Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svda
Har nu för andra gången varit med om att bilen inte vill starta direkt. Normalt startar den omedelbart. Nu liksom förra gången nötte jag ett tag med startmotorn utan reaktion. Stängde av tändningen och provade en andra gång. Inte heller då startade den, men displayen visade "El. startspärr, se manual" dvs att den elektroniska startspärren aktiverats, eller kanske rättare inte avaktiverats. Jag tror detta kom först efter några sekunder då jag nötte för andra gången.

Stängde av tändningen, ruskade nyckel i en förhoppning om att en ev. felaktig ringantenn skulle funka igen och försökte en tredje gång. Nu kom den igång om nog tveksamt, fick intrycket att den var sur. Frågan är vad som är galet. Det är bra snurr på startmotorn, så batteriet borde vara friskt.
Felet verkar komma och gå. Jag undrar vad som händer om startspärren inte avaktiveras initialt, spärras startmotorn då? Jag fick intrycket att det rapporterade felet på startspärren var sekundärt, dvs det visade sig först efter att andra startförsöket pågått en tid. Detta hände igår. Var just ute i garaget och provade och den startade hur snällt som helst. Men det är ju förväntat enligt Murphy.

Tänker nog snällt be Wissel om att läsa ut felkoder, men vill gärna förstå hur det kan hänga ihop.
av svda
Vojje skrev:el. startspärr brukar vara defekt antennring
Jo, men beter den sig som beskrivet då? Går startmotorn ö.h.t?
Finns det felkoder som gör det möjligt att separera mellan transponderfel (chip i nyckel) och antennringen?
av svda
Wissel:
Jag har övergått till att cykla till jobbet (5 km) i ur och skur, så bilen står mest och häckar i garaget. Det blir alltså långt mellan starttillfällena, men det är ju jobbigt om man inte vet att man kan komma hem om man skulle använda den.

Jag dyker gärna upp i helgen för lite felkods-arkeologi om det är OK för dig.

vojje:
Misstänkte att det var så. På 850 och V70 I stängs tydligen soppapumpen av om startspärren inte avaktiveras. Motorn startar går några sekunder och stoppar sedan när bränsletrycket är slut, vilket sedan kan upprepas. Så även på dessa går alltså startmotorn.
Användarvisningsbild
av wissel
svda skrev:Wissel:
Jag har övergått till att cykla till jobbet (5 km) i ur och skur, så bilen står mest och häckar i garaget. Det blir alltså långt mellan starttillfällena, men det är ju jobbigt om man inte vet att man kan komma hem om man skulle använda den.

Jag dyker gärna upp i helgen för lite felkods-arkeologi om det är OK för dig.

vojje:
Misstänkte att det var så. På 850 och V70 I stängs tydligen soppapumpen av om startspärren inte avaktiveras. Motorn startar går några sekunder och stoppar sedan när bränsletrycket är slut, vilket sedan kan upprepas. Så även på dessa går alltså startmotorn.
Visst inga problem med det. Slå mig en pling bara så jag inte är ute o far nånstans. :-)
av svda
Det fanns inga inga felkoder. Hur är det möjligt att två gånger misslyckas med att starta och få upp "El. startspärr se manual" utan att det sätts några som helst felkoder.
Användarvisningsbild
av wissel
svda skrev:Det fanns inga inga felkoder. Hur är det möjligt att två gånger misslyckas med att starta och få upp "El. startspärr se manual" utan att det sätts några som helst felkoder.
Murphys Lag säger jag bara..... :twisted:
Volvo V70 I motorlampa

Hej, Sedan några månader tillbaka lyse[…]

Byta stereo v50

Hej. Jag har en v50 flexifuel från 2006. […]

Tänk på att bilarna kommunicerar ö[…]

Lastat lite ved i den, några dagars för[…]