba först när bilen startas, men är å andra sidan igång en längre stund för att få motorn varm. Samtidigt startas motorn kall och förbrukningen blir högre tills dess att motorn har fått rätt arbetstemperatur. Någon som vet med bestämdhet/erfarenhet eller åtminstone är hyfsat säker på sin sak?

2) På vilket avstånd från bilen kan värmaren aktiveras med PCC''n? Får man någon bekräftelse i PCC''n på att den startats?

3) Finns det någon rimlig brytgräns för vid vilken utetemperatur det är lönt att använda värmaren? Eller är det alltid lönt?

4) Är tiden som anges i appen Heater Start (bild 4) tiden för när värmaren startas (man får den känslan) eller är det när man avser att starta bilen, dvs avfärdstid så som i VOC-appen (mest logiskt om principen är densamma i båda apparna)? Vid det senare så betyder det att principen för hur värmaren aktiveras är densamma för de båda apparna förutom att signalen från VOC-appen till bilen går via internet och Heater Start-appen skickar signal med hjälp av SMS - vilket då inte lär fungera med iPad. Korrekt?

Bilderna är print screens från min iPad med iOS 7.0.4. Bilen är en XC60 MY14 uttagen för tre dagar sedan.

Tack på förhand!
Bilagor
image.jpg
Bild 1
image.jpg (287.69 KiB) Visad 1111 gånger
image.jpg
Bild 2
image.jpg (379.1 KiB) Visad 1116 gånger
image.jpg
Bild 3
image.jpg (499.34 KiB) Visad 1118 gånger
image.jpg
Bild 4
image.jpg (159.25 KiB) Visad 1122 gånger
Användarvisningsbild
av Perra83
#832599
2) Där har jag testat på kanske 50m avstånd genom ett fönster och det fungerade. När blinkerslamporna blinkar på bilen så blinkar det likadant på PCCn och avslutas med en lång ljus indikering. Så Ja du får en bekräftelse på att värmaren startar.

3) Det är skönt att sätta sig i en varm bil så där låter jag komfort gå före ekonomi.
Användarvisningsbild
av bem
#832668
Hej,

4) I Heater Start appen är det tidpunkten för avvfärd dvs när bilen skall vara varm som tiden gäller (och sen "Skicka till bil och spara").
M a o samma tid som i VOC appen.

/Bo
Användarvisningsbild
av joel80
#832678
1)
Jah har gjort några små egna tester där jag antingen kört med värmaren innan eller inte för att se hur lång tid bilen tar på sig att komma upp i temperatur. Min slutsats är att man inte är i närheten av att "spara in" den förbrukning som värmaren gör av med under uppvärmningen på de första kilometrarna det tar för bilen att bli varm. Däremot är det mer skonsamt för motorn att starta uppvärmd och även mer skonsamt för föraren. ;)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=142
av PFA
#832728
Fasen vad ni är bra, tack för givande svar allihopa! Bara för det kom jag på någon fråga till :) Ganska intressant område det här. Nu blir detta lite OT, men eftersom vi redan kommit igång här så kan vi kanske fortsätta. Har ju trots allt med VOC och dieselvärmare att göra.

5) Imorse hade jag som sagt satt avfärdstid på 07.50 med hjälp av VOC-appen. Jag körde dock iväg ca 07.35 med ca 0 grader i utetemperatur. Jag hade värmaren samtidigt inställd på Autostart. Tempmätarnålen stod i det närmaste i horisontellt läge när jag startade 07.35, dvs nära arbetstemperatur (antar jag). Vad händer egentligen i detta läget? Etersom avfärdstiden var inställd på 07.50 så är det ju den som sett till att få upp värmen i bilen. Ikonen för dieselvärmaren var tänd hela vägen till jobbet, dvs ca 15 minuter. Är det fortfarande den förinställda timern som "säger åt" dieselvärmaren att fortsätta värma tills bilen nått rätt arbetstemperatur, eller är det Autofunktionen som tar över? Eller är det sak samma?

6) Fortsätter dieselvärmaren att värma om man stänger av bilen om motorn inte hunnit uppnå rätt arbetstemperatur? Ämnet diskuteras här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 97&start=0 men jag är osäker på hur min kärra beter sig (XC60 MY14). Det känns ju väldigt onödigt om så är fallet.

7) Vad är rätt arbetstemperatur för motorn egentligen? Kan man avbryta värmaren under färd och är det ens lämpligt att göra det?

Åtta) Det är ju uppenbart att många upplever diverse problem med VOC. Har någon här varit i kontakt med Volvo? De har ju en dedikerad VOC-avdelning som jag förstår det.

Många frågor från en dieselnewbie :) Gott mos!
Användarvisningsbild
av joel80
#832809
Har du tempmätare i din bil? Fusk! :) Det har inte jag.. måste använda OBD2-läsare och en app i mobilen för att se temp.


Jag ställer alltid in tiden på 15-20 minuter efter jag ska iväg. Har märkt att värmen är uppe i den temperatur den kan komma upp i en bra stund innan värmaren är "klar".
Om man åker iväg innan den är klar går den över i auto-läge. Den funkar alltså som att man ställt in extravärmare på "auto" under den tid den är aktiv då. Jag stänger av den via blinkersspaken i alla fall utom de då jag endast kört värmaren väldigt kort tid.. typ om jag kommit på att jag ska iväg och den bara gått kansk 10min. Då låter jag den gå 10 minuter till under körning så att den hinner bli varm innan den stängs av. Jag har fått för mig att det är bättre för den.. så att det inte blir oförbränd diesel i den..
Värmaren fortsätter alltså inte att värma när motorn blivit tillräckligt varm, men kan gå igång igen om den svalnar till lite. (Den jobbar alltså precis som autoläget på extravärme)
Om du stänger av bilen stänger värmaren av sig också. Du får starta den själv igen om du vill ha igång den.

Min bil ligger på 87-89 grader under jämn körning på motorväg. Det verkar vara det den vill ligga på.. Då behöver jag inte använda extravärmaren.. (inte vad jag sett i år i allafall med temperatur ner mot -10.)
I Stadstrafik har jag bara testat med torque (mobilappen) en lite kortare resa på ca 1 mil. Då kom den inte upp i mer än 75 grader under den trippen.. utan extravärme.

När jag kört värmaren innan avfart ligger värmen på 60 grader vid avfart. Det gjorde den redan efter 25min värmare körd i -4.. verkar inte gå upp speciellt mycket mer heller för nästa gång jag kollade hade jag kört den i 35 min men temperaturen var densamma.
Användarvisningsbild
av PaNi
#832888
Här kommer mina åsikter:
1) Om du vill minimera den totala bränsleförbrukningen så starta aldrig värmaren. Den drar alltid mer än motorn sparar på att ha högre temperatur. Kan finnas många andra bra anledningar att använda värmaren, men bränslebesparing är INTE ett av dem.

3) Ur bränslebesparingssynpunkt är det som sagt aldrig lönt. Över +10 går det inte, då startar den inte. Själv använder jag den alltid om det är kallare än +2, jag HATAR att skrapa is från rutan på morgonen.

Är det ett par minusgrader ute värmer värmaren upp kylvattnet till max c:a 50 grader innan motorstart. Den behöver alltså vara på ett tag (5-10 minuter beroende på körfall) även efter avfärd för att snabba på uppvärmningen.
Användarvisningsbild
av joel80
#832916
När jag stängt av värmaren digkt efter start har det ändå bara tagit 5-6km till jag varit uppe i 80 grader i motortemp. Så jag anser inte att den behöver vara på. Kanske kan kapa en kilometer innan den e 80 grader om jag lämnat den på.. men då jag ändå får bra värme i bilen från början tycker jag inte den kilometern gör så att den får vara igång o dra soppa.
Just det Harry jag dock inte testat.. det ska jag göra. Se hur skillnaden blir mot hur jag brukar göra. :)
Användarvisningsbild
av bem
#832927
PaNi skrev:
Över +10 går det inte, då startar den inte.
Står så här i handboken till min V70 2014:

Om yttertemperaturen överstiger 15 °C kan den bränsledrivna värmaren inte startas.

/Bo
Användarvisningsbild
av PaNi
#832941
bem skrev: Står så här i handboken till min V70 2014:

Om yttertemperaturen överstiger 15 °C kan den bränsledrivna värmaren inte startas.

/Bo
Hade för mig det var +10, men du har säkert rätt.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 18

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]