Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Skulle blanda till spolarvätska, hade några dunkar stående. Några tomma att blanda i, och en 4-liters med 2 liter vatten* i, den hade dessutom litermarkeringar. Perfa tänkte jag och blandade till 1:2-blandning. Hällde det glatt i bilen.
*Upptäckte därefter att det var 2 liter Biltemas kallavfettning, inte vatten, + 1 liter konc. spolarvätska jag blandat till och hällt på i bilen.

Är detta katastrof? Kommer bilen att implodera? Måste spolarsystemet rengöras minutiöst?
Eller kan jag ta det lugnt och lite senare försöka att få ut så mycket som möjligt?
Hur tömmer man bäst "spolarsystemet"? En V70 -00 Classic (gamla karossen, nya motorn).
av umekille
Om du har avfettning eller annan tvättmedel för koncentrerat kan det bli en suddig hinna
på rutan då du spolar o torkar,som att det behöver sköljas bort med rent vatten efteråt typ.
Bara spola på och spä ut med riktig spolarvätska,alternativt spola ur genom bakrutans
spolning eller sära på någon slangkoppling under huven och köra pumpen någon minut.
Vik upp armen på bakrutan och spola slut på behållaren och fyll därefter på rätt, så skulle jag gjort i allafall.
Slanga ur behållaren :)
Det tar lång tid att spola ut allt.
Jag gjorde samma sak för länge sedan och det tog en jäkla tid.

Glöm inte att skölja efteråt minst en gång, kanske två.
Fixade det igår, hyfsat i alla fall. Började med att försöka tömma med att spola på bakrutan, men det tog så mycket tid och kändes inte så bra att höra den ettriga motorn gå så länge. Kröp under bilen och lossade en slang till motorn för spolning till vindruta och strålkastare (tror jag). När det slutade rinna hällde jag i nån liter till och lät det rinna ut.
Nibbe skrev:Slanga ur behållaren :)
Det tar lång tid att spola ut allt.
Jag gjorde samma sak för länge sedan och det tog en jäkla tid.

Glöm inte att skölja efteråt minst en gång, kanske två.
Noga med att skölja ur? Varför isf? Jag sköljde inte ur så noga.

Nåväl, ett annat problem dök upp. Efter att jag fyllt upp med riktig spolarvätska så kom det inget bak, spolade länge men fortfarande inget. Körde en sväng. Sedan kom det lite väldigt svagt där bak, och fortsatte rinna efter att jag slutat spola bak, antar att det är som den tömmer slangen som går i ovankant av bakrutan.

Någon som har en idé om varför det nu är så dåligt tryck bak? Det har gått en del avfettning genom slangen bak till bakrutespolningen, men nu är det spolarvätska som kommer, men som sagt väldigt svagt och rinner ett bra tag efter jag slutat spola.
Slutet gott allting gott. Nu spolar den bättre i vänster munstycke fram än innan detta, och bak har den kommit igång av sig själv.
Anliggande frambroms 740

Jag plockar isär och smörjer glidpinnar,[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]