Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilsotto
Mitt leasingavtal går ut i maj och jag funderar på om det är värt att vänta med byte till MY15 kommer. När på året brukar man kunna beställa nästa årsmodell? Blir det nåt avgörande nytt i MY15? Kommer den heta Classic i enlighet med traditionen? Nån som vet nåt?
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Modellårsskifte hos Volvo sker ca vecka 20 så det blir i mitten på maj då.
Så innan modellårsskiftet skett borde det inte gå att beställa en MY15.
Beställer man tidigt skall det gå att få leverensen innan industrisemestern har jag läst på annat ställe här på jagrullar.

Om det är V70 MY15 du funderar på så är väl sannolikheten att det sker nån större förändring ganska liten.
Den stora ansiktslyftningen skedde ju till MY14 på V70. Så jag tvivlar därför på att nåt annat än mindre kosmetiska förändringar sker till MY15.
Kanske nån ny jubileumsfärg, kanske nån ny snygg aluminiumfälg. Sen kanske de slänger med nån grej i standardutrustning, som tidigare legat i nåt utrustningspaket t ex 8 tum TFT kombiinstrumentet (det vore ju en fin gest att av Volvo att skicka med på sista V70 II årsmodellen).
Sen vet man ju inte om nya Drive-E (VEA) kommer i D2 och eller D3 också till MY15 förutom D4 som redan kan beställas idag till V70.
Men det är väl värt att välja en MY15 bara för att få ny Drive-E (VEA) 4-cyl motor.
MY16 skall ju V70 ersättaren V90 komma som är en helt ny generation.

Nån som kan erinra sig vad de utrusta V70N med på sista årgången 2008, i V70 Classic den gången?
Det kan ju ge lite ledtrådar vad man kunde förvänta sig nu kan komma med på V70 MY15 "Classic".

Har en V70 D3 MY14 själv, som jag hittills är nöjd med.

/Bo
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
I mitten på april ungefär tror jag att man kan beställa MY15, XC90 Classic borde komma och kanske S80 classic kommer annars kanske det blir till MY16. Fler DriveE motorer (VEA) T2 T3 T4/F 1,6liter och D2 1,6liter tas bort och ersätts med nya motorer. D3 (136HK) 5-cyl försvinner. Ocean Race kommer också.

Detta är mina spekulationer. :)
av para
simonhalmstad skrev:I mitten på april ungefär tror jag att man kan beställa MY15, XC90 Classic borde komma och kanske S80 classic kommer annars kanske det blir till MY16. Fler DriveE motorer (VEA) T2 T3 T4/F 1,6liter och D2 1,6liter tas bort och ersätts med nya motorer. D3 (136HK) 5-cyl försvinner. Ocean Race kommer också.

Detta är mina spekulationer. :)
XC90 classic har redan kommit men den heter Tribute nu istället.
Användarvisningsbild
av bem
para skrev: XC90 classic har redan kommit men den heter Tribute nu istället.
XC90 Tribute som den ser ut nu - bli den likadan även till MY15?

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Verkar som Tribute är ett tillbehörspaket till R-design. Har inte sett dett står Tribute på bakluckan istället för Classic Tribute R
Mycket attraktivt paketpris på riktigt läckra 20-tumsfälgar samt Polestar motoroptimering.
20-tums Cratus aluminiumfälgar
Polestar motoroptimering som höjer effekten till 210 hk och vridmomentet till massiva 460 Nm, utan att bränsleförbrukning och emissioner påverkas.
Just nu ca
9.900:-

Ytterligare prissänkningar tror jag iallafall på om den ska kunna sälja någorlunda.
av valln
Hur långt tillverkningsöverlapp kan det tänkas bli mellan nya och gamla modellen av s80/v70?
Är det någon som minns överlappet vid förra bytet?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
bem skrev:
Nån som kan erinra sig vad de utrusta V70N med på sista årgången 2008, i V70 Classic den gången?
Det kan ju ge lite ledtrådar vad man kunde förvänta sig nu kan komma med på V70 MY15 "Classic".
Den senaste V70 Classic är inte bombade med utrustning som t.ex en XC90 Summum nu, utan tror V70 Classic kommer bli en normal V70 utan en massa lyxutrustning.

V70 Classic -07 som bygger utvöcer kinetic gav 3-ekrad ratt, hela bilen nedlackad + textil/läder (Nordborg) silverrails, Aux ingång verkar bara finnas på classic modellerna. Kinetic inhöll: Ej nedlackad, ingen 3 ekrad ratt, textil/vinyl.

Classic momentum: Xenon, regnsensor, parkeringshjälp bak, dimljus, larm.

Nästa V70 Classic kanske bilr Kinetic + Hp 7" plus nya digitala hastighetsmätare, mörkgrå textil/läder, 3-ekrad ratt mörkgrå, inga kromade lister runt rutor och på taket.
Classic Momentum: Läder + 17" Xenon, parkeringshjälp bak.

Lite spekulationer om hur det kan bli. :P
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
valln skrev:Hur långt tillverkningsöverlapp kan det tänkas bli mellan nya och gamla modellen av s80/v70?
Jag tror först och främst Volvos nya modeller kommer heta V80/S80 skulle tro att nästa S80 visas på våren, kanske i Genevé 2015 och sen går i produktion som MY16 och sen XC80 som ersätter XC70 som börjar tillverkas exakt ett år efter XC90. Nya V70in som jag förmodar kommer heta V80 kommer som MY17. :)
av Linqid
simonhalmstad skrev:
valln skrev:Hur långt tillverkningsöverlapp kan det tänkas bli mellan nya och gamla modellen av s80/v70?
Jag tror först och främst Volvos nya modeller kommer heta V80/S80 skulle tro att nästa S80 visas på våren, kanske i Genevé 2015 och sen går i produktion som MY16 och sen XC80 som ersätter XC70 som börjar tillverkas exakt ett år efter XC90. Nya V70in som jag förmodar kommer heta V80 kommer som MY17. :)
Jag trodde det var i princip klart att nya generationen ska heta S/V90 och inget annat, men den som lever får se. Någon XC80 lär det i alla fall inte bli, då Volvo gjort klart att alla XC-bilar med "hängslen" (dvs ej rena SUV) ska heta Cross Country likt V40 CC, och att XC-namnen blir enbart för rena SUV:ar. Typ XC60 och XC90.

Nja, jag tror inte på S/V80. Det känns ologiskt. Jag tror att Volvo strävar efter att få tre kompletta serier. V40 än så länge ensam tillsammans med V40 CC, en 60-serie med S/V60 och XC60 och en 90-serie med S/V90, V90 CC och en XC90. Som sagt, spekulationer! :-)-)

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]