Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motorparen
Hej. Min fru är ganska kortväxt och hon klagar på att det är svårt att bedöma avståndet bakåt. (v70-06). Jag undrar om det går att eftermontera volvos backsensor eller ska jag välja något annat system? Backkamera eller dyl? Är det krångligt att montera själv? Någon som har gjort det?
Tacksam för svar.
Anders
av svda
Det går att eftermontera, har sett en monteringsanvisning. Inte speciellt svårt för den händige, men ny mjukvara måste latddas på Volvo. Om du vill ha originalsystemet så är det nog skroten som gäller. Fyra sensorer, kabelstam till givarna, bör kanske köpas ny, PAM elektronikbox, och brytare till instrumentbrädan för urkoppling tror jag det består av.

Nytt kostar det gissningsvis 6000 kr + lackering av givarna. Montering på Volvo skulle jag gissa på 3000 kr, dvs totalt ca 10 000 kr. Gör du det själv med ett begagnat, så kommer du undan med kanske 2500 kr. Jag tror inte det funkar att lacka om givarna, färgen blir för tjock då, så det gäller att hitta beg. sensorer i rätt kulör. Orginalgivarna tål inte högtryckstvätt. En del har installerat Biltema-system, vilket jag tror skulle passa även dig.
av motorparen
Hej. Tack så mycket för ditt svar. Kostnaden var ju betydande vad det gäller volvo original. Biltema tar 350:- för sitt egna. Frågan är ju om man får vad man betalar för. Ofta är det så. Men kanske har någon erfarenhet av Biltemas system? Det kanske fungerar alldeles utmärkt. Hör gärna av er om era erfarenheter.
Anders
Användarvisningsbild
av joel80
Vadå oginalgivarna tål inte högtryckstvätt?? Jag har backsensorer på min och har inte hört nått om det. Efter att ha använt högtryck var och varannan vecka under ett år har jag inte upplevt några problem alls med det.
Ekler gäller bara det äldre modeller?

Motorparen: sök lite på forumet, jag är rätt säker på att jag sett en tråd om just biltemas backsensorer.
av Saibot
joel80 skrev:Vadå oginalgivarna tål inte högtryckstvätt?? Jag har backsensorer på min och har inte hört nått om det. Efter att ha använt högtryck var och varannan vecka under ett år har jag inte upplevt några problem alls med det.
Ekler gäller bara det äldre modeller?

Motorparen: sök lite på forumet, jag är rätt säker på att jag sett en tråd om just biltemas backsensorer.
1 av 4 på min funkar, första frågan från verkstan var om jag använde högtryck. Det är vanligt att original pajjar pga av det, men det säger ju inte att alla gör det.
Användarvisningsbild
av joel80
Skulle mina gå sönder får dom laga det på garanti.. jag har inte fått några restriktioner om tvätt med högtryck.. tycker det låter som en verkstadsundanflykt! :roll:
av monza
joel80 skrev:Skulle mina gå sönder får dom laga det på garanti..
Det gör dom också.., tills garantin gått ut. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Mmm.. illa om dom går sönder tredje året.. man tycker sånt ska hålla ett tag.. jag hoppas på att dom blivit bättre med åren. :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
motorparen skrev:Biltema tar 350:- för sitt egna. Frågan är ju om man får vad man betalar för. Ofta är det så. Men kanske har någon erfarenhet av Biltemas system? Det kanske fungerar alldeles utmärkt. Hör gärna av er om era erfarenheter.
Anders
Har haft det på två Volvos nu, tidigare S40 i två år innan den såldes och nu på en V50 sedan i somras. Fungerar kalasbra och är lätt att montera. Lacka dem och sedan klarlacka dem sedan mät, mät och mät igen innan du borrar bara. Kan med fördel monteras där original ska sitta, kanske finns det markeringar på insidan av stötfångaren redan, annars mät på en annan bil? Tejpade "målartejp" på stötfångaren och markerade var det skulle borras, förborra gärna. Summern har jag satt cirka tre lager silvertejp på då den låter för högt annars anser jag och placerat summern under förarsätet. Man kan ställa avståndet också så det piper på ett avstånd som passar er.

Finns mer läsning om dessa här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... t=+biltema
av Saibot
joel80 skrev:Skulle mina gå sönder får dom laga det på garanti.. jag har inte fått några restriktioner om tvätt med högtryck.. tycker det låter som en verkstadsundanflykt! :roll:
Lite svårt med garanti på en v70 från 06. Gissar på att din är en 13? Antagligen är då sensorerna bättre.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]