Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Icebear
Hej!
Jag har en volvo 2.4d summum med automatlåda 9500mil år 2010.
Nu har parkeringsvärmaren lagt av.Det började med att när man ställde tiduret så gick den ej igång men man kunde direktstarta den.
Så den dagen som den la av så började den ryka som om det var motorbrand och den var inställd på extravärme auto.
Då jag stannade så fick jag medelande PARKERINGS VÄRMARE SERVICE ERFODRAS.
Då åkte jag till Bilia haga norra och läste av felkoderna och dom sa att flamskyddet mm var trasigt.
Jag frågade mekanikern om hur mycket det här skulle kosta .Han sa att det skulle kosta minst 10 000kr.
Han sa att hade den varit trasig juni 2013 så hade det gått på goodwill .Fan också!!!
Men men det blir 3500kr i självrisk på volvia. Jag köpte bilen på Bra bil så försäkringen gäller till 15 000 mil.
Men jag funderar starkt på att byta bort bilen för efter 15 000 mil så kommer man inte ha råd att laga bilen.
Tex. Multirem av =80 000 kr Webstovärmare trasig = 10 000.
Jag har haft bilen 1 år och har bytt dessa saker på garanti. Stötdämpare runt om,torkarmotor bak .Styrväxel .Topplockspackning,Kräningdhämarstag bak.För ca; 70 000kr
Det känns som att åka runt i en tickande bomb!!!!!
Så jag funder om jag ska byta in den mot en Dacia Duster 2014 Vad tycker ni!!
Användarvisningsbild
av Doffen
10 000 kr for å bytte flammevakt ? Svindel og bedrag.
Å ta ut den varmeren tar maks 30 minutt for en som har gjort det før, og selve jobben med å bytte de nødvendige deler tar ikke lang tid.

Stikk til ett annet verksted å få undersøkt hva som er feil å reparert det. Det er mitt tips
av mortimer
Finns speciella serviceverkstäder för just Webasto värmare annars som har bättre koll. Nu har du ju felkoderna från Volvo och vad som är fel. blundahl, vart bor du ?
av Icebear
Jag bor i Åkersberga.
Min bror jobbar på Bilia haga norra men inte ens han kan hjälpa mig i det här läget.
Det kan vara så att brännar huset är trasigt.
Ringde till Webasto center i stockholm och frågade vad en ny värmare kostar och dom svarade ca;12000kr.
Man kanske kan köpa en på skroten för ca: 5000-6000kr det är igen ide för självrisken är 3500kr.
Frågar igen är det en tickande bomb som man åker runt i??????
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Min värmare höll i 3 år och 7500 mil pga att jag hade den på Auto och körde korta sträckor.
av Icebear
Ja det är väl inte så j---va konstigt att volvo hade goodwill på värmaren till juni 2013.
Men det blev väl för dyrt när värmarna går sönder hela tiden så man slutade med det!!!
En stor akilleshäl på volvos dieslar så det kommer säkert sänka andrahandsvärdet!
Användarvisningsbild
av perin
VolvoB20 skrev:Min värmare höll i 3 år och 7500 mil pga att jag hade den på Auto och körde korta sträckor.
2500 mil/år låter som man "får ligga i" för att göra om det bara är korta sträckor. Intressant med det du skriver om autoläget, ställde den frågan i forumet om det kunde finnas några nackdelar med det. Har bara 10-12 minuter till jobbet och det kanske är idé att stänga av det. Pga av den korta sträckan använder jag heller inte timern speciellt ofta mer än när det är riktigt kallt. Hemma står den i garage så då faller det bort pga av det.
Nu har jag en bensindriven bränslevärmare om det kan göra skillnad.
av Andis
En vän lätt renovera sin värmare på Bilia Tumba pris 7000kr
Bil V70 D5 2004 25000mil gått i Spanien tills för 2 år sen = troligen har värmaren inte gått så mycket där nere.

Då bytes det mesta i hans värmare. Låter som helt ny efteråt.

Tyvärr verkar dessa värmare kräva renovering och service med jämna mellanrum, något man nog ska ta in i kalkylen vid diesel bilköp.

Efter lite olika prover på bilar i jobbet har vi provat kör den aldrig i Auto lägget och använder värmaren endast vid behov. Då har vi lyckats hålla liv i dom. Älsta bilen som hållits koll på var från 2000 sluta kördes kontinuerligt förra året efter 20000 mil. Värmaren går fortfarande dock går inte cirkulationspumpen så man kan bara köra den med motorn igång. En annan som gått med liknade kör sätt 2007 a gått 12000 mil värmaren går.

Lite tips. Kör man dom kontinuerligt verkar 3-5 år vara ungefär vad det går sen behövs service eller renovering.

OBS ej vetenskapligt gjort utan bara provat på olika distributions bilar.

Andra forums skribenter kanske har andra erfarenheter.
av Icebear
Ja efter renovering eller utbyte av värmaren så får jag inte köra på auto om det inte behvövs.
Ska lämmna i den till Bilia den 13 februari.Ska montera in el motor värmare med kupe uttag i sommar
så till nästa vinter kan man spara lite på webaston!
Användarvisningsbild
av Doffen
En drivstoffdrevet varmer er en slitedel på lik linje med bremseklosser og dekk. Jo mer den brukes jo mer slites den.
Min forige bil, der gikk varmeren 2 gang i døgnet 6 mnd i året, og rundet over 400 timer før jeg solgte den, og bilen var 5 år med 112 000 km på telleren, uten feilslag.

Så man bør da vitterlig ikke bli overrasket over at varmeren trenger service.

Men uansett, så er 10 000 kr blodpris for å renovere en varmer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]