- mån 03 feb 2014, 16:10
#832322
Precis hämtat hem hustrun och hennes 855 -93.
Kopplingspedalen hade gått i botten och inget hände, kan nu konstatera att det enda som påverkar själva pedalen är fjädern och slavcylindern vid kopplingsgaffeln är fullt ute.
Alltså, slavcylindern sitter i sitt yttersta läge och frikopplar hela tiden, pedalen har inte längre någon påverkan.
Det har dessutom läckt en del olja (vätska).
Att en slavcylinder ger upp är inget konstigt, det kan hända när som. Men att den fastnar så här i fullt frikopplat läge!?
Och hur pass vågar man demontera cylindern nu, det är ju ett jäkla tryck på den i och med att den frikopplar.
Nån som har några tips på vad som kan ha hänt tas tacksamt emot :)
Edit: Eller det kan va så illa att det är cylindern uppe vid pedalen som gett upp?
Vet inte hur pass vanligt detta är på dessa bilar, man intresserar sig ju inte förrän man själv har bekymmer ;)
Kopplingspedalen hade gått i botten och inget hände, kan nu konstatera att det enda som påverkar själva pedalen är fjädern och slavcylindern vid kopplingsgaffeln är fullt ute.
Alltså, slavcylindern sitter i sitt yttersta läge och frikopplar hela tiden, pedalen har inte längre någon påverkan.
Det har dessutom läckt en del olja (vätska).
Att en slavcylinder ger upp är inget konstigt, det kan hända när som. Men att den fastnar så här i fullt frikopplat läge!?
Och hur pass vågar man demontera cylindern nu, det är ju ett jäkla tryck på den i och med att den frikopplar.
Nån som har några tips på vad som kan ha hänt tas tacksamt emot :)
Edit: Eller det kan va så illa att det är cylindern uppe vid pedalen som gett upp?
Vet inte hur pass vanligt detta är på dessa bilar, man intresserar sig ju inte förrän man själv har bekymmer ;)
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net