Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur mycket kostade det att dra in motor- och kupévärmare för er, och på vilken verkstad?
Jag har varit i kontakt med SKOBES i Flen och dem vill ha 6187 för denna installation.
Antar att det då rör sig om Volvos egna originaldelar. Tycker det verkar lite dyrt?

Känner mig tvungen att fråga då jag i övrigt fått väldigt bra priser från ovan nämnda verkstad.
Delar cirka 3kkr och ett par timmars jobb. Verkar rimligt men inte billigt.

Detta för elektrisk motorvärmare och kupeuttag.
Elmotorvärmare utan tvekan. En diesel-/bensinvärmare kostar ca 20 tkr original och 15 tkr "pirat" att eftermontera.

Tycker priset låter högst normalt. Skobes i Flen är säkert ganska billigt ändå gällande timdebiteringen och det är inte lika mycket luft i tidsåtgången för detta jobb som för t ex en 6000-milaservice där en rutinerad mekaniker kan runda hörn..
PH
Ja, du lär inte få ett bättre pris på Bilia. Tycker ändå att det låter lite saftigt både avseende delar och arbete. Jag monterade el.värmare på min V70II 2,5T MY08 för ca 6 år sedan. Vill minnas att kalaset gick på ca 4 Tkr.
Tack för samtliga svar! För att förtydliga så rör sig detta om en elmotorvärmare inkl kupéuttag. Dieselvärmare (nåja, den sortens värmare som kan aktiveras från instrumentpanelen (direktstart, samt två tidsinställningar) genom att snurra på ratten på vänster spak när bilen är avstängd) finns redan på bilen, men jag upplever att den drar en hel del soppa (gillar att köra dieselvärmaren varje dag nu när det är snö och kallt) vilket i längden leder till att det blir lite fler stopp vid macken än vad jag hade räknat med.

Tyvärr är jag inte född till bilmekaniker, och således måste jag betala någon för att göra jobbet. Mekonomen kör ju med Defa / Calix om jag inte missminner mig, men vilket märke är det på Volvos egna motor- och kupévärmare? Har dem något egetutvecklat märke, eller samarbetar dem med t.ex. Defa? Anledningen till att jag frågar är att jag inte känner igen formen på den kontakt som sitter i fronten på vissa Volvos. Här är en bild som förtydligar: http://esd.volvocars.com/imageweb/fdb3c ... 943667.jpg.
Stämmer det att detta är Calix? Defa vet jag har gröna kablar, och "triangulära" kontakter.

Om det nu är Defa / Calix som Volvo samarbetar med - kan det bli billigare att göra en installation hos t.ex. Mekonomen?
Tips på ordentliga verkstäder inom Stockholmsområdet som kan hjälpa till med detta mottages gärna!
Att tänka på är att elen till värmaren också kostar pengar, och sen tror jag du kan köra bränslevärmaren så länge du äger den för att komma upp i 6200kr.
Fundera någon gång till på hur mycket du sparar på din investering.
Hmm, ja corzair du har ju (trots att elen går på BRF räkning :twisted:) en poäng i det du säger, när allt kommer till kritan.
Finns det något sätt att fjärrstarta dieselvärmaren på en MY09? Det är ju i princip det enda jag saknar egentligen.
Skruffel skrev: Har dem något egetutvecklat märke, eller samarbetar dem med t.ex. Defa? Anledningen till att jag frågar är att jag inte känner igen formen på den kontakt som sitter i fronten på vissa Volvos. Här är en bild som förtydligar: http://esd.volvocars.com/imageweb/fdb3c ... 943667.jpg.
Tittar man riktigt noga på bilden du bifogade ser man att det till och med står Calix på det röda täcklocket till kabeln :)

Tveksamt om du sparar in kostanden för elmotorvärmarmontage, kom ihåg att du ska köpa kupévärmare också. Dessutom är det inte alls samma effekt i elektriska som i dieselvärmaren vilket gör att den kanske måste gå i 2 timmar för att ge samma resultat som dieselvärmen på en halvtimme. Elmotorvärmare brukar va på 550 W och kupévärmaren 550-1200 W. Dieselvärmaren tror jag är på 5000 W.

Men kan förstå att man har elvärmare i en bil med dieselvärmare om man t ex. tänkte ha den i ett kallgarage. Eller att bilen står vid ventilationsintaget till sovrummet.

0,6 liter i timmen säger dom att värmaren drar. Säg att du har den på en havtimme på morgonen och en halvtimme på eftermiddan =
0,6 l/dag.
Dieselpris: 15 kr/l.
Dagar du kör värmaren per år: 150
kostnad montage och kupévärmare: 6500
6500/15=433
433/150=2,88
Vet inte om du har elen gratis, annars får du lägga på kostnaden för den också vilket gör att det tar ännu längre tid att tjäna igen det.

Det tar 3 år innan du tjänat igen det. Dessutom krävs mer planering då du måste köra längre tid mer el och alltid ha tillgång till uttag. Och dessutom jobbet är sätta i sladden varje gång. :)
Hmm. Ni har övertalat mig (yay!) att avstå från installation av elmotor- och kupévärmare. Men vad finns det nu för alternativ för att kunna fjärrstarta dieselvärmaren? Jag har sett att det finns fjärrnycklar med start av dieselvärmaren (genom att hålla in lampan). Testade detta utan att blinkersen blinkade, så antagligen har jag ingen sådan funktion aktiverad.

Vad krävs exakt för att sådana här fjärrnycklar ska kunna starta dieselvärmaren? Jag har som sagt ingen VOC (MY09) men jag bör har PCC eftersom jag har keyless funktion. Jag har sett att det finns en extra nyckel man kan använda till just fjärrstart av dieselvärmaren - men denna nyckel är sjukt otymplig så jag hade gärna sluppit den...

Några joule snarare. Eller säg Wh ist[…]

Tack för alla svar, då har jag lite p&[…]

Rivit ut mittkonsolen, rengjort nya R-Design inred[…]

Hej! Det är så att mitt vänster h[…]