Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

På sistone har jag haft lite problem med stolsvärmen på förarsidan. Den lägger av till och från. Den fungerar bara ibland alltså. Först trodde jag det var värmeslingorna i sätet men det uteslöt jag eftersom den fungerar ibland. Nån som vet vad felet kan vara? Är ju skönt med en varm rumpa så här i vintertider :mrgreen: Har sökt på ämnet men inte riktigt fått nåt svar.
Ingen som vet nåt??? Kan ju tillägga att jag vart ute och åkt med bilen tidigare idag och efter en kvart började värmen komma men så lång tid har det aldrig tagit förut utan värmen kommer rätt så snart efter ca fem minuter. Så värmeslingorna tror jag är ok. Kom igen nu behöver er expertis nu så jag eventuellt slipper lämna in bilen. :wink:
dissonans skrev:Låter som termostaten? På Saab sitter den i själva knappen så den är lätt att byta. Var den (de två) sitter på din bil vet jag ej. Men lycka till :)
Ok Tackar. Ska kolla detta. Kan det vara nåt annat förutom termostaten? Vad mer kan gå sönder förutom teromstat samt värmeslingor?
Användarvisningsbild
av bem
Kan vara styrenheten för stolsvärme fram som pajat också (var det på min V70N 2001:a en gång). Kostar ca 1200 kr.
Byte av stolelementet i förarstolen kostar ca 1800 kr på Volvoverkstad (bytte januari 2012 på min förra V70N).

/Bo
bem skrev:Kan vara styrenheten för stolsvärme fram som pajat också (var det på min V70N 2001:a en gång). Kostar ca 1200 kr.
Byte av stolelementet i förarstolen kostar ca 1800 kr på Volvoverkstad (bytte januari 2012 på min förra V70N).

/Bo
Värmeslingorna i stolen kan jag utesluta definitivt nu. För varje gång jag åker med bilen så fungerar den rätt som det är. Ibland tar det en tio minuter innan den går på, ibland går den på med en gång, ibland inte alls utan då får jag sitta och frysa arslet av mig :mrgreen: Så förmodligen styrenhet lr termostat som ni har föreslagit.

Man borde väl kunna spara lite kosing om man fixar detta själv, gäller och veta bara vilken utav dessa enheter som krånglar. Kan det vara glapp i sladdar/anslutningar eftersom det beter sig som om det vore glapp? Om det vore antingen styrenhet lr termostat så visar det sig inte på detta sätt borde väl bara sluta och fungera punkt slut lr?

Ps är styrenhet och termostat samma sak?

Testa att dra ut kabeln från bilen och koppl[…]

Hej, Spärrmekanismen på mitt väns[…]

Jag förstår, fullt rimligt fråga […]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]