Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EmilV70T5
oldtimersmc skrev:Alternativet är att åka intill etx Volvo och be dem byta oljan, kan inte kosta många riksdaler.
Eller använda dessa slantar till att köpa en mek-handbok och olja för framtida behov, du kan ju behöva fylla olja och har du otur så står glykoldunken närmast :D
Jo jag löser det nog hellre själv än att lämna in. Det är redan pinsamt så det räcker .. ;)
av EmilV70T5
curry skrev:Jag har gjort ren min servobehållare inkl filtret i den. Var så igensatt att jag först trodde pumpen höll på att dö då den lät illa. Oljan var synbart skitig också.
Satte tillbaka den rengjorda behållaren och anslöt sugslangen i bottencentrum, men anslöt den större returslangen till en 4-litersdunk i stället: Sen fick motorn gå på tomgång medans jag styrde fullt åt båda hållen några ggr, samtidigt så efterfyllde jag med ny olja i behållaren vartefter oljan pumpades igenom systemet...Det var nog först efter en liter som oljan började se ren ut, jag gjorde av med 1.5 lit. Nu är oljan klar och fin, och pumpen tyst.

Använde inte volvos servoolja utan vanlig klassisk ATF, den befintliga volvooljan var grönaktig och luktade som citroen/bmw's mineral-servoolja, därför fick ATF duga. Är väl främst flytbarheten i riktigt låga temp. som skiljer, men hade jag måst gå och köpa olja hade jag nog kört med "rätt" olja.
Hur fick du plats med en så stor dunk där? Jag var och ryckte lite i slangarna igår och jag tycker att dom är väldigt korta. Tänkte att det är mindre bra att få olja i överallt.. Vad rengjorde du behållaren med? Vatten?
av curry
Bad med avfettningsmedel, omskakning, tryckluft...blåste även rent under behållaren i ansl till sugslangen innan jag lossade den, kommer det skit i den slangen när den är lossad går det rakt ner i hjärtat på pumpen. Använde en förlängningslang till returen som jag skarvade på till dunken. Men du kan ju kanske skippa det här med rengöring av behållaren/filtret tills vidare, viktigast är väl att få fräsch olja i systemet.
Användarvisningsbild
av LeifA
curry skrev:Jag har gjort ren min servobehållare inkl filtret i den. Var så igensatt att jag först trodde pumpen höll på att dö då den lät illa. Oljan var synbart skitig också.
Satte tillbaka den rengjorda behållaren och anslöt sugslangen i bottencentrum, men anslöt den större returslangen till en 4-litersdunk i stället: Sen fick motorn gå på tomgång medans jag styrde fullt åt båda hållen några ggr, samtidigt så efterfyllde jag med ny olja i behållaren vartefter oljan pumpades igenom systemet...Det var nog först efter en liter som oljan började se ren ut, jag gjorde av med 1.5 lit. Nu är oljan klar och fin, och pumpen tyst.

Använde inte volvos servoolja utan vanlig klassisk ATF, den befintliga volvooljan var grönaktig och luktade som citroen/bmw's mineral-servoolja, därför fick ATF duga. Är väl främst flytbarheten i riktigt låga temp. som skiljer, men hade jag måst gå och köpa olja hade jag nog kört med "rätt" olja.
Är det grön olja i så är packboxarna gjorda för grön olja, de tål inte röd utan börjar läcka senare.
av curry
Aharru tänkte jag först, men så sökte jag lite...den gröna volvooljan av senare typ är tydligen en silikonbaserad olja...? Då ska man ju inte blanda med vanlig olja, är ju själva blandningen som blir om man fyller till ex. 50/50 kan bli en olycklig kombo för tätningarna. Ung. som silikonbromsvätska vs vanlig, inte blanda utan rent från det gamla först. Frågan är hur rent jag fick efter bara 1.5 liter ATF. Här diskuteras lite om servooljan http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15 Så gör inte som jag gjort, utan fyll rätt olja!

Edit; nu har jag varit förbi volvobutiken och köpt en flaska grön servoolja, och läst på innehållsförteckn...: mineral oil, solvents refined. Polyalphaolefine. Distillates (petroleum), hydrotreated middle. Additives.
Inte helt glasklart, både mineral och syntet? Men iallafall ingen silikon/glykol- eller annan skum olja.
av EmilV70T5
Jag sög upp oljan ur behållaren och fyllde på med nytt och lät systemet pumpa runt och upprepade sedan detta tre gånger. Nu någon vecka senare har det börjat "gnissla" i ratten när jag svänger. Svårt att förklara ljudet riktigt men det låter liksom från ratten inne i kupén låter det som. Vad kan det vara?

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]