Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EmilV70T5
Arne skrev:Det skulle jag vilja påstå är ett väldigt dåligt råd du fått. Du bör tömma ut så mycket det går ur behållare och ledningar. Fyll på ny olja och hoppas att det har gått vägen.
Att få ur det ur behållaren är ju lätt men hur ska jag lyckas få ur det ur ledningarna? Han sa att jag skulle känt om det högg i ratten när jag svängde och liknande men jag har inte märkt något..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Glykol i oljan gör att oljans smörjande egenskaper nästan försvinner. Så se till att skölja igenom om det går.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Sicken mek asså! Nä men vafan varför ha olja.... ska byta ut alla mina vätskor i bilen mot glykol och vatten istället!
av EmilV70T5
Får väl tömma ändå då för att vara på säkra sidan. Räcker det med en dunk servoolja från Volvo? Är det någon som har en bra bild så man kan se vart styrväxeln sitter?
av EmilV70T5
VolvoB20 skrev:Glykol i oljan gör att oljans smörjande egenskaper nästan försvinner. Så se till att skölja igenom om det går.
Har inga redskap för att skölja. Någon som vet hur mycket vätska som finns totalt i systemet?
av mortimer
Finns ju en anledning till att man har olja där istället för kranvatten
Om det finns marginal för att vänta på åtgärd 1 dag så brukar jag försöka maila istället med verkstaden. Då har man svart på vitt om vad de lovat och sagt. Ringer man bara de så står ord mot ord om något skulle gå isönder p.g.a deras okunnighet/lättja.
av curry
Jag har gjort ren min servobehållare inkl filtret i den. Var så igensatt att jag först trodde pumpen höll på att dö då den lät illa. Oljan var synbart skitig också.
Satte tillbaka den rengjorda behållaren och anslöt sugslangen i bottencentrum, men anslöt den större returslangen till en 4-litersdunk i stället: Sen fick motorn gå på tomgång medans jag styrde fullt åt båda hållen några ggr, samtidigt så efterfyllde jag med ny olja i behållaren vartefter oljan pumpades igenom systemet...Det var nog först efter en liter som oljan började se ren ut, jag gjorde av med 1.5 lit. Nu är oljan klar och fin, och pumpen tyst.

Använde inte volvos servoolja utan vanlig klassisk ATF, den befintliga volvooljan var grönaktig och luktade som citroen/bmw's mineral-servoolja, därför fick ATF duga. Är väl främst flytbarheten i riktigt låga temp. som skiljer, men hade jag måst gå och köpa olja hade jag nog kört med "rätt" olja.
av Andis
EmilV70T5

Gör som Curry skriver.

Inte så svårt att spola. Gör som Curry beskriver. Viktigt att svänga framlocka tillbaka under spolningen för att all olja ska bytas. Samt inte bra att köra med glykolen kvar i systemet. Kan om du har otur slipa sönder saker med tiden. Dyrt med byta av styrväxel och servopump.

Lycka till.
av oldtimersmc
Alternativet är att åka intill etx Volvo och be dem byta oljan, kan inte kosta många riksdaler.
Eller använda dessa slantar till att köpa en mek-handbok och olja för framtida behov, du kan ju behöva fylla olja och har du otur så står glykoldunken närmast :D

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]