Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enligt uppgift tänkte de på all den garantifixtid som gick åt för att ägarna kom och gnydde över att mätaren inte pekade exakt lodrätt eller vågrätt eller vad det nu var den förväntades peka på.
av Andis
Perra83 skrev:
joel80 skrev:Du skulle kunna köpa en OBD2-läsare på typ Kjell&co och använda nån app till mobilen (jag kör torque till android) för att kolla så du har rätt temperatur i motorn.. där ska man också kunna få ut lite felkoder.
Ja kör samma lika och det var av samma anledning som ja skaffade detta.

Stod idag och tittade på ett topp byte på en D5 med dubbelturbo hos Volvo. Termostaten sitter riktigt illa till. Där fanns även en felkod på termostaten och det var riktigt. Packningen till termostaten satt på sniskan. Bakom motorn och under grenröret inklämd så mycket det går däääär sitter termostaten.
Hur tänker man när man gör såna konstruktioner. Tack för tipset. Ska nog akta sig för den modellen.
av Andis
SvenB skrev:Vad tänker biltillverkarna på när de tar bort tempmätaren så ägaren inte vet om motorn kommer upp i rätt temp. :?:
Håller fullt med total idioti att inte ha en temp mättare på bilar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Droopy skrev:Vad spelar tempmätare för roll, det blir ju inte fortare varmt i bilen bara för att det sitter en mätare där. Dessutom, när fasiken kollade man på en tempmätare sist?
Jag tittade på tempmätaren i går när jag var ute och åkte, liksom hastighetsmätaren. Men förutsättningen att titta på tempmätaren är att det finns en.:shock: Tempmätaren är inte till för att få upp värmen fortare, utan för att kontrollera att bilen kommer upp i rätt arbetstemperatur. Det är ganska väsentligt. Men det går att vända på resonemanget, vad är det för nackdel att det finns en tempmätare :?:
Användarvisningsbild
av P210
Jag har inte haft under -10 i vinter men tycker värmen är fullt normal, tillsatsvärmaren ger ju arbetstemperatur snabbare, och jag upplever inte heller att bilen har svårt att hålla arbetstemperaturen efter att värmaren stannar.
Med tanke på Volvos extremt oekonomiska och törstiga dieslar så bör det bli något av bränslet som dom eldar upp, och då det inte blir km på mätaren så blir det garanterat värme.
Enkel beräkning med mycket förenklade siffror, om din bil drar 0,8 liter/mil i 100km/h så förbrukar bilen 8 liter/timma.
Vi säger för enkelhetens skull att verkningsgraden är 50%, då åtgår det 4 lite för framdrift, och 4 liter blir värme.
Ha i åtanken att din vanliga dieselvärmare drar ca 0,7 liter/timma, så när du kär med bilen i 100km/h så motsvarar det en "tillverkning" av värme motsvarande nästan 5st parkeringsvärmare på fullt ös!, så varmt, ja det blir det garanterat om termostat och givare är korrekta.
Och ja, detta är förenklade siffror, det försvinner en del i friktion, det kyls en del genom bara vinddrag, etc.
Användarvisningsbild
av SvenB
Martinhellström skrev:Med tanke på Volvos extremt oekonomiska och törstiga dieslar..
Kan du utveckla det där lite. :?:
Användarvisningsbild
av joel80
Jag undrar också lite va faan du menar med det.. jag har kört min V70 på 0.56l/mil vid pump. På färddatorn har jag varit nere på 4.4l/100km vissa resor då jag tagit det lugnt.
Svårt att se att andra bilmärken med bilar i samma storlek skulle vara så mycket bättre.

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]