Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

300hk med bara mjukvara? De låter som fantasi siffror i mina öron
Du får nog byta både intercooler och turbo för och komma upp i 300hk
Kan bara säga testa en d3 alt d5 och sen så tror jag inte att varken frun eller du är så impad av fyllesnurran...
grillchips skrev: Jag har faktiskt prövat en period att ha en blåtandsdongel inkopplad men eftersom jag likt förbaskat var tvungen att plocka ur den då och då för att ladda (såvitt jag minns gick det inte att ladda och använda den samtidigt heller, Sony MW600). Sen har jag aldrig tagit tag i att skaffa en mobilhållare att montera på bra plats, den ligger ju så bra i mugghållaren. ;)
Själv skaffade jag en sån här:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... tnr=190266
VIlket fungerar utmärkt. Laddas via USB-urtaget intill aux-ingången eller via cigg-uttaget, och fungerar utmärkt medan man laddar.

Vad gäller magnethållare, så finns min beskrivning av lösning (och bilder) relativt tidigt i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78332
grillchips skrev: Det verkar vara gott om sådana som tjänstebilar ja, på gott och ont. Ofta uppe i 8-10k mil vilket i sig säkert inte är ett problem, jag intalar mig att en fd tjänstebil har servats noga enligt serviceplan. Och basbelopp säger mig inte mer än vad du förklarat. ;)
Jag tror att f.d. tjänstebilar kan vara lika vårdslöst körda som privatägda bilar. Bara f.d. hyrbilar tror jag genomgående är ett dåligt köp.
7,5 basbelopp var 2011 = 321 000 kr.
2,5FT Man R-design var den våren nettoprissatt till 299.000 kr, eller nåt sånt, i väntan på att MY12 skulle komma med ny inredning och nya motorer. Det innebar att man med ett vanligt tjänstebilsavtal kunde få en tämligen häftig motor i en någorlunda häftig bil, och fortfarande lasta i tillval för ca 22 000 kr, efter rabatter - eller nu ljuger jag, man kunde faktiskt få 2-3 procent rabatt även på den nettoprissatta bilen vilket gjorde att man kunde lasta i tillval för ca 30 000 kr, men av dessa gick nog ca 10 000 kr till vinterdäck, så kvar var typ automatlåda för 15 000 kr och tonade rutor. Eller varför inte lastpaket och drag?
Sålunda borde många av dessa tjänstebilskärror från våren 2011 vara tämligen sparsamt utrustade, utöver den digra R-designen. Naturligtvis fanns det privatköpare som lastade i mer, liksom tjänstebilsförare som hade 8,5 basbelopp att spendera, men av någon anledning tror jag att de snarare köpte en BMW eller Audi...
hollan: Huruvida det stämmer låter jag vara osagt, Autotech själva nämner 270hk på deras sajt med steg 1 men enligt denne användare som vi har här på forumet är det resultat på B95. Oavsett så ger Autotech mest effekt för pengarna så det lär bli dit jag går även fast Polestar-emblemet är sött.

oldtimersmc: Må så vara men en diesel faller bort direkt av en del anledningar som jag nämnt tidigare. Framförallt kör vi alldeles för korta sträckor, ett par km bara. Självklart är det en del längre resor som görs också men de är inte många. Som längst till vardags åker vi Bromma-Vallentuna och vad kan det vara, 3 mil? Sedan långresa Bromma-Skövde en handfull gånger om året så det är ju 35mil enkel resa där men som sagt, det sker inte ofta.

Snacksalig: Tack för tipsen, ska kolla upp dedär.
Och nu känner jag att jag är lite mer med på vad basbeloppen innebar. Självklart kan en tjänstebil vara vårdslöst körd - våra Opel Vivaro i jobbet har fått stå ut med mycket genom åren. Jag tror bara att något eventuellt fel som dyker upp har större chans att bli riktigt åtgärdat hos en firma än en privatperson som kanske rent av inte har råd, men det är förstås ett worst case scenario.
hollan: Jag har kontaktat Autotech nu för att få lite mer svar kring steg 1, återkommer när jag får veta mera.
Bra:) men om dom lovar 300 hk med standard turbo och avgassystem så tvivlar jag starkt
Fick svar nu, mitt mail löd kortfattat såhär:
"Artikeln i er webshop säger 270hk, är det på E85 eller B95? Har hört från en del som lagt in steg 1 hos er och är toknöjda men ingen nämner mer än just 270hk förutom EN, som säger att han med E85 i tanken får ut närmare 300hk (299 för att vara exakt).

Efter vidare diskussion med andra så tycker de att det låter osannolikt och därför undrar jag om ni har någon mer info kring det?
"

Svar:
Hej!

Siffrorna visar BF95. :) 300hk bör vara nära sanningen på E85.

Mvh Micke

Detta gjorde mig ännu mer intresserad av ett besök när bilen väl är köpt! ;)
Tror nog inte att det är på BF95 utan det rekommenderas att köra på BF98 och det nämner även polestar. Men över 290hk ger den alla dagar på e85. Fler överraskad varje gång man trycker gasen mot golvet. En MY10 2.5FT polestar såg ut att stå still när jag gasade! :lol:
jpennerb: Det är nog som du säger ja, jag själv har aldrig rört BF98-handtaget så jag tänker sällan på att det ens finns. :)

JE Jr: Så, vilken vinner, MY11 eller MY10? Jag kommer förstås kika på en så ny modell som möjligt men hittar jag en tia med alla mina specs så är det inget att diskutera.

Vidare fråga, jag tror att den har ställts här tidigare, men backspeglarna från en MY12 bör väl passa rakt av på en MY10-11? Den lilla "blinkersslingan" är 100 gånger trevligare att titta på än den förlegade rektangeln.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]