Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tror inte det finns någon i detta avlånga land, även volvodiggare, som kan påstå att en Volvodiesel, speciellt D5 motorerna är ekonomiska och bränslesnåla, då vågar jag påstå att man är tämligen opåläst om vad konkurrenterna presterar.
Martinhellström skrev:Tror inte det finns någon i detta avlånga land, även volvodiggare, som kan påstå att en Volvodiesel, speciellt D5 motorerna är ekonomiska och bränslesnåla, då vågar jag påstå att man är tämligen opåläst om vad konkurrenterna presterar.
Jag tycker D5an är extremt ekonomisk o bränslesnål så länge den körs med manuell 6-växlad låda. När jag kört den med automat har det virvlat i tanken.

Grundfelet är att folk inte vet att förbrukningen inte beror enbart på motor utan på drivlinan också. Folk fattar inte att D5 är motorn och växellådan är något annat utan ser de som en sak och häver ur sig att D5 drar massor med bränsle när det är lådan som är kass.

Långkörning med 2-tons 4-hjulsdriven SUV kaross med 215 hk och 450 Nm och man går strax över 0.6 l/m tycker jag är sjukt lågt med tanke på hur mycket motorn får släpa på. Skippar man XC karossen och AWDn så kommer man under halvlitern.

Finns ingen konkurrent som är bättre där så länge man åker manuell.

Pratar vi automat däremot så är ju BMW grymt mycket bättre men det är ju inte D5an fel utan lådan. Man behöver läsa på lite noggrannare vad som skrivs.
Oj, vart det några stackare som vart trampade på tårna, visst får ni tycka att er Volvo är det bästa som hänt er och världen.
Lite fakta, om man tittar på tex. spritmonitor, där vanliga brukare lägger upp sin verkliga förbrukning mätt vid pump så kan man lätt se:

Volvo V70 Diesel 2008 och nyare, högst andel landar på 0,8, minsta motor 109hk, största 215hk.
Mercedes E-Klass 2008 och nyare, högst andel landar på 0,79, minsta motor 136hk, största 265hk.
BMW 5 serien Diesel 2008 och nyare, högst andel landar på 0,72 minsta motor 163hk, största 286hk.
Passat Diesel 2008 och nyare, högst andel landar på 0,6 minsta motor 105hk, största 170hk.

Så visst är Volvo bäst.
Har förövrigt själv en XC70 2008 D5 manuell som jag supersnålkör på 0,68, har jag också en Mercedes ML från 2002 som jag kör på 0,75, båda mätt vid pump, då min och många andras förbrukningsmätare i Volvon visar minst 15% för lite, och det är INTE värmaren som påverkar detta.
Så Volvo imponerar inte på mig i detta ämne i alla fall.
Dom nyare blir bättre, men konkurrenterna också, så grattis till er som har möjlighet att åka en helt ny, eller nästan helt ny.
Användarvisningsbild
av joel80
Men snälla du.. det handlar inte om att vi höjer motorerna till skyarna.. kolla runt lite på forumet så hittar du många trådar om förbrukning.
Men ditt uttalande "Volvos extremt oekonomiska och törstiga dieslar" stämmer ju inte.
Bilarna är inte extremt törstiga. de nyare motorerna är betydligt snålare än de du kollade upp och kollar du lastkapacitet och storlek på bilen så är det få bilar i den storleken som är så pass snåla som senaste årens Volvo.

Jag menar inte att deras motorer är bäst på förbrukning, men ditt uttalande om att dom skulle vara extremt oekonomiska stämmer inte alls.

Och om du jämför t.ex V70 årsmodell 2010 manuell växellåda med Mercedes E-klass 2010 manuell växellåda är Mercedes drygt 15% sämre i förbrukning. Gissar att man kan få liknande siffror om man jämför andra modeller också.
Martinhellström skrev:Har förövrigt själv en XC70 2008 D5 manuell som jag supersnålkör på 0,68, har jag också en Mercedes ML från 2002 som jag kör på 0,75,
Det där är ju en svår jämförelse då 2002an inte har alls samma miljökrav vilket spara massor med bränsle. Den behöver ju tex inte ha partikelfilter och pga NOx gränserna kan en motor från 2002 ha mycket högre förbränningstryck och temperatur vilket spara massor.
Martinhellström skrev: Mercedes ML 270CDi 163hk 2002 0,94l/mil blandad
Mercedes ML 280CDi 190hk 2009 0,94l/mil blandad
Mercedes ML 350CDi 258hk 2012 0,74l/mil blandad

Allt enligt tillverkaren.
Vad ville du säga med det ?

Alla bilmärken jag körde för 10 år sedan gick busenkelt att köra på tillverkarnas siffor utan att anstränga sig.

Enligt tillverkarnas siffror idag har förbrukningen droppat grymt mycket. Men det är ju bara på pappret. I verkligheten är det ju nästan omöjligt att nå ned dit utan att köra extremsnålkörning.

Titta på spritmotor

Mercedes ML 270CDi 163hk 2002 0,94l/mil blandad /// Spritmotor 10.81
Mercedes ML 350CDi 258hk 2012 0,74l/mil blandad /// Spritmotor 10.76

Spoecarna går ned dramatiskt hela tiden, i verkligheten drar det lika mycket. Visst motorerna är snålare men det äts upp av avgasreningen och högre effektuutag
av Andis
VolvoB20 skrev:
Martinhellström skrev: Mercedes ML 270CDi 163hk 2002 0,94l/mil blandad
Mercedes ML 280CDi 190hk 2009 0,94l/mil blandad
Mercedes ML 350CDi 258hk 2012 0,74l/mil blandad

Allt enligt tillverkaren.
Vad ville du säga med det ?

Alla bilmärken jag körde för 10 år sedan gick busenkelt att köra på tillverkarnas siffor utan att anstränga sig.

Enligt tillverkarnas siffror idag har förbrukningen droppat grymt mycket. Men det är ju bara på pappret. I verkligheten är det ju nästan omöjligt att nå ned dit utan att köra extremsnålkörning.

Titta på spritmotor

Mercedes ML 270CDi 163hk 2002 0,94l/mil blandad /// Spritmotor 10.81
Mercedes ML 350CDi 258hk 2012 0,74l/mil blandad /// Spritmotor 10.76

Spoecarna går ned dramatiskt hela tiden, i verkligheten drar det lika mycket. Visst motorerna är snålare men det äts upp av avgasreningen och högre effektuutag
Så bra inlägg Volvo B20

Var med i en annan tråd och skrev just det att jag tycker det är så tråkigt att dagens riktvärden för vad bilen drar är typ omöjliga att hålla.

Tycker informationen då är helt o relevant om man ändå inte kan hålla den.

Men fick dåligt gehör för det i den tråden. Var var du Volvo B20 :-) skulle behövt din hjälp i den tråden.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]