Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en MY10 2.4D med automatlåda, har märkt att om jag gör en kraftig inbromsning (inte "tvärnit") så stiger varvtalet till 2500 och "hänger" där en stund även om man gasar och släpper gasen för att lådan skall växla upp.

Någon som märkt samma sak, och var skall det vara bra för?
Vid vilket varvtal växlar den upp? Om man bromsar hårt så att motorvarvet sjunker väldigt fort kan man växla tidigare än normalt för att inte riskera att strypa motor. Det beror på att det kan ta en sekund eller så för en växling att ske. Om varvtalet sjunker kraftigt nog på grund av den hårda inbromsningen kan man hamna under tomgångsvarvtalet under den sekunden och det är oacceptabelt så man safear och växlar ovanligt tidigt.
Att däremot ligga kvar länge på det höga varvtalet låter ju nästan som att något sportläge lagts i... Sportläge skulle också kunna förklara tidig nerväxling, för att hålla varvtalet uppe för att snabbt kunna accelerera ur kurvan man bromsade inför.
Om lådan är adaptiv, kör du så hårt till vardags att den glider in i sportmapp? (Jag avskyr f.ö. såna adaptioner, helt värdelöst, självklart borde föraren få välja med knapp!)
Jag har också märkt att automaten i vissa lägen växlar ner som för att assistera bromsningen, eller då kanske för att undvika att hamna lågt ner i varvtal. Sen tar det något ögonblick när man börjar köra innan den växlar upp igen.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]