Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var det ingen bild på Traderaauktionen så att du såg varvräknare/instrumenthus?
(länk till auktionen?)
Edit, hittade auktionen, syns ju tydligt att det står VDO på varvräknaren på bilden, samt att bilden på framsidan visar att det är Yasaki mätarhus (nålen syns inte i mitten på hasighetsmätaren) och VDO varvräknare (nålen syns i mitten).

Men nu då du liks har den är det ju bara att sätta dit den :)
Det du måste göra är att själv dra dit tändningsplus och jord samt en kabel från 1(-) på tändspolen till varvräknaren.
Tändning drar du enklast från säkringsdosan, jord till lämplig skruv på undersidan av instrumentpanelen.
Amarace skrev:Var det ingen bild på Traderaauktionen så att du såg varvräknare/instrumenthus?
(länk till auktionen?)
Edit, hittade auktionen, syns ju tydligt att det står VDO på varvräknaren på bilden, samt att bilden på framsidan visar att det är Yasaki mätarhus (nålen syns inte i mitten på hasighetsmätaren) och VDO varvräknare (nålen syns i mitten).

Men nu då du liks har den är det ju bara att sätta dit den :)
Det du måste göra är att själv dra dit tändningsplus och jord samt en kabel från 1(-) på tändspolen till varvräknaren.
Tändning drar du enklast från säkringsdosan, jord till lämplig skruv på undersidan av instrumentpanelen.
Jag gjorde helt enkelt det antagandet att om VDO bara passar på VDO så måste det vara en Yazaki-räknare om det är ett Yazaki-hus.

Vad jag förstår är alltså enda skillnaden att man måste dra plus och jord själv? Mittenblecket ska till ettan på tändspolen men var kom minustecknet vid ettan från? På räknaren står det plus och minus vid höger resp. vänster bleck. Ska jag flytta om sladdarna när det är VDO eller...

Stort tack för hjälpen, alla ni som har svarat :) Särskilt skönt att slippa byta hela alltihopa (hus och vajer och allt).
Att jag skrev ett - vid ettan är för att en del tändspolar är märkt med 1, en del med ett minus, men det är samma sak :) (samma att 15 på tändsplen kan vara märkt med ett plus istället)

Som jag skrev i början så kan man alltid krångla dit det ändå, jag satte universal 52mm varvräknare i mitten då jag var ung o dum ;) Så man ska aldrig anta nåt, allrahelst då det är bild :)
Jag hade inte sett att du hade en -80, har ingen som helst erfarenhet av dom äldre instrumenten, tänkte bara på dom lite nyare instrumenten och det var ett sånt jag menade att var uppe på tradera med dett var till en -83.
Noterade inte heller att du hade skrivit "gamla" instrumentet, tänkte bara på dom nyare med vajer, det var visst jag som klåpade lite :???:
Maacke skrev:Jag hade inte sett att du hade en -80, har ingen som helst erfarenhet av dom äldre instrumenten, tänkte bara på dom lite nyare instrumenten och det var ett sånt jag menade att var uppe på tradera med dett var till en -83.
Noterade inte heller att du hade skrivit "gamla" instrumentet, tänkte bara på dom nyare med vajer, det var visst jag som klåpade lite :???:
Vet inte om det är så mycket att kalla misstag när det samtidigt fanns ett instrument till just "79-80" som hade en varvräknare som bör passa :p Snarare ett sammanträffande.

Hade för övrigt tänkt testa den senare idag, t.ex att den fungerar till att börja med men även hur det ser ut på baksidan av mätarhuset som redan sitter i bilen (mycket bättre skick än det jag fick med varvräknaren). Tänkte dra plus- och minussladdarna inne i bilen och sedan dra sladden till tändspolen på utsidan av bilen... men det kanske finns fördraget med sladdar till den? Insåg även att jag inte faktiskt kikat på baksidan på "mitt" mätarhus, som redan är i bilen. Kanske mot förmodan finns plus och minus draget redan.
Jag hittade en tråd där ThinhO fixar ett likadant mätarhus som jag har... fast med rätt varvräknare, vilket syns på nålen... vilket jag inte visste var olika, men det kan jag leva med. (edit: tråden i fråga: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 14&t=73349) (edit 2: läste förstås Rådlös beskrivning i tråden men den begrep jag inte mycket av. Fast den var väl mer till att identifiera vilken som ska vart)

Det intressanta är steg nio med en bild på baksidan av mätarhuset samt den inkopplade räknaren. Om jag förstår det rätt så används dubbelstiftet som en "mellanlandning" för sladden från tändspolen och sladden som tar emot signalen till varvräknaren, medan de andra två är plus och minus.

Nu har ju jag redan tre stift till varvräknaren så jag kanske drar tändspolen direkt till räknaren helt enkelt, men det jag är lite nyfiken på är om jag skulle kunna dra plus och minus direkt från mätarhuset till räknaren...? En av sladdarna går direkt till klämman bredvid skruven och en fortsätter strax ovanför där tändspolesladden sitter.

Är det någon som vet vilken av de som är plus resp. minus eller hur man på något smart sätter klurar ut det? Kopplingsschema?

Edit 3: "nä förresten jag vill ha en Yazaki-räknare" -> bildelsbasen -> hittar ett Yazaki-hus som till synes också har en VDO-räknare inkopplad. Utifrån min varvräknare drar jag av den här bilden slutsatsen att dubbelpluggen är tändspolen, den till höger om den är plus och den ovanför tändspolen-pluppen är minus/jord. (framtidssäkrad ifall någon annan nybörjare har samma fundering i framtiden). Jag hade dock inga fördragna kablar så jag måste köpa sladd.

(Lyckades även välta ner räknaren så nålen gick av, så det är på den nivån min kompetens ligger :oops: ska försöka limma den, fingers crossed)

Edit 4: tack för all hjälp allihopa men nu lägger jag ner varvräknarnplanerna tills jag hittar en faktisk Yazaki-räknare :( Nålen gick att laga, men räknaren passar inte i huset utan det är en stor glipa. Visst skulle jag kunna få den att passa och borra nya hål så den passar, men nä. Jag vill inte häda en bil som i övrigt är i absolut originalskick, av principskäl. Och för att jag förmodligen pajar en massa fler grejer på vägen, i onödan.
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? https://vp[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]