Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 164E
Har alltid haft funktionen på sedan bilen var ny (hösten -09). Har använt den i sträng kyla och snöstorm i fjällen, och stockholmsväder med omväxlande plusgrader och slask och ordentliga minusgrader. Aldrig haft problem med fastfrysning. Efter tvätt vintertid har jag torkat ytorna mellan den infällbara och fasta delen av backspegeln genom att suga upp vattnet med papper som pillats in, kanske detta har hjälpt?
Användarvisningsbild
av Jefe
Första riktiga vinterdagen med bilen och mycket riktigt så frös förarspegeln fast. Nu var det en jävla snöstorm och några grader kallt. Dessutom så hade kupévärmaren gått i ett antal timmar vilket gjorde att det var mycket is på bilen och runt backspeglarna. Så nu blir det avstängt tills våren kommer. Dock så hoppade den igång direkt efter att jag gjort rent runt backspegeln.
veeseventy skrev:Tåler ekstremt lite is før de nekter å felle seg seg ut. :(
-Når jeg prøver å "brekke" ut speilet manuelt har jeg for mye mekanisk empati med bilen, det knaser og sitter ganske hardt fast, og det føles som om jeg ødelegger noe, så jeg er ikke en fan av den varianten. Kommer nok til å slå av funksjonen i vinter. -Det ser ikke så veldig "premium" ut å stå i kulda utenfor sin egen bil og bryte med speilene hver gang man kjører en tur..... :oops:
I morges, bare bittelite is, men speilene var no-go.... (-2grader)
Litt mer erfaring nå, -jeg har nå brukt infellingen i hele vinter og og bare hatt problemer 2-3 ganger. Det som får speilene til å fryse fast er om regnvann eller vann fra bilvask blir liggende når temperaturen faller under frysepunktet, og dette har faktisk bare skjedd noen få ganger hittil denne vinteren.
Har köpt en v70 2,5 FT 09a. Skulle prova att fälla in backspeglarna när jag skulle köra in den i garaget, men dom fälldes inte in, det står att dom ska fällas in om man trycker på R och L-knappen samtidigt, och det gjorde jag men dom fälldes inte in.

Undrar om det kan vara något fel eller om det är någon inställningen i någon meny som behöver göras?
StefanN skrev:Och du vet att du har infällbara speglar?
Det står i alla fall i instruktionsboken att det ska gå att fälla in dom, men instruktionsboken är både för v70 2,5 FT och c60 så jag vet inte om det går att fälla in backspeglarna på båda de modellerna.
Användarvisningsbild
av bem
På V70 MY09 var det elinfällbara backspeglar som ingick i Summumpaketet alternativt T6 AWD. På övriga var det fabriksmonterat tillval.

/Bo

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]