Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DBS
Hej.
Jag har ett missljud som kommer och går på min 740 som gått 26,000 mil.
Det hörs inte när motorn är kall, utan det kommer då motorn är varm och står på tomgång. Men vissa dagar finns det inte där.
Det är ett dovt "klonkande", som försvinner när jag ökar varv på motorn. Det låter inte som att det kommer från toppen.
Har nyss bytt olja och filter. Oljetryckslampan lyser aldrig när motorn är igång. Motorn går kanonbra och ryker inget och tar ingen olja.
Förra året fanns ljudet, och var mer eller mindre försvunnet under sommaren, men nu är det tillbaka...
Vad kan det vara??? ??:-/
av roh66
Hej DBS!

Det är inte lagrena i alla fall. Dem blir inte bättre på sommaren. B-)
Har faktiskt "liknande ljud" på tomgång i min motor (B234F Aut.) när det är riktigt kallt typ -15>
Men det har varit så i 17 år så f.. vet.

Mvh.R.
av DBS
Tveksam till att jag kan fixa något ljudklipp, men vi får se.

17 år! Då hoppas jag kunna köra några till, för jag har bara haft den i 7 år :)
av DBS
Hej och nej - vanlig manuell.
Idag hördes ljudet efter en kvarts körning, när jag stannade vid affär.
Handlade och efter 10 minuter startade jag igen, då hördes inget.
Sen kom det tillbaka i garaget efter ytterligare 10 min, fast inte lika hårt som häromdagen.
av DBS
Nu tror jag att jag fått klarhet i mitt missljud på 740.
Har pratat med en kille som skruvar mycket med 740/940 och han pratade om två möjliga orsaker:
1. Nån gummitätning som sitter i toppen vid ventilerna kan ha torkat bort och orsakar missljudet.
2. Kolvbultsknack. Lite glapp i någon bult som låser kolven.

Enligt honom skulle inget av ovanstående vara någon fara att köra med.
Bilen är ju trots allt inte ny. :)
av rid54
Tror inte på din beskrivning att det är allvarligt. Allvarliga ljud brukar inte "komma och gå"... Kolvbultsglapp låter tveksamt. Det är ju tappen som håller vevstaken fast i kolven. Den får ta allt förbränningstryck. Ett glapp där torde inte bara "höras ibland" och är nog inte en bra sak för motorn om det verkligen vore det felet.

Spelar det någon roll för ljudet om du har kopplingen nedtrampad eller uppsläppt?
av umekille
Det är inte så att ljudet kommer från spridarna?
Det är vanligt att dem kan ge från sig ljud på en volvomotor.
Sätt en skruvmejsel mot motorn på olika ställen och örat mot skaftet
och lyssna av vars du hör mest ljud.
Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]