Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Klurar lite på att skrota planerna på en S60 till förmån för en V40 men det finns så lite på nätet om den ännu! De andra modellerna har ju väldigt aktiva forum, men V40 känns som det inte kommit igång riktigt än.

Kort och gott: Ni som investerat i en V40 eller V40CC, hade ni gjort om köpet?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag hade gjort om det, jag har bara ett litet oljud ifrån skärmen att klaga på, annars inget.. Oljudet är så litet att det får vänta några månader med att åtgärdas tills ordinarien servicen. Sensus ljuddel har lite egenheter som jag inte klurat ut ännu, det verkar vara betydligt kinkigare med MP3 filer än min V50. Jag har personligen gått från S60 - V50 - V40 på litet drygt två år och saknar inte mycket från de gamla bilarna. Lite mindre bagage är det ju men den lastar över 400 kg så den årliga tysklandsresan skall nog gå fint ändå.

Oh förresten , V40 har ett grymt felplacerat USB uttag, vanliga "fullstora" minnen får inte plats under locket utan knäcks...man måste ha förlängningssladd. Även 12V uttaget är enligt mig felplacerat, varför så långt bak och under lock ? Det är inget bra för dem av oss som ofta använder det med t.ex navigator eller telefonladdare..

/Thomas
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Här i denna staden tycker jag inte jag ser mycket av V40 & Cross Country bilar, dom verkar lite udda men det kommer väl ut fler snart, tror att dom kommer bli väldigt populära som begagnade bilar men det är inte jättemånga som köper dom nya på grund av det höga priset, så andrahandsvärdet tror jag blir bäldigt bra på dessa bilar speciellt Cross Country. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en sådan om några år. :D
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag körde en V40 D2 i fredags. Det första intrycket var ett den ÄR väldigt liten i framsätet. Det blev nej för mig. C30n känns luftigare och det tror jag att den är oxå.

D2 motorn räckte till bra men hördes lite för mycket. 5"skärmen såg ut som en av de första smartmobilerna med låg upplösning. 7" hade varit trevligare.

Sen var den lite dåligt ljudisolerad från vägljud och motorn. Fjädringskomforten var sådär. Stötig och slamrig trots att den rullade på ballongdäck 205/60 16.

Bilen hade inte ens rullat 1000mil.

En R-Design med skinn och allt hade KANSKE varit trevligare eller rentav en CC. V60n är i en helt annan klass och S60n är då trevligare än en V40. Provkör båda ordentligt!
Användarvisningsbild
av crumpets
Tack för svar funk!

Simonhalmstad, ja det verkar lite segt för försäljningen att komma igång. De flesta ex på blocket är hyfsat snikutrustade. De fåtalet välutrustade ligger högt i pris för en kärra i golfklassen. Å andra sidan! Golf själv ligger riktigt högt i pris med dieselmotor och åtminstone lite kul utrustning den med, så det kanske är helt normalt med priser uppåt 300 000 även i den storleksklassen nu.

Perra83: Lustigt att det är så olika! Alla recensioner man läser tycker jag anmärker på att den har såpass lågt vägljud. Det är ju förvisso också utifrån storleken förstås. Golf tycker jag är riktigt jobbigt bullrig t.ex. Jag provkörde en V40CC igår, dock inte jättelänge och kan inte säga att vägljudet störde mig, då var det 17" med 235 bredd vill jag minnas. Vågade inte direkt pressa den men 135 på grov E4-asfalt var inga problem alls tyckte jag. Blev också förvånad över hurpass hård fjädringen var trots CC, är vanliga V40 hårdare kan jag tänka mig att det nästan blir störande!
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag håller med sig Perra, jag har funderat på att ersätta min S40-03:a med en S60 MY11-> eller en nyare V40. Efter flera provkörningar och provsittningar så har jag tyvärr valt bort V40 då den är för liten i framsätet för mig. Jag har provat både manuella och elektriska stolar men det blir helt enkelt för trångt för att jag skall känna mig helt nöjd. Nu är ju jag lång (2m) men jag trodde nog inte det skulle vara så stor skillnad mellan S60 och V40 avseende platsen i förarsätet.

Nu står det mellan S60 och S40/V50 MY11-12 för mig.
Användarvisningsbild
av Funk
Ljudmässigt så gick jag från V50 till V40 nu senast och det är som natt och dag ljudmässigt, jag kör nu iofs dubbfria 16" vinterhjul men tror inte sommar och 17" gör stor skillnad. Och den V40 med 18" jag kört i tjänsten har inte heller varit speciellt bullrig.
Utrustningsmässigt har jag D2 Summum + DVD-multimedia, on-call och intropaket (med park assist som jag troligen aldrig kommer att använda)...men åker man begagnat så får man inte vara petig.
V40 CC är betydligt stötigare, i alla fall dem jag testat och jag hade nog inte stått ut med en CC..

/Thomas
Användarvisningsbild
av crumpets
Just ja, stolarna kan jag hålla med om var oväntat trånga. Det var ju faktiskt ingen jättehöjdare. Jag är inte särskilt lång med mina 180 så storleken i övrigt är inget problem för mig.

Så CC är stötigare!? Märkligt! Kan man ha skruvat upp hårdheten som fasen för att undvika svampighet till följd av höjden?
Ugh, kommer nog behöva provköra en vanlig V40 också för att kunna bilda mig en uppfattning känns det som...
Användarvisningsbild
av Snowie
Skulle jag köpa idag hade jag tagit en V60.
Bagageutrymmet är inte direkt stort och baksätet är rätt litet.
Sedan så vill jag gärna ha taklucka, men panoramatak som inte går att öppna är inget vidare så skippade detta helt.
Nya V60 sport stolarna är bättre än V40
V60 har fler motorval samt AWD på diesel.

Utöver är det faktiskt så att V40 är dyrare än V60 med nuvarande kampanjer på välutrustade bilar!
tänkte då specielt på busniess pro.

Dock skall jag säga att jag är nöjd med bilen och den är väldigt praktisk när man åker själv eller max 2.
Mest lite besviken att jag inte tryckte i GPS, automatiskt fickparkering samt speglar som bländar av sig själv.
Men om V40 får VEA + AWD samt de nya sportstolarna så skulle jag nog tagit en maxad V40 istället för V60 :D
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Vi er veldig fornøyde med våres V40. Framsetene er fantastiske, men vi er ikke store heller - så vi synes ikke de er trange. Synes også den er stillere innvendig enn V70N'en vår.

Första bytet på en Bosch-verkstad, and[…]

Hejsan. Ja det är så att jag är in[…]

V60 T6 är en fantastisk bil på må[…]

Normalt på Japanska bilar av dessa årg[…]